سایت صدای اقتصاد نوشت:

هرچند که درآمد عربستان از محل پذیرش زائران ایرانی در حج عمره و تمتع، رقم نسبتا بالایی است اما صادرات و واردات کالا میان دو کشور اعداد بزرگی را نشان نمی دهد.

 

طبق آمارهای رسمی گمرک در نیمه نخست امسال صادرات ایران به عربستان به 57 میلیون و 987 هزار دلار رسیده است.

در این مدت 182 تن کالا به ارزش ریالی 149 میلیارد تومان به این کشور صادر شده است.

در مقابل طی شش ماه 6.4 تن کالا به ارزش 15 میلیون و 806 هزار تن کالا با ارزش ریالی 40 میلیارد و 903 میلیون تومان از عربستان به ایران وارد شده است.

تراز تجاری میان دو کشور بدون احتساب اعزام زائران به حج، به نفع ایران است و مثبت 42 میلیارد دلار برآورد می شود.

سهم بالای حج از روابط اقتصادی

در این میان اما درآمد مستقیم و غیرمستقیم عربستان از اعزام زائران به حج رقم بالاتری از حجم کل تجارت دو کشور را نشان می دهد.

سالانه حدود 900 هزار زائر از طریق حج عمره و تمتع از ایران راهی عربستان می شوند.اگر این زائران تنها 300 دلاری که از سوی بانک مرکزی به آن ها تعلق می گیرد را در عربستان هزینه کنند، در سال حدود 270 میلیون دلار ارز از کشور به عربستان می رود.

سالانه حدود 850 هزار نفر از ایران به عنوان حج عمره وارد عربستان می شوند که به طور میانگین 800 دلار برای آن پداخت می کنند با این حسال 680 میلیون دلار هزینه سفر حج عمره ایرانیان به عربستان است که البته نیمی از آن هزینه بلیت هواپیما است. 50 درصد پروازها هم سعودی است و 50 درصد ایرانی.

مسافران حج تمتع نیز حدود 60 هزار نفر برآورد می شوند که میانگین هزینه آن ها 4 هزار دلار است با این حساب 240 میلیون دلار نیز هزینه سفر حج تمتع ایرانیان است.

با این حساب حدود 920 میلیون دلار به عنوان هزینه سفر شامل پرواز، اسکان، غذا و سایر هزینه های سفر از سوی زائران پرداخت می شود که البته بخشی از آن نصیب شرکت های داخلی می شود.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383230

برچسب‌ها