۰ نفر
۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۰

ارقام نشان می دهد در چهار ماهه نخست سال جاری پنج میلیون و 334 هزار تن کالا به عراق صادر شده است که ارزش آن با یک میلیارد و 842 میلیون دلار برابری می‌کند.

بهاره چراغی: آمارهای رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نشان می دهد حضور گروه تروریستی داعش در خاک عراق، روابط تجاری ایران و عراق را دچار اخلال کرده است. عراق در حالی رتبه دوم را در دریافت صادرات ایران در سال 1393 به خود اختصاص داده است که میزان صادرات به این کشور نسبت به سال گذشته بیش از 9 درصد کاهش داشته است.

ارقام نشان می دهد در چهار ماهه نخست سال جاری پنج میلیون و 334 هزار تن کالا به عراق صادر شده است که ارزش آن با یک میلیارد و 842 میلیون دلار برابری می‌کند که به این ترتیب میزان صادرات به این کشور حدود 17 درصد از کل صادرات کشور است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میزان صادرات غیرنفتی ایران به کشور عراق در پنج ماهه اول امسال در مجموع حدود 2 میلیارد و 211 میلیون دلار اعلام شده است. این در حالی است که وزن صادرات غیر نفتی به کشور عراق در سال 92 عددی برابر با 5 میلیارد و 949 میلیون دلار را نشان می دهد.

همچنین طبق آمارهای منتشر شده وزن واردات غیرنفتی به کشور عراق در سال گذشته به 68 میلیون 466 هزار دلار رسید و وزن واردات غیر نفتی در 5 ماهه نخست امسال تاکنون حدود 29 میلیون و 48 هزار دلار اعلام شده است.

این در حالی است که دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق چند وقت پیش در خصوص روابط تجاری ایران و عراق گفته بود که عراق بعد از چین دومین شریک تجاری ایران است؛ به گونه‌ای که در پنج ماهه ابتدایی امسال حجم معاملات با عراق دو میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات بوده است که اگر درآمد توریستی و صادرات برق و نفت را اضافه کنیم به رقم 5.5 میلیارد دلار خواهیم رسید.

جهانبخش سنجابی شیرازی  بر این باور است که صادرات به عراق با توجه به ورود گروهک داعش به عراق با افت مواجه شده است اما تراز تجاری ایران و عراق 98.5 درصد مثبت به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در خصوص فعالیت گروه تروریستی داعش در عراق و تاثیر آن بر روند صادرات گفته است که فعالیت این گروه تروریستی با توجه به فاصله 939 کیلومتری تا جنوب عراق تاثیری بر روند صادرات ایران از مرز شلمچه به عراق نداشته است.

سیداحمد حسینی فر به افزایش 90 درصدی صادرات کالا از مرز شلمچه به کشور عراق اشاره کرده و در ادامه گفته است که در سه ماه نخست سال جاری، روزانه 500 کامیون کالا از مرز شلمچه به مقصد عراق صادر می شد ولی در روزهای اخیر صادرات از این نقطه مرزی روزانه به 900 کامیون رسیده است.

با این حال آمارهای منتشر شده، از تاثیرات حضور داعش در روابط تجاری ایران و عراق خبر می دهند و هنوز هم مشخص نیست که در ماه های آینده ممکن است این روابط سر از کجا درآورند. قطعا برای حضور در بازار عراق با توجه به ناامنی‌های اخیر باید تدابیر جدی اتخاذ شود.

 3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    49 70
    چرا آمار دروغ میگید
    • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      77 9
      وقتی در مورد راست و دروغ آمار نظر میدهید دلایل و مراجع را نیز ذکر کنید تا مراتب شفاف و روشن شود . با تشکر .
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    17 0
    دروغ سه نوع است .بزرگ ،كوچك و آمار
    • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
      1 0
      دمت گرم
  • هاشم IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    13 4
    مرگ بر انگلیس که داعشو درست کرد.
    • محمد IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
      2 3
      درسته مرگ بر انگلیس که پیشنهاد داعش را داد و مهمتر از اون مرگ بر آمریکا که اونها رو مسلح کرد و باز مرگ و لعنت بیشتر بر اسرائیل که فرماندهان داعش رو عملا پرورش و آموزش داد ننگ بر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که داعش رو کمک مالی کردند و ننگ بر ترکیه که از این طرح حمایت کرد و مخالفتی نکرد الان هم ترکیه داره نفت داعش رو در بازار آزاد نصف قیمت میخره و داعش ثروت نفتی بادآورده رو میزنه به جیب
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    8 13
    از شکم مردم فلک زده میگیرند صادر میکنند به برااااااادران عراقی