بازار چینی یار مهربان هم سکه است: فقط صادارت سالیانه، 130 میلیون دلار

مدیر روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ضمن اشاره به اینکه صادرات چین از کتاب سالانه حدود ۱۳۰ میلیون دلار است، گفت: نشر چین سالانه ۴۱۴ هزار عنوان تولید دارد که حدود ۵۸ درصد آنها عناوین جدید هستند.

علی عاشوری مدیر روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون بیست یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن و حضور موسسه نمایشگاه‌ها در آن اظهار داشت: بیست و یکمین دوره نمایشگاه کتاب پکن کار خود را آغاز کرد، دو غرفه از جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه دایر است، که یکی مربوط به موسسه و دیگری برای رایزنی ایران است، البته انتشارات جامعه‌المصطفی نیز داخل غرفه موسسه غرفه‌ای دارد.

وی ادامه داد: مساحت این نمایشگاه حدود 53 هزار و 600 متر مربع است و حدود 2267 غرفه در آن برپا شده است، 2 هزار بنگاه نشر از 78 کشور با حدود 200 هزار عنوان شرکت دارند، ترکیه نیز مهمان ویژه این نمایشگاه است.

مدیر روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در ادامه ضمن بیان اینکه ترکیه با 3 هزار عنوان در این نمایشگاه شرکت دارد، ابراز داشت: وزیر فرهنگ ترکیه به همراه هیات 125 نفره در مراسم افتتاحیه حاضر بود. مجموعا 10 نویسنده، 20 ناشر و 9 آژانس ادبی در متراژی به مساحت 933 متر فعالیت دارند.

عاشوری ضمن تاکید بر اینکه نشر پکن در این سال ها رشد بسیار زیادی داشته است دلیل آن را ارزانی چاپ در چین توصیف کرد و افزود: سال گذشته در این نمایشگاه 3700 قرارداد تجاری در محل نمایشگاه به امضا رسید، از این رو در قیاس با سال 2012 حدود 12 درصد رشد داشته‌اند.

این مقام مسئول در موسسه نمایشگاه ها ضمن بیان اینکه امسال بیش از 200 شبکه رادیویی، تلویزیونی و روزنامه نمایشگاه را پوشش می‌دهند، اضافه کرد: امسال در 4 سالن نمایشگاه برگزار می‌شود به تقسیم بندی نمایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: امسال در 4 سالن نمایشگاه برگزار می‌شود و تقسیم بندی این نمایشگاه در 9 حوزه عبارتند از: ناشران عمومی، نشر دیجیتال، کودک و نوجوان، کارتون و انیمیشن، نشریات و مجلات، نشر بر اساس تقاضا، آژانس‌های ادبی و کتابخانه‌ها.

عاشوری ضمن بیان اینکه 200 عنوان در 18 متر در حوزه‌های ادبیات، ایرانشناسی، کودک، نشر الکترونیک، اسلام و ترجمه قرآن به چینی ارائه می‌شود، تاکید کرد:برای معرفی نمایشگاه‌بین‌المللی کتاب تهران نیز کاتالوگی آماده و در نمایشگاه عرضه می‌شود.

مدیر روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی همچنین نشر چین را به دو دوره قابل تقسیم دانست و ابراز داشت: نشر در چین به دو دوره پیش از سال 2001 و پس از آن که این کشور به تجارت جهانی ملحق شد قابل تقسیم است، در دوره اول همه چیز دولتی بود اما پس از سال 2001 و پیوستن به سازمان تجارت جهانی همانطور که جهت گیری اقتصادی در حوزه نشر آغاز شد تغییرات زیادی نیز اعمال شد. اما نشر در کشور چین کاملا دولتی است، 580 ناشر رسمی در چین فعال هستند که توسط دولت اداره می‌شوند.

وی با بیان اینکه 40 درصد ناشران در پکن مستقر هستند، توضیح داد: باقی ناشران در دیگر شهرها فعالند. البته در این سال ها تغییرات فراوانی صورت گرفته است، از این رو 580 ناشر را وادار کردند در قالب 32 گروه انتشاراتی جمع شوند تا اقتصادی اداره شوند، تغییر دوم اینکه در این سال‌ها یکسری از ناشران نیمه خصوصی تحت عنوان آژانس‌های فرهنگی پدید آمده‌اند که کتاب چاپ می‌کنند. اما آنها ناچارند شابک را از سازمان‌های دولتی اخذ کنند.

عاشوری با اضافه کردن این مطلب که 10 ناشر بین‌المللی بزرگ هم در این کشور حضور دارند، عنوان کرد: از میان 32 گروه انتشاراتی چین، 10 ناشر بالاتر از سایرین هستند، انتشارات ققنوس جیانگ‌سو یکی از آنهاست که حدود 10 میلیارد یوآن در سال درآمد دارد و در رتبه 23 جهانی قرار دارد.

مدیر روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی گفت: نشر چین سالانه حدود 414 هزار عنوان تولید دارد، حدود 58 درصد آنها عناوین جدید هستند، سالانه حدود 73 میلیارد یوان درامد بازار نشر این کشور است که حدودا 10میلیارد یورو در سال می‌شود.

عاشوری صادرات چین از کتاب را سالانه حدود 130 میلیون دلار مطرح کرد و افزود: قیمت کتاب در چین ارزان است، از این رو یک کتاب کودک حدود 2 یورو و کتاب داستان 200 صفحه‌ای حدودا قیمتی بالغ بر 4 و نیم یورو دارد.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =