دو پرسش روزنامه آرمان از سعید حجاریان و پاسخ او را می خوانید:

چرا برخی سعی دارند رئیس‌جمهور را اصلاح‌طلب معرفی کنند؟


اتفاقا من نظری خلاف آن دارم به‌دلایلی اصلاح‌طلبان آقای روحانی را غیراصلاح‌طلب معرفی کردند. او وقتی به عرصه آمد، عنوان کرد که من متعلق به هیچ جناحی نیستم و در سال 76 که آقای خاتمی کاندیدا شد، به صراحت خود را کاندیدای طیف چپ یا اصلاح‌طلبان امروز نامید اما آقای روحانی چنین نکرد و بر فراجناحی و مستقل بودن تاکید داشت البته نباید فراموش کنید قشر بزرگی از آنهایی که 24 خرداد 92 رای دادند دلیلش اصلاح‌طلبان بودند که نتیجه آن، پیروزی آقای روحانی بود. اصلاح‌طلبان برای این بر حمایت از آقای روحانی به توافق رسیدند که در آن برهه شرایط کشور از جهات مختلف موردپسند جامعه نبود پس این جناح وظیفه خود می‌دانست که برای پیروزی آقای روحانی تلاش کند. اصلاح‌طلبان به دنبال سهم‌خواهی در حمایت از آقای روحانی نبودند و بهبود وضعیت کشور برایشان اهمیت داشت و دارد. پس از انتخابات هم در همین راستا با دولت تعامل دارد و اگر کمکی خواسته شود دریغ ندارد اما این همراهی به معنای نفی نقد نیست یعنی هر کجا که احساس شود، لازم است نکاتی به دولت گوشزد شود سکوت نمی‌کنند. قبلا گفته ام که رابطه ما با دولت رابطه «اتحاد-انتقاد» است اما انتقاداتمان را علنی نمی‌کنیم. از سوی دیگر مراقب هستیم که دولت یازدهم با مشکل جدی مواجه نشود چون این امر به ضرر مردم است. مردم برای اصلاح‌طلبان بیشتر از خودشان اهمیت دارد.

 اکنون بحث انتخابات مجلس دهم در کشور گرم است و بعضا فعالیت‌هایی در این راستا از سوی گروه‌ها و افراد آغاز شده است. پیش‌بینی شما از ترکیب مجلس دهم چگونه است؟

به نظر می‌رسد تغییر و تحول را در این مجلس شاهد باشیم؛ مثلا به نظر نمی‌رسد اعضای جبهه پایداری بتوانند به نتیجه دلخواه خود در انتخابات برسند چون مردم دیگر تمایلی برای رای دادن به آنها ندارند. اگر برخی افراد ازجمله اعضای این جبهه در مجلس نباشند، ترکیب پارلمان بهتر خواهد شد به‌عبارتی شاهد مجلسی خواهیم بود که معتدل‌تر است و سود آن نصیب مردم می‌شود. از سوی دیگر با تغییر ترکیب مجلس و عدم راهیابی نیروهای تندرو به آن، شاهد همسویی بیشتری میان دولت و مجلس خواهیم بود. مجلس نهم آن تعامل مورد انتظار را با دولت یازدهم ندارد که نمونه آن استیضاح آقای فرجی‌دانا و نوع مواجه با گزینه‌های دیگر بود که به مجلس معرفی شدند. من قبلا هم گفته ام که مجلس دهم شبیه مجلس پنجم شود یعنی اقلیت قوی و تأثیرگذار از اصلاح‌طلبان وارد مجلس شوند و با توجه به شرایط موجود، چنین چیزی قابل قبول و راضی‌‌کننده خواهد بود. در مجلس پنجم، کارگزاران فراکسیونی قوی بودند. به‌نظر من حضور آقای‌ناطق‌نوری در مجلس بعدی بسیار مؤثر خواهد بود و من از حضور چنین نیروهایی در مجلس بعدی استقبال می‌کنم اما برخی از آنها اعلام کردند تمایلی برای حضور در مجلس بعدی ندارند.

1717
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    در شرایط فعلی و با این وضعی که مجلس دارد... حضور امثال ناطق نوری غنیمت است ...هرچند ایده آل حضور افراد تمام اصلاح طلب مانند دکتر عارف است اما متاسفانه شرایط خیلی به نفع اصلاح طلبان نیست هنوز
  • بدیع الزمان IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    رییس مجلس آقای سعید جلیلی یاور ولایت و نائب رییس مجلس اقای لنکرانی زنده باد پایداری
    • بی نام GB ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      97 3
      اسمتو باید بذاری بعیدالزمان
    • بی نام GB ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      7 92
      احسنتم احسنتم آنهاييكه و خواب امريكا را مي بينند و بيدار شوند
    • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      49 5
      : بامزه بود دمت گرم خیلی خندیدم :
  • محمد IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    61 5
    تحلیل و اظهارات آقای حجاریان حد اقلی و تا حدودی مایوسانه است.این قسمت که : " من قبلا هم گفته ام که مجلس دهم شبیه مجلس پنجم شود یعنی اقلیت قوی و تأثیرگذار از اصلاح‌طلبان وارد مجلس شوند و با توجه به شرایط موجود، چنین چیزی قابل قبول و راضی‌‌کننده خواهد بود. در مجلس پنجم، کارگزاران فراکسیونی قوی بودند" آقای حجاریان چرا اقلیت ؟ که قوی باشد یا ضعیف ؟ واقع بینانه این است که مجلس دهم مجلس همسو با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خواهد بود یعنی اکثریت مجلس همسو با دولت مورد حمایت اصلاح طلبان خواهد بود. هرچند شمشیر گزینش و نظارت قبل از انتخابات جهت دار و یک سویه باشد.
    • رر A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      55 3
      شما جواب سوال خود را در بند آخر داده‌ای و با توجه به شرایط و اینکه بالاخره شورای نگهبان نخواهد گذاشت که افراد درجه اول اصلاح طلبان کاندید شوند و با این شرایط نمی شود که اکثریت مجلس بدست اطلاح طلبان بیفتد. و اتفاقا تحلیل جناب حجاریان واقع بینانه است
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      20 3
      در همایش شورای نگهبان نبویان نماینده عضو پایداری سخنرانی کرده و کلی حمله کرده به اصلاح طلبان،همین خبر نشون میده حتی تحلیل حداقلی آقای حجاریان هم یک مقدار خوش خیالانه می باشد
  • علی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    11 5
    در پاسخ "جناب رر" عرض می کنم، من با نظر "محمد" موافقم به این معنی که گرچه گزینش و نظارت دستگاهها از جمله شورای نگهبان همانطور که شما اشاره کردید قابل تصور است اما این مهم است که همه ما قبول داشته باشیم: 1 وقتی که سیل سرازیر شود کار زیادی از سیل بندها ساخته نیست نمونه اش دو انتخابات ریاست جمهوری سالهای 76 و 92 است . 2 قرار نیست آنطور که شما مرقوم داشته اید " افراد درجه اول اصلاح طلبان کاندید " شوند البته "کاندیدا " صحیح است نه "کاندید" ، افراد درجه دوم و سوم هم اگر به میدان بیایند که می آیند و در زمان خاص خود حمایت شوند که می شوند ، نتیجه دلخواه و مثبت خواهد بود. پس تحلیل جناب آقای حجاریان خیلی هم واقع بینانه نیست و همانطور که محمد نوشته است تا حدودی " حداقلی و مایوسانه " است.