در میزگرد خبرآنلاین اعلام شد: فقط بنزین در آلودگی‌هوا موثر نیست، باد هم لازم است/ تراکم‌فروشی تهران را آلوده می کند

در سال‌های گذشته که هوای تهران در فصل سرما آلوده تر می شد مشکل را بنزین و عدم بارندگی‌ها اعلام می کردند. اما در مهرماه،‌ گرد و خاک باز هم هوای تهران را آلوده کرد.

امید کریمی- زهرا تالانی: پس از آلودگی هوای مداوم در چهار سال گذشته، دولت یازدهم از اسفند سال قبل تولید و توزیع بنزین پتروشیمی را ممنوع کرد. نتیجه، بهبود هوای تهران و چند کلانشهر در نیمه نخست سال بود. حتی در مهرماه به طور بی سابقه ای، دو روز هوای پاک برای پایتخت ثبت شد. اما همه کارشناسان می گویند نمی توان به صرف بهبود کیفیت بنزین، امیدوار بود که در فصل سرد سال ۹۳ و سال های بعد، تجربه زمستان ۸۹، ۹۰، ۹۱ و ۹۲ تکرار نشود. ضمن اینکه پیش بینی های بلند مدت برای اوضاع جوی هم چندان خوشبینانه نیست. یعنی یکی از پارامترهای تاثیرگذار در کیفیت هوا، کاملا اوضاع نامشخصی دارد و البته مدیریت این موضوع هم دست هیچ بشری نیست. اما برای فرار از آلودگی هوای تهران باید چه کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، میزگردی را با حضور یوسف رشیدی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، علی محمد شاعری، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری و نبی‌الله منصوری، استاد دانشگاه و پژوهشگر در بحث آلودگی هوا برگزار کرده ایم.

مشروح این میزگرد را می خوانید:


با حذف بنزین آلوده در یک سال گذشته به نظر می رسید که در فصل سرما هوای آلوده نداشته باشیم اما اکنون پیش بینی ها نشان می دهد که امسال هم آلودگی هوا را داشته باشیم. چرا چنین است؟

رشیدی: بحث آلودگی هوا تنها با یک عامل درست نمی شود که مثلا با پاک شدن بنزین دیگر مشکل آلودگی هوا نباشد. در سازمان محیط زیست، یک مصوبه در اردیبهشت ماه داشتیم که 9 محور برای کاهش آلودگی هوا دارد؛ نخستین محور اصلاح کیفیت سوخت بود که بنزین پتروشیمی ها که ترکیبات آروماتیک بالایی دارند، از چرخه سوخت حذف شود. محورهای بعد رسیدگی به وضعیت خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن نیروگاه ها، مدیریت سفر، خودروهای فرسوده، پیش بینی وضعیت آلودگی هوا، آموزش و زیرساخت شهری بود. درواقع با یک عامل نمی توان مشکل آلودگی هوا را حل کرد. این تجربه کشورهای دنیا است و ما باید از تجربه آنها در کاهش آلودگی هوا استفاده کنیم. در حقیقت سوخت پایه این اقدامات است چون وقتی سوخت یورو 4 باشد، راندمان و کارآرایی خودروها بالا می رود. در نیمه اول سال ۹۳، اگر به تعداد روزهای ناسالم نگاه کنید نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است. اما تجربه من نشان می دهد اگر با موارد آلودگی مبارزه کنیم و در این زمنیه کار کنیم، می توانیم هوا را سالم نگه داریم. در آمار سال 80 تا 83 آلاینده شاخص مونوکسید کربن بود، اما با ارتقا استانداردها و بهبود کیفیت سوخت و حذف سرب از بنزین و موارد دیگر، در روزهایی بحث پایداری هوا را داریم هیچوقت مونوکسید کربن بیش از استانداردها نیست، در مورد سرب هم وقتی از بنزین حذف شد در اندازه گیریها به مراتب غلظت سرب کم است.


آقای دکتر، کار کنیم یعنی چه اتفاقی بیفتد؟

رشیدی: یعنی دولت و مجلس همراه سازمان محیط زیست باشد، مصوبات به تاخیر نیفتد و اجرا شود. مثلا یکی از این 9 محور یکسان کردن معاینه فنی در کل کشور است که باید همکاری شود و حدود مجاز را هم ابلاغ کردیم تا معاینه فنی در تهران و اهواز یکسان باشد، یا در مورد خودروهای در حال حرکت چند برنامه داریم مثل تعویض کاتالیست خودروها، استفاده از فیلتر دوده در خودروهای سنگین. البته در منابع ساکن هم آلودگی داریم مثلا وزرات صنایع باید کمک کند تا کارخانه ها سیستمهای استاندارد و پایش رانصب کنند. بحث خودروهای جدید هم مطرح است که از سال بعد نصب فیلتر دوده برخودروهای سنگین از الزامات است. از نظر ذرات هم باید خودروها یورو 6 شوند حتی در خوروهای وارداتی.


همانطور که می دانید در 10 سال گذشته قانون آلودگی هوا را داشتیم، اما دولت به وظایف خود عمل نکرد. از دولت که بگذریم، مردم هم نقش زیادی در آلودگی هوا دارند؛ نوع نگاه شان به تردد شهری، مصرف خانگی سوخت و کلا سبک زندگی مصرف گرایی که داریم. چقدر سبک زندگی ما در آلودگی هوا موثر است؟

منصوری: من در سال 72 روی آلودگی هوا کار کردم . متوجه شدم آلودگی هوا در همه شهرهای کشور یک الگو ندارد چون محصول دو پارامتر منابع انتشار و اقلیم شهر است . منابع انتشار ا ز خودروها تا گرمایش خانگی را شامل می شود و پارامتر موثر دیگر شرایط اقلیمی و هواشناسی است. یک روزهایی در تهران هوا پاک است اما این به خاطر این نیست که شرایط زندگی تفاوت کرده بلکه به خاطر وزش باد است. اگر موقعیت اقلیم شهر تهران فرق می کرد آلودگی هوا اینقدر شدت نداشت. بنابراین ما باید دو برابر شهرهای دیگر در مورد آلودگی هوا کار کنیم چون اقلیم تهران متفاوت است . اما در اقدامات کلان متاسفانه در مدیریت شهری اقدامات خوبی انجام نشده است. الان تراکم فروشی زیادشده و تراکم جمعیت بیش از دو برابر متوسط شهرهای هم‌طراز تهران است. افزایش جمعیت، آلودگی های مختلف در پی دارد و نمی توان جلوی آن را گرفت. در دوره ای اعلام کردند که بنزین عامل آلودگی هوا است که با تغییر مدیریت مشکل حل شد، اما وقتی تراکم فروشی می شود، ساخت و سازها بالا می رود دیگر نمی توان آن را حل کرد. ترافیک آلودگی می آورد و سازمان محیط زیست هم نمی تواند کاری انجام دهد. پس راه حل مشکل آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو است. از طرف دیگر سبک زندگی هم تاثیر می گذارد هنوز مردم ما نمی دانند اگر یک درزگیر به در و پنجره ساختمان بزنند 15 درصد در کاهش مصرف انرژی موثر است یا اگر پشت پنجره پرده نصب شود هوای خانه گرم می ماند، حتی در زمستان اگر امکان دارد در یک اتاق را ببندند . این فرهنگ سازی به عهده رسانه ملی است که متاسفانه در این زمینه بسیار کم کار می کند. این صرفه جویی به اقتصاد خانواده هم کمک می کند.


یکی از مشکلات شهر تهران در حال حاضر بارگذاری جمعيتي است. آیا برای طرح تفصیلی‌، پیوست زیست محیطی وجود دارد؟ چون افزایش جمعیت مشکلات محیط زیستی و آلودگی هوا را به همراه دارد.

شاعری: بخش زیادی از مفاد طرح تفصیلی با رعایت ملاحظات زیست محیطی تنظيم و تصويب شده است. اعتقاد من بر اين است اگر استانداردها و ضوابط زیست‌محیطی در بارگذاری ها رعایت شود مشكلي براي محيط ‌زيست شهري به وجود نمي‌آيد. در شهرهای پيشرفته دنيا با وجود اينكه جمعيت به مراتب بیشتري از تهران دارند، اما به دليل اينكه استانداردهای زیست‌محیطی را در مديريت شهري رعایت مي‌ کنند، بار‌گذاری هاي جمعيتي منجر به آلودگی محیط زیست نمی‌شود. در کاهش آلودگی‌های محیط ‌زیست اگر منابع آلاینده زیست محیطی (منابع آلاينده آب، خاك، هوا، كاهش تنوع زيستي) شناخته شود و اين عوامل با همکاری مردم‌‌، دولت و شهرداری كنترل شود، با وجود بارگذاری‌هایي که انجام می‌شود‌ می‌توان هم شهر سالم داشت و هم پایداری توسعه را تضمین کرد. شهر‌هاي بزرگ جهان بارگذاري به مراتب بيشتر از شهر تهران دارند، اما با رعایت استاندارد‌ها و ملاحظات زيستي ‌روز دنيا، از هواي پاک بهره مي‌برند. شهر تهران با 5 ميليون خودروي با استاندارد پايين، صنايع آلاينده، مصرف سوخت بي‌كيفيت و رفتارهاي نامناسب زيست محيطي، شاهد آلودگي هوا،‌ بحران آب، آلودگي صوتي و ساير شاخص هاي نامطلوب زيست محيطي هستیم ،پس نتيجه مي‌گيريم علت آلودگي‌‌هاي محيط‌ زيست جمعيت نيست بلكه علت اصلي عدم رعايت ضوابط و استانداردهاي زيست محيطي در توسعه صنعتي، توسعه خدمات و توليد محصولات و كالاها مورد مصرف شهروندان اعم از خودرو، سوخت، انرژي و همينطور رعايت نشدن الگوهاي مناسب مصرف است.


شما معتقدید اگر بارگذاریها با رعایت اصول زیست محیطی باشد مشکل آلودگی هوا نداریم، اما رعایت اصول زیست محیطی حلقه گمشده توسعه در ایران است.

شاعری: به هر حال اگر بارگذاری ها متناسب با استانداردهای زیست محیطی باشد به هيچ عنوان موجب آلودگي محيط‌زيست نمي‌شود، چرا كه در شهرهايي كه به مراتب جمعيت بيشتر و تعداد خودروها و بارگذاري‌هاي مسكوني، تجاري، اداري و صنعتي بيشتر هم دارند اما با رعايت استانداردهاي محيط‌زيست شهري توانسته‌اند جمعيت مورد نظر را مديريت کرده و از آلودگي محيط ‌زيست جلوگيري کنند. شهرسئول ، لندن، مكزيكوسيتي مثال بارز اين ادعا هستند. در اين شهرها فاضلاب شهري ‌در شهر‌ بدون تصفيه، رها نمي‌شود‌، خودروها داراي بالاترين استاندارد آلايندگي هستند، باز‌چرخاني آب و بازيافت پسماند با روشهاي مدرن و سازگار با محيط‌زيست انجام مي‌گيرد، از سوخت پاك و انرژي‌هاي تجديد‌پذير استفاده مي‌كنند، صنايع سبز و سازگار با محيط زيست در شهر مستقرشده است، در بخش كشاورزي از خدمات مبتني بر اصول و مباني توسعه پايدار استفاده مي‌شود و از شبكه حمل و نقل عمومي مناسب و جامع استفاده مي‌شود، برای همین با وجود افزايش جمعيت شهري در بسياري از كلانشهرهاي دنيا هواي سالم، آب كافي و محيط آرام و منظر شهری شهري مناسبی دارند. درواقع توسعه پايدار با تمامي شاخصها و استاندرادهاي مورد نظر محقق شده است. به نظر بنده فقر، بيكاري، تن ندادن به رعايت استانداردها و ضوابط محيط زيست، رفتارهاي نامناسب زيست محيطي باعث نابساماني هاي محيط زيست مي‌شود. شهر اراك را مثال مي زنيم جمعيت آن در حدود يك بيستم جمعيت تهران است اما به لحاظ توسعه نامتوازن صنعتي و استقرار واحدهاي آلاينده بزرگ در بعضي از سالها از شهر تهران هم آلوده تر است، پس نتيجه مي گيريم كه آلودگي هاي زيست محيطي الزاماً نمي تواند تحت تاثير صرفا جمعيت باشد.


منصوری: الان تراکم فروشی برای تهران سم است. در هیچ کجای دنیا مانند ما عمل نمی کنند چون شهر تهران و کلان شهرهای ما از نظر اقلیمی مشکل دارند و وزش باد در آنها کم است، بنابراین در تراکم جمعیت و صنعت باید رعایت کنیم تا آلودگی هوا کمتر شود. به نظر من تکنولوژی خیلی روی ذرات معلق اثرگذار نیست. منابع انتشار ذرات معلق طبیعی هستند و همیشه وجود دارند. اما وقتی تراکم جمعیت بالا می رود، قطعا ترافیک و آلودگی هوا را هم داریم. همچنین همه محیط زیست، آلودگی هوا نیست. آلودگی صوتی هم داریم. این ساختمانهایی که الان از اول ساخته می شوند فقط هدف سودجویی است. تراکم تهران در کلان شهرهای دنیا بیشترین آمار را دارد. نباید در محل زندگی، همه ساختمان ها را برج کرد. باید در کنار این ساختمانها فضای سبز داشت.


رشیدی: درست است کشوری مانند ژاپن جمعیت افزایش یافته اما کاربری اراضی مشخص است یعنی مثلا ساختمانی را در جایی احداث نمی کنند که ترافیک را زیاد می کند. سیاست کاربرد اراضی بسیار مهم است. حفظ نمای معماری هم بسیار مهم است. الان در تهران واقعا نمای ساختمان ها بسیار مشکل دارد و بیشتر به درون ساختمان توجه می شود تا نما.


شما به موضوع فرهنگ سازی از طریق رسانه ها اشاره می کنید، الان یک معضلی که وجود دارد این است که مردم به تبلغیات دولتی و حتی التماس رسانه ها برای تغییر سبک زندگی توجه نمی کنند. نمونه اش در همین بحث بی آبی که در تابستان دچارش بودیم. کمتر کسی به صرفه جویی تن داد. یعنی همان بحران اعتماد که بسیاری از جامعه شناسان درباره اش حرف زده اند. چگونه می توان با این بی اعتمادی، مشکلات زیست محیطی را کنترل کرد؟

رشیدی: سوال سختی است. در یک جلسه ای عنوان شد مطالعه سازمان ملل نشان می دهد ریشه تمام مسائل در حفظ محیط زیست و عدم اتلاف انرژی این است که حس تعلق مردم را تقویت کنیم. یکی از دوستان من در روسیه دانشجو بود می گفت یک روز بسیار سرد کنار خیابان پارک کرده بودم، ماشین هم روشن بود. یک نفر زد به شیشه و گفت وقتی می ایستی ماشین را خاموش کن. این حس باید در مردم ما هم باشد.

منصوری: همه مردم این حسی که می گویید ندارند، پس باید آموزش داد. چون انسان آموزش می پذیرد مثلا با آموزش الان فرهنگ رانندگی بهتر شده است. متاسفانه اشتباه متولیان آموزش این است که مثلا دو روز مانده به نوروز در مورد فرهنگ سفر توضیح می دهند درحالیکه آموزش باید مداوم باشد. البته این فرهنگ سازی زمان نیاز دارد و نباید زود خسته شد.


آقای شاعری، شما معتقدید که در مدیریت شهری خوب عمل شده و تراکم فروشی و افزایش جمعیت تاثیر کمی در کاهش آلودگی هوا دارد. شهرداري در زمينه كاهش آلودگي هوا چه اقداماتي را انجام داده است؟

شاعری: شهرداري تهران تا‌كنون اقدامات بسيار مهم و اساسي در جهت كاهش آلودگي انجام داده است و به نظر بنده موفق‌ترين سازمان در انجام وظايف و ماموريتهاي محوله بشمار مي‌رود. مهمترين اين اقدامات عبارتند از افزايش سهم حمل و نقل عمومي به بيش از 56 درصد كه اين ميزان در سال جاري به حدود 60 درصد خواهد رسيد، توسعه خطوط مترو به بيش از 150 كيلومتر، افزايش سرانه فضاي سبز از 8 متر مربع در سالهاي اخير به بيش از 15 متر مربع‌، جلوگيري از ورود خودروهاي دودزا و فاقد معاينه فني به محدوده طرح ترافيك، ‌عملياتي کردن نصب فيلتر دوده براي اتوبوسهاي شهر تهران، عملياتي کردن حمل و نقل برقي تا پايان سال جاري، نصب كاتاليست در تاكسي‌ها، همكاري در جهت از رده خارج كردن مينی بوسهای فرسوده، نوسازی اتوبوسهای فرسوده، توسعه خطوطBRT، توسعه محدوده زوج و فرد در شرايط هشدار و اضطرار، معاينه فني خودروها در سطح شهر تهران به گونه‌اي كه در حال حاضر تمامي خودروها كه نيازمند معاينه فني هستند در كوتاهترين زمان موفق به انجام معاينه فني‌ مي‌شوند، اين موارد تنها بخشي از اقدامات شهرداري تهران است كه به تنهايي و بدون كمك موثر دولت در سالهاي اخير انجام داده است. غیر از اینها در سال جاري و در برنامه 5 ساله دوم مقابله با آلودگي هوا، حفظ محيط زيست شهري و بهبود وضعيت ترافيك و نظافت شهري اولويت نخست شهرداري تهران محسوب مي‌ شود و تا پايان برنامه، سهم حمل و نقل عمومي تهران به 75 درصد افزايش پيدا خواهد كرد.

منصوری: شهرداری بارها اعلام کرده که موضوع آلودگی هوا هم به این سازمان واگذار شود اما وقتی شهرداری به فکر تراکم فروشی و افزایش جمعیت است چگونه می تواند در این زمینه موفق عمل کند؟ وقتی یک خانه یک طبقه تبدیل به چهار طبقه می شود مهاجرت و تقاضا هم بیشتر می شود. متاسفانه افزایش تراکم جمعیت در این شهر سبب افزایش اتومبیل و ترافیک می‌شود و آینده تهران را به گره کور محیط زیستی تبدیل می‌کند؛ بنابراین شهرداری باید از فروش تراکم درفضای شهرتهران خودداری کند. در آمارهای جهانی تهران دو برابر شهرهای هم‌ردیف خود تراکم دارد و تنها در دنیا ۱۰تا ۱۲ شهر مانند تهران در کشورهایی چون پاکستان، هند و... وجود دارد که از تراکم بالای جمعیت برخوردارهستند. پس اگر شهرداری قصد انجام کاری دارد باید مترو را توسعه دهد تا آلودگی هوا را کم کند.

شاعری: اگر در سال جاري دولت سهم خود را بپردازند، شهردار‌ی تهران تمامی مينی بوسهاي فرسوده تهران را از رده خارج می کند. همچنین بنا داريم مسيرهای دوچرخه سواري را به سرعت افزايش داده و 10 هزار كاتاليست جديد هم روی تاكسي‌ها نصب کنيم، در حال حاضر تامین زير ساختهاي حمل و نقل برقي براي موتور سيكلت‌ها، اتوبوسها و تاكسي ها در حال انجام است‌ و در آينده نزديك حمل و نقل برقي در شهر تهران سهم قابل توجهي در جايجايي مسافر خواهد داشت كه نه آلودگي هوا و نه آلودگي صدا دارند. برای ساختمان سازی هم معاينه فني ساختمان جهت رعايت استانداردهاي آلايندگي هوا،حفاظت از تنوع زيستي، بهينه سازي مصرف آب و انرژي، توسعه انرژي هاي نو نيز از اقدامات مهم شهرداری تهران در سال جاری بشمار مي رود. بنابراین نه در توسعه مترو بلکه در توسعه خطوط حمل و نقل عمومی پاک برنامه هایی در مدیریت شهری شهرداری وجود دارد.


شما از دولت خواستید که سهم خود را پرداخت کند؟

شاعری: بله البته در گذشته این همکاری وجود نداشت و حتی رسانه ها هم به این موضوع پرداخته بودند اما الان به نظر می رسد همکاری بیشتر است.

رشیدی: من با بخشی از صحبتهای آقای دکتر موافقم؛ شهرداری یک نهاد خدماتی است. اما دولت وظیفه دارد در حمل و نقل عمومی و موارد مربوط به آلودگی هوا کمک کند. متاسفانه تا الان کمکی نشده است. کشور ما آفت زده از درست کردن نهادها است، ما نهاد قوی داریم، اما باید کارامدی آنها را بیشتر کنیم.


اخیرا به تغییر اقلیم شهرتهران هم اشاره می شود. اینکه گرد و خاکی که وقت و بی وقت در تهران، نفس ها را بند می آورد، نشانه ای از بیابان شدن تهران است. چقدر این تغییر اقلیم که می تواند در آلودی هوا هم موثر باشد، جدی است؟

رشیدی: در تمام دنیا موضوع تغییر اقلیم موضوع جدی است. در آینده ما کشور خشک تری هم داریم و متوسط بارندگی کمتر می شود، بنابراین باید مدیریت منابع آب را داشته باشیم، الان تعداد روزهای برفی از 30 سال پیش کمتر است. این تغییر اقلیم در تمام دنیا وجود دارد پس باید این روند تسریع گرم شدن زمین را آرام کنیم که با کنترل انتشار گازهای گلخانه ای انجام می شود. در تمام دنیا انتشار گازهای گلخانه در حال کاهش است در سازمان محیط زیست هم باید برنامه ریزی کرد تا مقدار گازهای گلخانه ای را کم کنیم که به تمام کشورهای دنیا کمک کردیم.تمام موافقتنامه های بین المللی هم برای کشورها الزاماتی دارد تا تغییر اقلیم آرام انجام شود. کشور ما با روند خشکسالی مواجه است و باید منابع را مدیریت کرد. منابع انتشار گرد و غبار که منابع طبیعی عامل آن است باید کنترل شوند؛ کانونهای اصلی را به شیوه مکانیکی و فیزیکی کنترل کنیم. البته واکنش اتمسفری مونوکسیدکربن هم مهم است شما اگر در دنیا هم نگاه کنید استانداردهایی دارند که مقدار کربوهیدراتهای آروماتیک را در بنزین به حداقل برسانند. چون دلیل اصلی ذرات همین هستند که در جو وجود دارند. امسال تعداد روزهایی که ذرات معلق داشتیم کم شده و به خاطر کنترل بنزین است.

منصوری: روزهایی که آلودگی کمتر می شود به خاطر تغییر شرایط جوی است بنابراین بدون مقایسه میزان باد و باران با سالهای قبل نمی توان ادعا کرد که هوا سالمتر است.شاید تعداد روزهایی که باد بوده امسال بیشتر از سال قبل بوده است. همانطور که آقای دکتر اشاره کردند تغییر اقلیم جهانی است و همه هم پذیرفتند چون تغییرات اقلیم برای همه بد نیست. اما برای ایران که به سمت خشکسالی می رویم و سهم خشکسالی از کوهستانی بیشتر می شود خطرناک است.البته تهران بیابانی می شود اما چند میلیون سال دیگر که در جهان هم تغییر اقلیم وجود دارد.


اما گاهی همین بادهایی که می گویید خطرناک هم هستند. مثل همین اتفاقی که یکی و دو هفته پیش افتاد و باد سبکی، تهران را گرد و خاک غرق کرد.

منصوری: باد در مجموع خوب است ،باد ایده آل زیر 10 متر با ثانیه است که شهر را تمیز می کند، باد آرامی هم که زیر یک متر است  بازهم موثر است. باد روی آلاینده ها تک تک موثر است اما روی ذرات اثر ندارد و چون ذرات در تهران پایدار هستند باد کم که شاخه ها را تکان دهد زیاد موثر نیست.


آقای شاعری، در دولت قبل این موضوع مطرح بود که سازمان محیط زیست در برابر خودروسازان کوتاه می‌آید و استاندارد خودروها بالا نمی رود. بالا نرفتن استاندارد خودروها یکی از دلایل آلودگی هوای کلانشهرها عنوان می شود. شما آن زمان در سازمان بودید. چرا اینقدر دولت با خودروسازان مماشات می کرد؟

شاعری: تمام مستندات و شواهد حاكي از آن است كه استاندارد خودروي يورو4 و سوخت یورو 4 در ایران به خاطر پيگيريهاي جدي سازمان حفاظت محيط زيست از سال 1390تا 1392 عملياتي شد و اسناد آن هم موجود است. متاسفانه ميزان فشار بر سازمان محيط زيست آنقدر زياد بود كه يكي از شركتهاي خودروساز بزرگ به عنوان اعتراض تصميم گرفت تعداد زيادي از خودروهاي توليدي را بدون شماره‌گذاري مقابل سازمان محيط زيست پارك کند چون ادعا بر اين بود به علت تحريم و عدم توان مالي و فراهم نبودن زير ساختهاي فني و مهندسي توان رعايت استاندارد يورو 4 را ندارند.سازمان حفاظت محيط زيست به هيچ عنوان كوتاه نيامد و همچنان بر رعايت استاندارد خودرو و سوخت يورو 4 اصرار کرد. همه مردم در رسانه ها شاهد پيگيري و اصرار سازمان در آن زمان بودند. تا پايان سال 1392 حدود 50 درصد خودروها به استاندارد يورو4 ارتقاء يافت. اما وضعیت پالایشگاه ها بهتر بود. دو پالايشگاه شازند اراك و شهيد تند‌گويان تهران با توليد 20 ميليون ليتر بنزين يورو 4 تولید می کردند و کیفیت بيش از 10 ميليون ليتر گازوییل تا پايان سال 1391 بهبود پیدا کرد. سوختی که اکنون به عنوان يورو 4 كه در حال توزيع در تعدادي از كلانشهرها است محصول تلاش جهادي آن دوره است. همچنین براي ارتقاء كيفيت خودروي يورو 2 به يورو 4 حدود 80 قطعه خودرو در سال 1391 و 1392 طراحي و زير ساختهاي فني و مهندسي فراهم شد و نزديك به 700 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري توسط خودروسازها در این سالها انجام شد تا بتدريج زمينه تبديل خودروي يورو 2 به يورو 4 فراهم شد. در زمينه تبديل پالايشگاه يورو 2 به يورو 4 در سالهاي 1389 تا 1392 نزديك به 14 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري صورت گرفت. همگي اين موارد به خاطر اقدامات زيست محيطي كه در سالهاي گذشته توسط سازمان حفاظت محيط زيست، شهرداري‌ و دولت انجام شده، تحقق يافته است. حتی حذف آزبست از اقدامات بسيار مهمي ديگري بود كه در سالهاي اخير صورت گرفت كه باعث جلوگيري از مرگ صدها نفر از شهروندان تهراني و ساير كلانشهر ها شد و ما جزو 50 كشوري بوديم كه در سال 1390 هر نوع واردات و به كار‌گيري محصولات آزبستي را ممنوع كرده‌ايم. اگر در حال حاضر شاهد آن هستيم كه خودروها و سوخت كشور به استاندارديورو 4 رسيده اند محصول زحمات سه سال گذشته بوده است، من با ارج نهادن به رويكردهاي بسيار مثبت دولت يازدهم در حفظ محيط زيست، از همه كساني كه در دولتهاي گذشته براي حفظ محيط زيست تلاش صادقانه کرده اند تقدير و تشكر مي کنم. چون در دوره های قبل انجام کار محیط زیستی سخت بود اما الان آسانتر شده است.


ذرات خاک هم مانند آلودگی ضرر دارد؟

رشیدی: ذرات ریز بیشترین تاثیر را روی سلامت دارند چون به راحتی وارد سیستم تنفسی می شود ، در مرحله اول اکسیژن گیری مشکل می شود برای همین کسانی که بیماری تنفسی دارند دچار حملات تنفسی می شوند.کسانی هم که مشکل قلبی دارند این ذرات وارد گردش خون می شود ، الگوی حرکت خون را تغییر می دهد و غلظت خون را افزایش می دهد که اگر ذرات سمی باشند خطرناک تر است. بررسیها در آژانس بین امللی محیط زیست آمریکا نشان داده بدن انسان هیچ سیستم دفاعی دربرابر ذرات معلق زیر 2.5 میکرون ندارد،بنابراین باید کنترل شود.پس در دنیا تمرکز روی ذرات است ،اگر باد باشد شرایط خوب است اما باید تولید آلودگی را کم و مدیریت کنیم.


آقای دکتر شما معتقدید که شهرداری در مدیریت شهری خوب عمل کرده، چه فعالیتهای محیط زیستی باید به شهرداری داده شود؟

شاعری: ما در شهرداری داوطلب برای گرفتن مسئولیت جدید نیستیم اما اگر دولت و مجلس تكليف کند شهرداري تهران با توجه به تجارب و سوابق قادر است معضلات اساسي زيست محيطي شهر تهران مثل آلودگي هوا، بحران آب، فاضلاب شهري، ترافيك و غيره را در مدت زمان كوتاه و با حمايت‌هاي لازم با رويكرد مديريت شهري، حل کند. سازمان محیط زیست دستگاه اجرایی نیست اما الان هم آب وهم انرژی مشکل دارد. دولت باید کمک کند تا حمل و نقل عمومی کمک کند تا ترافیک و آلودگی هوا کم شود و این یک زنجیره است. دولت قبل ملاحظاتی مانند حل مشکل تحریم، اشتغال و اقتصاد بود اما الان اولویت دوت محیط زیست است و کار کردن خیلی ساده تر است.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    2 0
    دست به دامان تغییرات جوی برای ایجاد بادهای 25 کیلومتر به بالا هستم که زمستان را زنده بمانم...البته اگر قول بده ریز گرد نیاره که اونم کشنده است
  • بی نام A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    5 6
    نماینده ای که میگویی هوا هنوز آلوده است۰۰۰۰ آلودگی دو سال پیش را با الان قابل مقایسه میدونی؟؟؟؟ تو کدوم باندی که این همه تحول به چشمت نمیاد
  • بهارا A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    6 5
    خانم ابتکار تحویل بگیر بنزین یورو 4 بدون آزمایش