ایسنا نوشت:

معاون اول رییس جمهور گفت: برخی به دنبال این هستند که ببینند چه مشکلی مشکل عمده مردم است تا از آن بهره‌برداری سیاسی کنند در حالی که این انصاف نیست.

اسحاق جهانگیری در افتتاحیه تصفیه خانه شهر قدس و ۸۵ پروژه آب و فاضلاب در استان تهران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت اظهار کرد: خوشبختانه دولت در یک سال گذشته تلاش وسیعی انجام داده تا بتواند بخش زیادی از کارهایی که مربوط به توسعه کشور است را پیش ببرد و مشکلاتی را که مردم با آن رودررو هستند و باعث اذیتشان شده است را هموار سازند.

وی با بیان این‌که دولت در یک سال گذشته دستاوردهای خوبی داشته و بسیاری از دغدغه‌هایی که سال گذشته داشتیم در حال حاضر برطرف شده است، گفت: سال گذشته به دلیل فشارهای ظالمانه و ناجوانمردانه‌ای که علیه ما در جامعه بین‌المللی اعمال شده بود، همچنین وجود تحریم‌های ظالمانه وضعیت نامناسب اقتصادی،‌ تغییرات لحظه‌ای نرخ ارز و وضعیت رکود و تورم به وجود آمد. همچنین در فضای سیاسی نیز اختلاف و تنش در سطح حاکمیت بین قوای سه گانه به خصوص دولت و مجلس دیده می‌شد، اما امروز هرجایی که می‌رویم از زبان مردم، علما و بزرگان این را می‌شنویم که ما در اداره کشور توفیقات خوبی را کسب کرده‌ایم.

جهانگیری با بیان این‌که امروز ایران قدرت تاثیرگذار در سطح منطقه و بین‌الملل قلمداد می‌شود، اظهار کرد: ‌مقامات کشورهای اروپایی هم اکنون مجبورند بر این نکته اذعان کنند که حل مسائل منطقه جز با وجود ایران امکان پذیر نیست.

وی گفت: ‌اگر نیم‌نگاهی به هرکدام از کشورهای اطراف خود داشته باشیم، خواهیم دید که هرکدام از این کشورها با مشکلاتی روبرو هستند، اما لنگرگاه ثبات منطقه ایران است و با تاثیرگذاری خود می‌تواند مشکلات منطقه را حل کند،‌ همچنین شاهد هستیم که امروز کشورهایی که در گذشته از موضع دشمنی با ایران حرف می‌زدند در حال حاضر می‌گویند که حل مشکلات منطقه جز با حضور ایران امکان‌پذیر نیست. البته من نمی‌گویم تحریم‌ها کاملا از بین رفته، ولی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه رعایت خطوط قرمز نظام که توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده، همچنین حمایت‌های مکرر ایشان در بحث مذاکرات را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: ما در فضای اقتصادی بر بسیاری از مشکلات فائق آمدیم و تورم را عالی خنثی کردیم. بحث ما بحث یک شخص نیست، بلکه بحث یک نظام است. در این راستا سال گذشته تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصد بود، ولی هم‌اکنون تورم ۱۴ درصد مطرح می‌شود.

وی همچنین با بیان این‌که دولت به موضوع رونق اقتصادی اهتمام ویژه دارد، افزود: اگر وارد این موضوع شویم، تا آخر امسال و سال آینده به طور طبیعی خواهیم دید که نرخ بیکاری کاهش پیدا خواهد کرد.

جهانگیری در این راستا ایجاد فضا برای بخش خصوصی و فعالان این عرصه از سوی دولت را مدنظر قرار داد و گفت: فعالان این بخش بدانند که شرایط به سمت رونق در حال پیشروی است، بنابراین این دوستان فرصت را از دست ندهند و وارد میدان شوند. در این بین سیستم بانکی هم باید کمک‌های لازم را داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: تحریم‌ها روی نفت کاهش پیدا نکرده، ولی ما به دنبال فروش نفت هستیم و میزان فروش نفت ما قابل توجه است.

وی همچنین با بیان این‌که مساله توجه به آب و بحث کم‌آبی موضوع مهمی است و در این راستا امکان وارد کردن آب از کشوری دیگر وجود ندارد، یادآورشد: فشارهایی به دولت وارد می‌شود که دولت در بحث کم‌آبی کار دیگری انجام دهد. ضمن این‌که هم‌اکنون دولت متهم به این است که بیش از حد اندازه سد زده است، البته این موضوع به معنای این نیست که ما دیگر سد نزنیم.

وی با بیان این‌که در این سال میزان برداشت از آب زیاد بوده و باید در این زمینه فکر جدی کرد و این فکر به اولویت اصلی نظام تبدیل شود، گفت: با توجه به سفرهایی که در استان‌های مختلف داشته‌ام، یک دغدغه جدی وجود دارد که برخی از نخبگان و سیاستمداران کشور در جاهای مختلف به دنبال این هستند که بدانند چه مشکلی مشکل عمده مردم است تا آن مشکل را سیاسی کنند و از آن بهره‌برداری خودشان را ببرند درحالی‌که این انصاف نیست.

جهانگیری افزود: اگرچه مشکل آب امروز مردم ما را رنج می‌دهد، ولی من به دوستانم می‌گویم که آنقدر نگویید آب را باید جیره‌بندی کرد. مردم را نترسانید نباید مردم را نگران کرد، طوری که وقتی صبح از خواب بلند می‌شوند، نگران نبودن آب شوند. حال اینکه یک عده این موضوع را سیاسی کنند و بگویند حالا که مشکل آب جدی است ما از آن بهره‌برداری سیاسی کنیم و بخواهیم در بحث‌های انتخاباتی از آن استفاده کنیم. این حق نیست، بلکه حق این است که هم‌فکری داشته باشیم و دست به دست هم دهیم و ببینیم چگونه می‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    74 7
    تنها کسی که کار سیاسی نمیکنه همین اقای جهانگیریهکاری به کار هیشکی نداره فقط تخصصو کارشو پیش میبرهدمش گرم....به اینگونه اشخاص باید خیلی احترام گذاشت
  • اسمال طلا IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    4 5
    با تمام احترامی که برای آقایان جهانگیری و روحانی قائلم اتفاقا یکی از محورهای تبلیغاتی آقای روحانی در انتخابات 92 مسئله خشکسالی بود. قولهایی که آقای روحانی در مورد دریاچه ارومیه و زاینده رود دادند را هنوز فراموش نکرده ایم. محض اطلاع مقاله ای که آقای کلانتری در مورد سیاست های دولت احمدی نژاد در بخش کشاورزی نوشتند را مجددا مطالعه کنید. ایشان با حمله به سیاستهای کارشناسی نشده دولتهای نهم و دهم گفتند اگر ما 200سالی میلیارد تومان در زمینه آبخیزداری هزینه کنیم بعد از 15 تا 20 سال فقط خواهیم توانست کاهش سطح آبهای زیر زمینی را متوقف کنیم نه اینکه مشکل خشکسالی را حل کنیم. آقای جهانگیری درست نیست پلکانی را که از آن بالا رفتیم روی سر بقیه خراب کنیم.
  • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    4 1
    واقعا بعضی ها واقعا مریض هستند.بابا حرف نزنید نمی گن لال هستید.
  • مجید مسلم آذراستقلالی 4444 IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    ما پشتیبان دولت و آقای علیخانی ، نماینده آتی قزوین در مجلس هستیم
  • بی نام A1 ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    ضمن احترام به آقای جهانگیری خدمتگذار، با اخلاق و مدبر، به نظرم تذکر و یا حتی هشدار به مردم در مورد کم آبی ضرری نداشته باشه، چرا که اگر در نهایت مشکل آب جدی بشه و دولت از تأمین آب مردم ناتوان باشه، آنوقت حملات و اتهامات شدید تری متوجه دولت و ناکارآمدی آن خواهد شد. این کار به نوعی علاج واقعه قبل از وقوع است و سوء استفاده سیاسی عده ای نمی تواند باعث نفی موضوع باشد.