تپه باستانی و قلعه بمپور در معرض نابودی

یک باستان شناس با اشاره به شروع عملیات تعیین عرصه و حریم تپه باستانی و قلعه بمپور با هدف حفاظت و حراست از این میراث گرانبهای فرهنگی نسبت به نابودی این محوطه تاریخی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مجتبی سعادتیان سرپرست هیأت تعیین عرصه و حریم تپه و قلعه بمپور با اعلام این خبر گفت: این محوطه ارزشمند توسط عواملی همچون پیشروی زمین های کشاورزی و ساخت و ساز منازل مسکونی در عرصه حریم در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته است.

او گفت: این محوطه تاریخی جلوه گر استقرارهای یکجا نشین بلوچستان است. در بررسی های باستان شناختی کمتر نمونه ای قابل مقایسه با این محوطه تاکنون به دست آمده است.

سعادتیان اظهار داشت: با توجه به اهمیت این محوطه و عوامل مخربی که آن را تهدید می کند تهیه و تکمیل طرح پژوهشی تعیین حریم آن در دستور کار قرار گرفت تا با استفاده بهینه از استعدادهای موجود، گامی در حفاظت و حراست از میراث گران بهای فرهنگی این مرز و بوم برداشته شود.

او افزود: در نخستین گام با تکمیل نقشه توپوگرافی این محوطه و جانمایی اولیه گمانه های تعیین حریم، این فعالیت باستان شناختی آغاز شد .

به گفته این باستان شناس، در گام های بعدی با توجه به تجزیه و تحلیل گمانه های پیش بینی شده، خط عرصه، حریم درجه 1 و درجه 2 آن ترسیم می شود تا هرگونه فعالیت انسانی در پیرامون این مجموعه در چهار چوب قانونی به انجام برسد.

سرپرست هیأت تعیین عرصه و حریم تپه و قلعه بمپور افزود: این محوطه تاریخی مشتمل بر تپه های هزاره سوم پیش از میلاد، قلعه و محوطه باستانی متعلق به اواخر ساسانی تادوران متاخر اسلامی و باغ معروف به باغ خالصه قاجاری در کنار یکدیگر است.

سعادتیان گفت: فعالیت های باستان شناختی با ارزشی در این محوطه تاریخی توسط اورل اشتاین، بئاتریس دکاردی، مهدی مرتضوی و سید منصور سید سجادی انجام گرفته است که بر طبق آنها می توان گفت این مجموعه از عصر مفرغ تا دوران اسلامی متاخراستقرار داشته است. در این بررسی ها مشخص شد سفالینه های این محوطه به دو قسمت سفال های پیش از تاریخ و سفال های لعابدار سده های اسلامی متاخر قابل تفکیک است.

گفتنی است، قلعه باستانی بمپور در سال 1354 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در کنار این قلعه تپه بمپور در سال 1381 ثبت ملی شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =