داستان تحریم آسیا بانک به دلیل همکاری با ایران/دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه دلیل تحریم بود؟

وزارت دارایی آمریکا جمعه شب 29 اوت سال جاری میلادی با انتشار فهرست جدید اشخاص حقیقی و حقوقی که مورد تحریم های یکجانبه این کشور به اتهام مساعدت به برنامه های هسته ای و موشکی ایران قرار گرفتند، «آسیا بانک» روسیه را نیز تحریم کرد.

بهاره چراغی: «آسیا بانک» یک بانک روسی است که از سال 1995 در مسکو فعالیت داشته و تا ماه ژوئن سال 2014 «خیم اکسیم بانک» نام داشت.

 آسیا بانک در اطلاعیه ای تحریم های  بی اساس آمریکا را محکوم کرده و هرگونه مساعدت به برنامه هسته ای و موشکی ایران را تکذیب می کند و به این مهم تاکید کرده که بانک وابسته به هیچ یک از ارگان های دولتی ایران نیست.

این اتفاق در شرایطی است که اعلام تحریم های اخیر علیه ایران و گنجاندن یک بانک روس در میان آن بلافاصله پس از پایان دیدار سازنده وزرای امور خارجه روسیه و ایران در مسکو صورت گرفت تا برخی تحلیل گران آن را آشکارا نشان از مخالفت آمریکا با گسترش روابط روسیه و ایران بدانند.

علاوه بر این، وزارت دارایی آمریکا آسیا بانک را به همکاری با بانک های توسعه صادرات و تجارت و حمل اسکناس از روسیه به ایران متهم کرده است. در صورتی که آسيا بانک به عنوان یک بانک روس در چارچوب قوانین کشور فدراسیون روسیه عمل می کند و هیچگونه همکاری ناقض تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا با بانک های ایرانی نداشته است.

از طرف دیگر اسکناس يک کالای بانکی بوده و صدور آن برابر با قوانين روسيه و روابط آن با ايران صورت مي گیرد و ربطی به دخالت کشور سوم ندارد.

دلیل دیگری که شائبه سیاسی بودن تحریم آمریکا علیه بانک روس را به وجود آورده رقم اندک حمل اسکناس از مسکو به تهران در حجم 13 میلیون دلار است  که اين رقم برای اهداف مورد تحريم از سوی آمريکا بسيار ناچيز بوده و ای بسا برای خريد يک آپارتمان کفايت کند.

بر این اساس در میان تحلیل گران گمانه زنی شده که سیاست مستقل روسیه مطابق منافع آمریکا نبوده و گسترش روابط متقابلا سودمندش با همسایه خود ایران نيز مورد پسند آمريکا نیست. بر این اساس  مقامات این کشور طی اقدامی عجولانه، نسنجیده و سطحی بلافاصله پس از پایان دیدار سازنده وزرای خارجه ایران و روسيه، یک بانک روس را نیز با اتهامی ضعيف در فهرست تحریم های جدید علیه ایران قرار دادند.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    1 8
    مگه می شه 13 میلیون اسکناس را چمدانی به کشور وارد کرد؟ از کجا آمده؟ کجا رفته؟ برای ما هم نگران کننده است.