تمدید مذاکرات هسته ای ایران و 5+1،برای هفت ماه دیگر آن هم در شرایطی که همه طرفین بر مطرح نبودن سناریوی تمدید تاکید می کردند، عموم ناظران موضوع هسته ای ایران را متعجب کرد.

سعید جعفری پویا: کمتر کسی پیش بینی می کرد خروجی هشتمین دور مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 امضای توافق جامع باشد، همانطور که اندک بودند تحلیلگرانی که بر شکست قطعی گفتگوها در پایتخت اتریش نظر داشتند. اما در عین حال شاید تعداد کارشناسانی که انتظار تمدید هفت ماهه را می کشیدند هم انگشت شمار بود. فضای کلی حاکم بر مذاکرات در روزهای پایانی وین 8 حاوی چند نکته مهم بود.

1 -  هنوز اختلافات زیادی میان طرفین باقی مانده که امکان حل و فصل آنها تا سوم آذر وجود ندارد.

2 -  همه طرفین تاثیرگذار حاضر در گفتگوها نیت و قصد جدی برای به نتیجه رساندن گفتگوها دارند. به این معنا که نه ایران و نه آمریکا تنها برای وقت گذرانی و کش دادن مذاکرات و گذراندن تعطیلات در آن روزهای سرد به اتریش سفر نکرده اند.

3 -  هم ایران و هم ایالات متحده نیک می دانستند که با ادامه یافتن حتی یک روزه مذاکرات، امکان حصول به توافق دشوار و دشوارتر می شود. تندروهای ایرانی و آمریکایی آماده اند تا بهانه ای برای زدن زیر میز و پایان دادن به راهکار دیپلماسی بیابند. از سوی دیگر سناتورهای تازه ای که قرار است از اواخر ژانویه بر صندلی های کار خود بنشینند، بر سر اعمال تحریم های جدید علیه ایران جدی هستند.

4 - دیپلمات های ایرانی به مرور زمان دریافتند که قرار نیست از جبهه روسیه و چین تحولی در روند مذاکرات حاصل شود و از طرح های ابتکاری پکن و مسکو خبری نیست و متحدین شرقی ایران خود را کنار کشیده اند و عملا حضورشان با نبودشان تفاوتی ندارد.

5 - نکته بعدی پیروی اروپاییان از سیاست های آمریکا است. به این معنا که برخلاف باور رایجی که در ادبیات سیاسی ما فراوان دیده می شود که می گوید کشورهای اروپایی به آمریکا فشار می آورند تا هرچه سریعتر تحریم ها علیه ایران برداشته شود و حتی در صورتی که ایالات متحده با ایران به نتیجه نرسد، اتحادیه اروپا مسیر مستقل خود را خواهد رفت و راه تعامل و افزایش مراودات با تهران را پی می گیرد، کشورهای اروپایی آنطور که در رسانه ها منتشر و منتقل شده موضوع هسته ای ایران و حل و فصل آن را دغدغه و مسئله خود ندانستند. به این معنا که آنها مدیریت و پیگیری موضوع را به آمریکا واگذاشتند و ترجیح دادند در کنار دوست و متحد قدیمی باقی بمانند.

در این فضا طبیعتا موضوع تمدید هفت ماهه نه تنها قابل پیش بینی نبود، که حتی تا اندازه زیادی اساس رسیدن به توافق را با دشواری مواجه می سازد. چرا که اگر با عینک واقع بینی به روندهای سیاسی آمریکا بنگریم، در می یابیم که اولا نباید به کمک های چین و روسیه امید ببندیم که اساسا آنها قدمی بر نخواهند داشت. ثانیا کشورهای اروپایی هم نمی توانند تحولی در مسیر مذاکرات ایجاد کنند. در نتیجه ما می مانیم و دولت آمریکا که آن هم تحت فشار شدید و بی سابقه کنگره قرار دارد. مطالعه رفتارهای سیاسی سیاستمداران آمریکایی نشان می دهد که موضوع اختلاف نظر میان کاخ سفید و کنگره اصلا جنگ زرگری نیست. جان کری وقتی در نشست مطبوعاتی پایانی وین هشت سخن می گفت، وقتی به رفتار احتمالی کنگره در قبال تصمیم تمدید رسید، کلماتش را گم کرده بود. وزیر خارجه آمریکا که از ابتدا بسیار رسا، شیوا و سلیس سخن می گفت، تا به موضوع کنگره و اقداماتی که آنها می خواهند و یا می توانند در قبال ایران انجام دهند رسید، چندین و چند تپق اساسی زد. او با ملاحظه فراوانی در مورد سناتورها سخن می گفت و فقط از آنها دوستانه درخواست کرد به او اعتماد کنند و اجازه بدهند گفتگوها مسیر خود را برود.

چه خواهد شد؟ چقدر زمان داریم؟

شاید خیلی نتوان به درخواست وزیر خارجه اطمینان کرد، چرا که در شش سالی که از عمر دولت اوباما می گذرد شاهد بوده ایم که جمهوری خواهان بی سابقه ترین اقدامات را برای زمین گیر کردن نخستین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا انجام داده اند.

در نتیجه به نظر می رسد اگر قرار بر حصول به توافق باشد، تنها بازه زمانی حدودا دو ماهه برای طرفین باقی مانده است. یعنی تا روزی که سناتورهای فعلی همچنان بر سر کار هستند و نمایندگان جدید جانشین آنها نشده اند. اگر بخواهیم به دور از خوش بینی و با دیده واقع نگری موضوع را تحلیل کنیم تنها فرصت باقی مانده برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای، تا پایان ژانویه 2015 است. اگر ایران و 5+1 تا آن زمان توانستند به توافق سیاسی اعلام شده دست یابند، می توان به ادامه گفتگوها و امضای توافق جامع حتی بعد از روی کار آمدن کنگره جدید امیدوار بود، اما اگر تا آن زمان تفاهمی عملی و نه شفاهی به دست نیامده باشد، بعید است اوباما هم هزینه سیاسی بیشتری بر سر این موضوع بپردازد و بخواهد تحریم های تازه سنا را وتو کند. آن هم در شرایطی که قوه مجریه و مقننه آمریکا به اندازه کافی و بر سر مسائل داخلی، اختلاف نظرها، تنش ها و چالش های فراوانی با یکدیگر دارند. در نتیجه اگر پایتخت ها می خواهند مناقشه هسته ای ایران به پایان برسد، بهتر است همین حالا خط قرمزهای خود را کمرنگ کنند و به جای تاکید بر ایستادگی و کوتاه نیامدن در مقابل طرف مقابل، سود و زیان شکست احتمالی مذاکرات را بسنجند. شکستی که اصلا دور نیست.

29308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تا کی؟؟؟؟؟؟ A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    ول کنید جوون ما ؟؟؟؟؟؟ به جای این کارا 2 تا حرف علمی بدرد بخور بزنید
    • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      والا
    • سام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      به من چه... حالا به فرض که به تفاهم برسن خیلی اوضاع بهتر میشه؟؟؟؟؟خیلی ساده اید...
    • ولی جون IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      98 14
      جهت اطلاع ملت خوش باور ایران که همچنان به توافق دل بسته اند عرض می کنم که نه هفت ماه دیگه و نه هفت سال دیگه و .... هیچ توافقی در کار نیست به زندگی معمولی خود همراه با هزاران مشکل ریز ودرشت ادامه دهید که هر دو طرف به دنبال برد خود و باخت طرف مقابل هستند تا نزد افکار عمومی داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته باشند
    • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      69 4
      این تحریمهایی که توی کنگره و سنا وضع شده ولی هنوز به تصویب نهایی نرسیده اجازه نمیده یک قطره نفت هم بفروشیم دوستان حواستون باشه اون تحریمهای قبلی دست گرمی هم نبود.
    • وحید A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      23 1
      روسیه نمیخواد توافقی بشه تا از کارت ما با غرب مقابله کنه برای قضییه اوکراین و تحریم های احتمالی و برداشته شدن تحریم ها میتونه غرب رو به سمت ایارن بیاره برای تامین انرژی و گاز اما ما باز هم ضد منافع ملی عمل میکنیم تا کی؟کدوم تولید ملی؟یکی از فامیلای ما تولیدی کفش داشت 35 نفر توش نون میخوردن اما همینایی که شعار اقتصاد مقاومتی میدن با قاچاق کفش از چین تولیدی رو ورشکسته کردن...خبر بچاپ حقیقته
    • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      15 5
      برو سایت علمی اینجا چیکار می کنی؟
  • رضا GB ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    270 3
    با سلام حقیر و خیلیها مثل بنده در کشور از همان اول هم مشخص بود که ایران میبایست با امریکا مسائل حل کنند و الی این 5 بعلاوه یک از همان اول هم هیچ کاره بودند چین و روسیه دنبال منافع خود اروپاییان هم که افسارشون دست امریکا است بنابر این کلرشناس محترم خیلی نیاز به اینکه کارشناس بیاد و بره و تحلیل بشه و تفسیر کنیم نیست ایران با امریکا و لا غیر ما میبایست ابتکار عمل به دست بگیریم و با امریکا معامله کنیم به راحتی هم میشه درستش کرد و همه را دور زد در دوجلسه و یا بیشتر در یک کلام معامله
    • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      2 0
      تا الان که صدتا جلسه برگزارشده. اصلا میدونی چیه به نظر من آمریکا هم کاره ای نیست و باید مستقیم با اسرائیل کنیم.
  • بی نام IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    166 9
    ما ایرانی ها همیشه کارامون را میذاریم برای دقیقه 90 بار اولمون نیست که
  • صالح A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    مردم خیال می کنند با توافق همه چیز درست می شود . همه چیز از دیدگاه مردم یعنی ارزانی و ورود کشورهای ستمکار و ظالم غربی و فرهنگ مآبی آنان به کشورمان اما بدانید که با فرض رسیدن به توافق ، بازهم غرب و آمریکا ، دشمن ملت ماست و هیچگاه از در دوستی با آنها وارد نمی شویم . ما باید بجای اینکه فکر کنیم دنیا تا توافق کردیم ، ارزانی را برایمان می فرستند سخت در اشتباهیم . باید به خودباوری برسیم و خودمان ارزانی و رفاه را بدست بیاوریم .
    • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      88 3
      عزیزم ، همه حرفهات درسته . ولی ما تو این مملکت اختلاس های نجومی و فساد و رانت و تبانی داریم . اینهاست که نمیزاره ما با اقتصاد مقاومتی پیشرفت کنیم .
    • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      83 2
      دوست عزیز،در اینکه کشورهای غربی بوِیژه انگلیس وآمریکا و بالای سرمان روسیه دشمن ملت ما هستند، شکی نیست و حداقل تاریخ 200 ساله ایران گویای این مسئله است. اما آن چیزی که امروزه در دنیای اقتصاد وجود دارد اینست که باید به اقتصاد بین الملل وصل شوید تا توسعه وپیشرفت کنید،امروزه هیچ کشوری به صورت جدا شده ایزوله نمیتواند پیشرفت کند. شما مجبورید تولیدات به سایر کشورها بفروشید و همچنین از سایر کشورها هم مواردی را وارد کنیدزندگی اجتماعی این را می گوید. بنابراین باید راه بازی را با زورگویان عوض کرده و هوشمند بازی کنیم تا کمتر در دام های بزرگ انها قرار گیریم.مثلا درطی 8سال قبل بوضوح نگوییم که انرژی هسته ای میخواهیم، بلکه آرام آرام به دستاوردهای علمی میرسیدیم به طوریکه نتایج آن در خانه دیده شود و...
  • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    79 4
    پس همه چیز در کنکره خلاصه می شود.
    • hosseinh A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      27 42
      بهتره بگی همه چیز به اسراییل بستگی داره.
  • محمد A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    215 6
    تنها نگاه مردم همین توافق هسته ای هست ... از بورس بگیر تا ..... مردم عادی که کارمند شرکت خصوصی هستند
  • مانی A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    13 85
    برخلاف مقاله من فکر می کنم این حمهوری خواهان هم تمایلی به جنگ ندارند چون مردم امریکا مخالف جنگ دیگری هستند... آمریکایی ها برگرفته از روحیه امپریالیستی که دارند تا زمانی که نفع صد در صدی در آن نباشد دست به جنگ نمی زنند... آنها به خوبی می دانند ایران مثل عراق و افغانستان سهل الوصول نیست... پس به نظر من از سروصدای زیادی تندروها چه در ایران و چه در آمریکا نباید ترسید....
    • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      16 1
      بحث جنگ نیست اصلا. جمهوری خواهان هم هرگز از جنگ حرف نزده اند بلکه صحبت از تحریم های شدیدتر و فلج کننده است.
  • پیمان A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    203 6
    به نظرحقیرهم دراین دوماهه پیش رو میشه مشکلات طرفین حل بشه وبعدازاین دوماه باآمدن تندروهادرکنگره کاربه مراتب گره میخوره ودیگه شایدنشودانتظارداشت توافقی صورت بگیردپس بهتراست هرکاری میخوادانجام بشه درظرف مدت این دوماه حاصل بشه ولاغیر.......
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    خیلی عالی تحلیل کردی . ممنون
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    چه پيش بيني هاي شگرفي كردين؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بابا اين حرفا را كه خودمون ميدونيم....اصلا همه ميدونستيم توافقي در كار نيست .نياز به نظر كارشناسانه نبود با اين تندروها ودلواپسان عزيز شرايط ما هرگز خوب نميشه .اين را يه بچه كلاس اوليم ميدونه اين مذاكراتم ديگه از نظر مردم خيلي لوس وبي مزه شده
  • سعید خان A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    ترس از جمهوری خواه ها منطقی به نظر نمی رسد چون سیاست واحدی از سوی آمریکا در قبال ایران وجود دارد که امید بستن به دموکراتها همان اندازه بی فایده است که ترس از جمهوری خوا ه ها . به قول یکی از بزرگان دموکرات ها با پنبه سر بریدن را خوب بلدند . افراطی های دو طرف هم چندان نقش مهمی نمی توانند در خراب کردن اوضاع بازی بکنند . به نظر بنده مذاکرات در یک بن بست فرار از حقیقت گیر کرده و طرف مستکبر ما نمی خواهد و دوست ندارد ایران از بازی برد برد سهمی داشته باشد .
    • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      85 2
      نكنه انتظار داري دل به روسيه و چين ببنديم،نه اين كه تحريم ها بر ضد ما را وتو مكردند و فقط ازمون امتياز گرفتند
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    مذاکرات با آمریکا و متحدانش دور باطلی بیش نیست و بعید به نظر میرسد به نتیجه برسد .
    • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      6 1
      مذاکرات به ذات برای ما سودی نداره. چطور مذاکره کردن و برهم کنشها و اندر کنشها هست که مذاکرات رو سودمند میکنه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    32 5
    ما از این کنگره و سنای فعلی امتیازات بیشتری میتونی بگیریم
    • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      52 3
      از خرس مو کندن هم غنیمتی است، اما سوال اینجاست چرا اجازه داده شد کشور به چنین تحریم هایی دچار شود؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    57 3
    اگه میگی دیپلمات‌های ایرانی فهمیدند که از طرف روسیه و چین آبی گرم نمیشه پس چرا جناب روحانی تلفنی با پوتین مشورت میکنه؟ نه آقا اینطوریا نیست هنوز بعد از این همه سال انگار ما باید تقاص جنگ‌های قاجار با روسیه رو پس بدیم و در هر کاری اول از روسیه اجازه بگیریم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    6 3
    این هم نظری است اما نه بطور حتم.
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    30 12
    دست اورد اين مذاكرات خالي كردن پشت ايران از روسيه وچين بود تا ايران دگر متحدي نداشته باشد وبعد ضربه اخر مطمئن باشيد ما شكست بدي خواهيم خورد
  • ممد A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    16 29
    ما مرد شرایط سختیم.اما جیبمان خالی است واین شرایط بر ما غلبه دارد
  • مرتضی جعفری پور A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    4 22
    نمیشه من میدونم
  • کیومرث IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    34 2
    یه چیزی: الان یکسری از دلواپسان دلواپس اینند که چرا آقای نتانیاهو خودشو به در و دیوار نمی‌زنه و اعتراض نمی‌کنه به این تمدید 7 ماهه
  • رضا IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    18 52
    امریکا بعنوان نماینده سرمایه داری و نظام حاکم ایران بعنوان نظام مذهبی هرگز و هرگز و هرگز با هم صلح نخواهند کرد. سرمایه داری و نظام مذهبی مثل اب و اتش هستند.
  • جواد A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    35 2
    تحلیل خیلی خوبی بود.بخصوص روسیه و چین رو خیلی خوب اومدی.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    23 2
    کاش توافق حاصل بشه چند روز برم تگزاس کله و پاچه بخورم و بیام
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    7 17
    دوستان به جای این بحث های فکر نمیکنید اگه بیشتر کار و فعالیت کنیم بهتر باشه . مگه مثلا کشوری مثل ژاپن هم تحریم میشه؟؟؟؟؟ یا اگه بشه واسشون خیلی مهمه ؟؟؟؟؟ بیخیال بابا بذارید زندگیمونو بکنیم.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    24 1
    خیلی پیش ازین باید میفهمیدیم که روسیه و چین کاری نمیکنن. اونموقع که تحریمای شورای امنیت ضد ایران تصویب شد چرا اینا وتو نکردن؟
  • ببو IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    18 1
    خودتون رو و مردم رو سر کار گذاشتید مانفعش برای کشورهای قدرتمند مثل چین وروسیه وغربی هاست ضررش برای ملت های فقیر همین .حالا هی چونه بزنید
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    19 3
    صدردرصدتا9ماه آینده به توافق میریسند برای ادامه مذاکرات دردوربعد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    1 9
    خيلي بهتره كه شما هم بگوييد 33 چون اين مسئله يك مفهوم خاص دارد كه ظاهرا متوجه نشده ايد
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    30 1
    جناب روحانی در مناظره های انتخاباتی هم گفتن که سر موضوع هسته ای بهتره با کدخداشون یعنی آمریکا رو در رو صحبت کرد منتها متاسفانه عده ای تو کشور هنوز بر این عقیده اند که جامعه جهانی فقط امریکا نیست و بدشون نمیاد که ایران برای حل مسئله هسته ایش باز دوباره با چینو برزیلو ترکیه و........ صحبت کنه
  • ramin AM ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    33 2
    با این حساب فاتحه ی هممون خوندستخدا به دادمون برسه
  • موسوی دانا A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    36 10
    هاشمی رفسنجانی باید به عربستان برود , تعامل با عربستان , زمینه ساز توافق نهایی خواهد بود.
  • ناشناس A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    9 6
    روسیه وچین منافعشون در عدم توافق هسته ای ایران وغرب است ولی ما متاسفانه بسیار به این2کشور کمونیست بها می دهیم.کلا در خاورمیانه هرکشوری با این2کشور متحد شده نه تنها پیشرفت نکرده بلکه دچار بحران است مانند سوریه
  • fazel A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    7 5
    کشوری که اجازه نداد این مذاکرات به نتیجه برسه فقط و فقط عربستان سعودیه و هیچ وقت اجازه نمیده ایران به قدرت برسه.وقتی وزیر امور خارجه کشوری مثل امریکا میره تو هواپیمای سعودی و خیالش بابت نفت راحت میشه نتیجه میشه عدم توافق با ایران
  • رامین DE ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    3 9
    وقتی هرکی که از مامانش قهر کرده میاد یه حرفی میزنه بیشتر ازین انتظار نمیره
  • محمود احمدی نژادمموتی A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    6 3
    8 سال یه کاری کردم ایران 80 سال بیافته غقب.ایووول
  • عباس A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    11 1
    جناب رییس جمهور وعده های انتخاباتی شما تنها مربوط به مساله هسته ای نبود ضمن تشکر از پیشرفت اندک در مذاکرات هسته ای لطفا وضعیت سیاسی وفرهنگی و اجتماعی استان ها هم توجه کنید وزارت کشور واستانداران چندان با وعده های شما همراه نیستند وزارت کشور چند ماه است که معاون سیاسی ندارد مثلا در استان فارس تندروترین مخالفین شما در دانشگاه علوم پزشکی وهلال احمر فرمانداری ها و....... جولان می دهند حامیان شما علنا مورد هتاکی قرار میگیرند مدتی پیش با حضور آقای جهانگیری مترو شیراز افتتاح شد ولی هنوز در های آن بسته است نکند خود شما علت پیروزی در انتخابات را فراموش کرده باشید و از پایگاه اجتماعی خودتان فاصله گرفته اید. درود بر شهدا وامام شهدا