ایسنا نوشت:

حسین علیزاده گفت: متاسفانه برخی مسؤولان درک و شناخت کافی نسبت به موسیقی ندارند و نمی‌دانند همانطور که باید از اماکن تاریخی نگهداری کرد، باید از موسیقی نیز نگهداری کرد.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی شامگاه دیروز در نشست خود با بیان اینکه آمدن به اصفهان برای او حس خوبی به همراه دارد، گفت: هر زمان که به اصفهان آمدم حس هویت و غرور داشتم و امیدوارم موسیقی در اصفهان آنچنان‌که لیاقت دارد و شایسته است، رواج پیدا کند.

او با بیان اینکه نارضایتی همیشگی در فرهنگ ما وجود دارد، گفت: در هر جا که وارد می شویم اول نکات منفی را می‌بینیم و اصلا ملتی ناراضی هستیم. این را غیر ایرانی‌ها نیز می‌گویند. اما مثل آدم‌های تن‌پرور نیستم که فقط بگویم مسؤولان مقصرند. از زاویه دلسوزی نقد و اعتراض، تلاش خود را برای نگهداری از موسیقی انجام می دهم. همین طور که سالهاست به پرورش شاگردان پرداخته و وظیفه خودم را انجام داده‌ام.

این استاد موسیقی گفت: نقش اپوزیسیون را بازی نمی‌کنم بلکه نقش هنرمند دلسوزی را برعهده دارم که نگران موسیقی است. خیلی ها از ایران رفتند و هیچ کاری نکردند اما من و بسیاری دیگر در ایران ماندیم تا بتوانیم حداقل کاری را که می‌توانیم انجام دهیم.

علیزاده با تاکید بر اینکه اصفهان ظرفیت بیشتری در موسیقی دارد، گفت: در سال‌های گذشته اجرای کنسرت در اصفهان بسیار سخت بود اما اکنون وضع بهتر و سختگیری‌ها کمتر شده است. جالب است که در شیراز با اینکه فاصله کمی با اصفهان دارد برگزاری کنسرت بسیار آسان است ولی در اصفهان این‌قدر سخت است.

او با اشاره به همنوازی ادامه داد: افرادی که سالیان دراز با هم کار می‌کنند با هم هم‌فکری و هم‌زبانی پیدا می‌کنند. این یک حس انسانی است و از عشق می‌آید. شهناز و کسایی این گونه بودند اما کمال این حس در یک اتاق دربسته نمایان نمی‌شود بلکه در اجرا جلوی مخاطبانی که روح خود را برای شنیدن نوای موسیقی آماده کرده‌اند به دست می‌آید.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی گفت: وقتی تاریخ امروز را می‌گذارنیم به این معنا نیست که باید تاریخ دیروز را سوزاند. هنرورزی موسیقی ایرانی در این است که خود را در قالب‌های گوناگون قرار می‌دهد.

علیزاده با تاکید بر حفظ حد و مرزهای موسیقی سنتی، گفت: درخواست دارم تا موسیقی سنتی را با سایر موسیقی‌ها آمیخته نکنید. صد نوع موسیقی را به نام موسیقی سنتی عنوان می‌کنند، بعد یک روز می‌بینیم که نوشته‌اند از موسیقی سنتی استقبال شده و یک روز می‌بینیم نوشته‌اند که از موسیقی سنتی استقبال نشده است. بسیاری از این موسیقی‌ها پاپ هستند. به عنوان نمونه همایون شجریان پاپ اجرا می‌کند. اینکه فرزند محمدرضا شجریان است که به معنا اجرای سنتی نیست. با بسیاری از سازهای قدیمی مثل کمانچه نیز می‌توان موسیقی پاپ اجرا کرد.

او گفت: چرا برخی فکر می‌کنند موسیقی پاپ بد و زشت است؟ اگر تقلید باشد زشت است. بسیاری از کارهای پاپ و رپ در ایران تقلید و ژست و اداست که آن را زشت کرده است. رپ در ایران چون تقلیدی است زشت است ولی وقتی به سیاهپوستی نگاه می‌کنیم که دارد با رپ به وضعیت زندگی خود اعتراض می‌کند زشت نیست.

این هنرمند موسیقی گفت: در بسیاری از شهرها بسیار راحت به موسیقی پاپ مجوز داده می‌شود و دلیل آن نیز درآمدزایی آن است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    هرچي ميخونه قشنگ ميخونه
    • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      30 35
      باکمال احترام به اساتید عزیز، باید گفت که همایون در آواز حرف اول رو میزنه، کسی که در محضر همه اساتید درس پس داده
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    استاد گرانقدر...متاسفانه همین اصولگرایی بیش از حد شما موسیقی سنتی رو به این جایگاه رسونده..
    • فواد IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
      11 1
      حق شما همون گوش دادن به تتلوِ
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    71 14
    من کارهای یاس را خیلی دوست دارم. باید به رپ و سایر فرم های موسیقی اجازه داد تا فعالیت کنند. در این فعالیت ها و گذاشتن آنها در معرض افکار عمومی عده ای حذف می شوند و عده ای می مانند. به موسیقی نمی توان دستور داد. ولی دولت باید برای حفظ و اشاعه موسیقی سنتی و آواهای محلی سرمایه گذاری کند تا اینها حفظ شوند چون قسمتی از فرهنگ ایرانی است.
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    22 97
    خوب هم نمیخونه. برای ای عاشقان میگه ای آجغان.
  • حسین A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    21 20
    استاد علیزاده درست یا غلط هر آنچه میگویند از باب دلسوزیست ولی به نظر خودشان و مخاطبان تور کنسرت بداهه نوازی شخص خودشان به همراه آقای حدادی آیا آن اجرا یک اجرای سنتی بود ؛ همایون این روزها تنها حلقه وصل جامعه جوان ایران با موسیقی ایرانیست و تخریب او به دلیل موفقیت های مدامش در خلق آثار ماندگار و پر مخاطب کار صحیحی نیست چیزی که آقای علیزاده و همکاران ایشان از دستیابی به آن حداقل پس از آلبوم موفق نی نوا ناتوان بوده اند.
  • محمد IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    23 4
    استاد حسین علیزاده درموسیقی اصیل و نه سنتی ایران مکتب جدیدی را بوجود آورد که این حاصل تلاشهای ایشان در قبل و بعد از انقلاب بوده و هم اکنون بسیاری از هنرآموزان از مکتب ایشان بطور مستقیم و غیر مستقیم بهره میبرند. علاوه براین کارهای ایشان طیف گسترده تری از ساخت و اجرای موسیقی اصیل دارد که از آن جمله است موسیقی فیلم ، طراحی و ساخت سازهای جدید و ... حضور و فعالیت ایشان برای جامعه موسیقی کشورمان اتفاق مبارکی است که باید از آن بهره برد.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    10 14
    اون وقت شما نظرتان راجع به پدرایشان چیه لابد...........
  • هادی سپهری A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    42 20
    یک سوال،اگر نام فامیل همایون به جای شجریان مثلا قلی زاده بود،یا حافظ به جای ناظری مثلا فتاحی بود،یا همین دو برادر محترم به جای پور ناظری ،مثلا پور مظاهری بود؛و حمایت مالی و نام آوری پدرانشان نبود،میتوانستد در این ابعاد کنسرت،آلبوم و فعالیت های اجرایی و در آمد زائی داشته باشند؟ بر فرض اینکه موسیقی هایشان هم بسیار عالی است در ژانر خودش.
    • نام محفوظ A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
      14 5
      بله نمیتوانیم از نقش نام پدرانشان در موفقیتشان چشمپوشی کنیم. ولی به نظرم این اصلاً و ابداً هیچ اهمیتی ندارد. ممکنه صدها خواننده تراز اول متأسفانه استعدادشون به باد بره ولی عده ای خوشبختانه اول با پشتکار و البته کمی نام پدر و شاید کمی پول بتوانند شهرت هم کسب کنند به نظرم کمترین اهمیت را هم ندارد
  • سینا A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    31 5
    دوستان توجه داشته باشند که آقای حسین علیزاده همواره به عنوان نوآورترین موسیقیدان ایرانی محسوب شده اند . اینکه ایشان گفته اند موسیقی همایون شجریان پاپ است عین واقعیت است.
  • بی نام DE ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    21 0
    همایون شجریان واقعا دوست داشتنیه، اما این نباید باعث بشه که کارش نقد بشه، آلبوم آرایش غلیظ رو هر اسمی میشه روش گذاشت غیر از موسیقی سنتی، اجرای کارهای نو و تلفیقی ایرادی نداره اما لزومی هم نداره اصرار کنن که این موسیقی سنتیه چون همایون سنتی هم میخونه، با نظر استاد علیزاده موافقم
  • شهروز A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    20 5
    من به همایون شجریان عزیز پیشنهاد می کنم راهی که علیرضا افتخاری رفت رو نره . علیرضا افتخاری هم دقیقا مثل همایون به سمت موسیقی پاپ کشیده شد و مدتی هم حسابی گل کرد و تلویزیون هم مرتب کارهای ایشون رو پخش میکرد. اما الان نه موسیقیدانان سنتی با ایشون کاری دارن نه موسیقیدانان پاپ.
  • مسعود IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    14 0
    جناب آقای علیزاده به مسئله ای بسیار مهم اشاره کرده اند و آن تقلید است . تقلید در هر نوع موسیقی و هر هنر دیگری با خلاقیت و زایایی هنر در تضاد است و سبب رکود و مانع خلق آثار جاودانه می شود . اما تقلید در راستای نام آوری و چهره سازی ، بسیار کارآمد و در جهت کسب سود برای منفعت طلبان ، بسیار موثر است . و اما مساله تاسف بار دیگر عدم نقد پذیری است ؛ و آن هم نقد فردی که که خود سال ها فعال موسیقایی و استاد دانشگاه بوده است . موسیقی کلاسیک ایرانی باید از طریق همین گفتمان ها از گزند دچار شدن به ویژگی های موسیقی عوام پسند به دور بماند .
  • بی نام NL ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    11 2
    از روزی که صدای همایون شجریان را شنیدم خدا رو شکر کردم که تا سالها این صدای فوق العاده رو داریم
  • مسعود A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    8 0
    اقا علیزاده حرف بدی نزده خواهشن با دقت بخونید بعضی دوستان انگار با موسیقی و انواع ان اشنایی ندارند اینجا استاد صحبت بر سر نوع موسیقی می کنند نه خوب و بد بودن. موسیقی ایرانی اگر از گام و فواصل و ساز های الکتریک استفاده کنند میشه موسیقی تلفیقی پاپ سنتی یا پاپ دیگه نمیشه گفت موسیقی ایرانی مثل موسیقی کلاسیک غربی باخ بتون که اگه ساز الکتریک بهش اضافه بشه خود غربی ها میگن موسیقی مدرن نه موسیقی کلاسیک
  • مهرداد تهرانی RO ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    3 0
    هرکس آلبوم‌های بی‌توبسر نمی‌شود، فریاد و زمستان است را از استاد علیزاده و با صدای استاد محمدرضا شجریان را شنیده باشد شک نخواهد کرد که استاد علیزاده بهترین و نوآورترین موسیقیدان کلاسیک فعلی ایران است. جدای از این موضوع با نظرشان در مورد سبک همایون شجریان عزیز کاملاً موافقم
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    به نظر من امیختن موسیقی سنتی با سایر سبک ها همیشه بد نیست استاد علیزاده یک عده رو میتونن جذب موسیقیشون کنن همایون شجریان یک سری دیگه اما در نهایت موسیقیشون هویت ملی داره و سلیقه موسیقیایی ملتمون بالا میره
  • بی نام KR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    اينكه عليزاده اين مطلب رو مي گه خوب نميشه روش حرف زد ولي خوب همه اين اعتقاد را ندارند. تعريف نوع موسيقي از روي گام ها است، به قول شما همونطور كه با كمانچه و تار ميشه پاپ خوند، با گيتار بيس و درام هم ميشه سنتي خوند.
  • سعید A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 0
    من عاشق موسیقی سنتی و به ویژه آثار ماندگار استاد شجریان هستم. از آثار سنتی همایون خوشم نمی آید ولی شیفته کار ترکیبی اش در آرایش غلیظ شدم. به نظرم برای آشتی مجدد ایرانیان با موسیقی خود، باید به ایده ها خلاق و نوآوری ها بها داد.
  • سارا IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    همایون عالیه عالیه حرف نداره