۰ نفر
۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲

خبرجنوب نوشت:

 حاجیه جعفرزاده: يك كارخانه توليد ترشي، حريم درجه يك محوطه جهاني پاسارگاد را شكست. اين كارخانه در فاصله 4 كيلومتري از آرامگاه كوروش است و در حريم درجه يك محوطه جهاني پاسارگاد قرار گرفته و با اين كه در پشت يك تپه است و منظر طبيعي اثر را مخدوش نمي كند اما طبق قوانين ميراث فرهنگي، هر گونه ساخت و ساز در حريم درجه يك اين اثر جهاني ممنوع است و بايد هر چه سريع تر اين كارخانه به محل ديگري منتقل شود.
در اين رابطه، نصيري حقيقت سرپرست پايگاه جهاني پاسارگاد با تاكيد بر اينكه واحد حقوقي ميراث فرهنگي فارس پيگير اين پروژه است گفت: در حال حاضر كارخانه مذكور در حريم درجه يك و در فاصله حدود 3 كيلومتري محوطه جهاني پاسارگاد قرار گرفته است كه اين موضوع خلاف قوانين ميراث فرهنگي است.
به گفته وي، مجموعه جهاني پاسارگاد داراي 3 حريم درجه يك، دو و منظري است كه در هر يك از اين حريم ها، ضوابط و قوانين خاصي را تعريف مي كند به طور مثال در حريم درجه يك، هر گونه ساخت و ساز ممنوع است و در حريم درجه 2 نيز حداكثر ارتفاع براي سازه هاي جديد 5/4 متر است.
وي با بيان اين كه حريم تعيين شده براي محوطه هاي جهاني پارسه و پاسارگاد متفاوت است افزود: به دليل آن كه مجموعه جهاني پارسه (تخت جمشيد) در بلندي و صفه قرار گرفته، ميزان ارتفاع در حريم آن نيز بيشتر از محوطه پاسارگاد تعيين شده است.
نصيري حقيقت در ادامه گفت: شهرك صنعتي پاسارگاد نيز در حريم درجه 3 (منظري) محوطه جهاني است كه اين موضوع متعلق به سال ها قبل مي باشد اما اعطاي مجوز و ساخت كارخانه توليد ترشيجات در اين محوطه به تازگي رخ داده و مربوط به 2 ماه اخير مي باشد.
سرپرست پايگاه جهاني پاسارگاد در ادامه اين گفت و گو با اشاره به اين كه كارخانه مذكور در مرز دو شهرستان پاسارگاد و خرمبيد واقع شده اما در حريم درجه يك محوطه جهاني است گفت: مجوز متقاضي كارخانه از سوي جهاد كشاورزي و بدون پاسخ استعلام آن كه توسط نماينده اين اداره كل در شهرستان خرمبيد تهيه شده و بايد به معاونت اين اداره كل ارجاع مي شد، صادر شده است.
وي ادامه داد: هم اكنون يكي از دو سوله اين كارخانه ساخته شده و ميراث فرهنگي نيز با تهيه پرونده اي، شكايت خود را مطرح كرده است.
نصيري حقيقت با بيان اين كه كارخانه مذكور در فاصله 4 كيلومتري از آرامگاه كوروش و در سمت شرق آن قرار دارد افزود: متاسفانه اشتباهي در اين پرونده صورت گرفته است به طوري كه تقاضاي احداث كارخانه و جواب استعلام ها بايد به نمايندگي ميراث فرهنگي در شهرستان پاسارگاد ارجاع مي شد و كارشناسان خرمبيد نيز در اين رابطه اشتباه كرده و مجوز مربوطه را امضا كرده اما تاييديه و نظر نهايي بر عهده معاونت ميراث فرهنگي اداره كل در شيراز مي باشد كه متقاضي بدون آن كه جواب استعلام را به اداره كل ارسال كند مجوز احداث كارخانه را از جهاد كشاورزي گرفته است.
نصيري حقيقت در ادامه تاكيد كرد: پاسارگاد محوطه اي جهاني است و بايد نوع برخوردها نيز در سطح بين المللي باشد.
به گزارش خبرنگار ما، محوطه جهاني پاسارگاد در 70 كيلومتري شمال تخت جمشيد و در جاده اصلي شيراز- اصفهان واقع شده است. در اين محوطه آثار ارزشمندي مانند آرامگاه كوروش، كاخ بارعام، كاخ دروازه، كاخ اختصاصي، زندان سليمان، تل تخت، محوطه مقدس و باغ و آب نماهاي سنگي همچنين كاروانسرا و مسجد وجود دارد كه در فاصله با يكديگر قرار گرفته اند.
شاخص ترين اثر در اين محوطه، آرامگاه كوروش است كه در گوشه جنوبي محوطه پاسارگاد قرار گرفته كه بيش از 2 هزار و 500 سال پيش از سنگ هاي آهكي سفيد متمايل به زرد بنا شده كه هنوز هم پابرجاست. قاعده يا زيربناي اصلي آرامگاه، سكويي سنگي با طرح يك مربع مستطيل به طول 13 متر و عرض 12 متر مربع مي باشد. ارتفاع كلي بنا به بيش از 11 متر مربع مي رسد كه شامل 6 سكو و پلكان است.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    57 2
    این کارخانه که یک شبه بنا نشده تا حالا کجا بودین؟ اصلا چه کسی مجوز ساخت کارخانه رو تو حریم پاسارگاد داد مگه چقدر پول میگیرن تا همچین مجوزی صادر کنن؟
  • دامون IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    58 2
    این ها تا تخت جمشید رو خراب نکنن ول کن نیستن.بهتون قول میدم 30 سال دیگه تخت جمشیدی وجود نخواهد داشت.
  • مسلم IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    9 42
    برای گردشگرا بد نیست از همون راه کاهو ترشی شیرازی هم می خورن
  • بی نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    10 12
    لطفا اسم و آدرس ترشی فروشی رو هم بدین
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    31 2
    اين بي تدبيري ها تو اين دوره هم ادامه داره كه
  • زهرا A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    18 3
    جناب اقای نصیری مسوول محترم در حین ساخت شما خاب تشریف داشتین که ندیدین.حالا که ساخته شده بیدار شدین.
  • عباس A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    2 8
    حالا خداکنه ترشیش خوب باشه چارتا غریبه میان میخورن آبرومون نره... تو گردشگری که خیلی وقته رفته