15علامتی که نشان می‌دهد شما یک معتاد فرهنگی هستید

ایبنا گزارش داد: تاکنون با خود اندیشیده‌اید که ممکن است به کتاب اعتیاد پیداکرده باشید؟ اگر 15 نشانه‌ای که در این مقاله توضیح می‌دهیم را داشته باشید؛ قطعاً جزو معتادان به کتابید. لطفاً لگد به عادت خود نزنید، شما و کتاب‌ها عالی هستید!

مگان کیبل از گاردین با بررسی پدیده کرم کتاب / bookworm علاقه زیاد به کتاب را نه‌تنها مفید بلکه عالی توصیف کرده است و نشانه‌های ظهور آن را بدین ترتیب شرح می‌دهد:

من همیشه معتاد به کتاب بوده‌ام. حس و هیجان لمس کردن کاغذ رمان، بوی کتاب و ... اگر بتوانم بدون خیلی چیزها زندگی کنم، قطعاً بدون کتاب نمی‌توانم! نام من مگان است و به اصطلاح «Bookaholic» هستم.اعتیادی که هرکسی به داشتنش افتخار می‌کند. اما علائم آن چیست؟

1- نود درصد از لیست آرزومندانه ما، در تولد، کریسمس و شاپینگ، کتابی باشد. نیاز به غذا و لباس در هر انسانی وجود دارد اما اینکه به کتاب‌فروشی رفته و با 5 کتاب بدون برنامه‌ریزی فروشگاه را ترک کنید این می‌شود ....

2- گفتگوهای خانوادگی اغلب درباره فیلم و برنامه‌های تلویزیونی است اما به عقیده شما همه چیز به کتاب ختم شده و کتاب میلیون‌ها بار از فیلم و تلویزیون بهتر است. حتی اگر در مورد فیلم هم‌صحبت کنید اشاره‌ای به جمله‌ای از یک کتاب خواهید کرد.

3- دوستان و اطرافیان شما روی دیوار اتاقشان تصاویری از کارکترهای تلویزیونی-سینمایی، شخصیت‌های ورزشی و سلبریتی‌ها نصب می‌کنند اما اتاق شما قفسه‌های کتاب داشته و پوستر کتابی و تصویری از یک نویسنده روی دیوار نقش بسته است.

4- تعداد زیادی کتاب در اتاق‌خواب به صورت رهاشده روی زمین، در قفسه لباس‌ها، داخل کشو، میز آرایش و ... رها کرده‌اید! و با خود می‌گویید چه کسی می‌خواهد ببیند؟ چه اهمیتی دارد؟

5- بچه‌ها اغلب لباس‌هایی که عکس هنرپیشه و ورزشکار و ... دارد را می‌پوشند اما شما یک لباس معمولی درحالی‌که دفتر یا تبلت خود را زیر بغل زده‌اید به اطرافیان نگاه متفکرانه انداخته و هرکسی که شما را می‌بیند، خیال می‌کند با یک نویسنده روبرو شده است.

6- برخی از بهترین دوستان شما واقعی نیستند. بلکه از داخل کتاب آمده‌اند و با آن‌ها همزاد پنداری کرده و به‌نوعی در تصوراتتان زندگی می‌کنید. قهرمانان درون شما ستارگان سینما و موسیقی نیستند یا شاید اصلاً انسان نباشند! به هر حال ممکن است آن‌ها نویسندگانی باشند که شما شخصیت‌های داستان خیالی خود را با آن می‌سازید و جالب اینکه در مشتتان است.

7- ذهن شما درگیر شخصیت‌های کتاب شده است مثل هری پاتر، سقوط ستارگان ما و ... اما هیچ‌چیزی شما را شادتر از تمام کردن داستان و خواندن تا انتها نمی‌کند. سپس فکر می‌کنید قلبتان شکسته، یا روحتان شفا نمی‌یابد و ... تا اینکه کتاب جدید و موردعلاقه خود را بیابید.

8- همیشه به دوستان خود پیشنهاد کتابی می‌کنید. آن‌ها می‌دانند شما بیشتر از بقیه کتاب می‌خوانید و به همین خاطر خودشان را با اخبار و اطلاعات شما به‌روز می‌کنند. چنین اعتیادی واقعاً جذاب است.

9- آیتم‌های موردعلاقه کتابی خود را در اطراف زندگی خود جستجو می‌کنید. مثلاً جنایات سایبری هنگام رفتن به بانک و ...

10- برای همه موقعیت‌ها نقل‌قول کتابی در چنته خوددارید. وقتی کسی از یک داستان عشقی برایتان می‌گوید رفرنس کتابی‌اش را شما می‌دهید. مشاوره کتابی بیش از حد می‌دهید و به‌طور مستقیم موضوعات کتابی را مطرح می‌کنید.

11- رؤیاهای عادی ندارید. جهان را بر اساس آنچه در کتاب می‌خوانید تصور می‌کنید.کارکترهای کتابی به خوابتان می‌آیند و خواب کتابی زیاد می‌بینید. هر کاری انجام می‌دهید، مثلاً خوردن سیب مسموم، به این شرط که بگذارند با کتاب تنها باشید!

12- وقتی بزرگ‌شده و بچه‌دار می‌شوید علاقه‌مندید نام بچه‌های خود را از شخصیت‌های کتابی انتخاب کنید: لورا، مگنس، شرلوک و ...

13- از زندگی نرمال و خوردن غذا و ... دست می‌کشید به این شرط که تمام وقتتان را با کتاب بگذرانید. خورد و خوراک خود را هنگام خواندن یک کتاب مهیج و موردعلاقه فراموش می‌کنید. نمی‌خوابید تا کتاب را تمام کنید و بعد می‌گویید: ارزشش را داشت!

14- خودتان به خودتان پاداش می‌دهید. مثلاً می‌گویید وقتی دو فصل از کتاب درسی را خواندم، یک فصل از کتاب رمان را خواهم خواند. البته دوستانتان بیسکویت، یوتیوب و خواب را ترجیح می‌دهند و شما کتاب موردعلاقه‌تان را!

15- اگر در حال یخ زدن از سرما هستید و جانتان از کفتان می‌رود، اول لباستان را آتش می‌زنید، بعد کفش و کلاهتان را و حتی موهایتان را و در آخر شاید کتابتان را!

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    12 3
    حیف بودم ترک کردم :
  • بی نام GB ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    16 2
    شما بگو یکیش
  • بی نام RO ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    25 0
    16با رسیدن به میانه ی هر پاراگراف لبخند روی لبتان مینشیند
  • ساناز A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    15 5
    اینو برای ایرانیا گذاشتی؟داری آمار مطالعه و تیراژ کتاب و... ؟من خودم تا 15،16سالگی همین جوری معتاد به کتاب بودم اما گرانی کتاب،کمبود وقت،درگیری با مشغله های ذهنی و.. کاری کرده که الان گاهی اگه کتابی بخونم
  • محمّد IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    13 1
    لامصب پس منم یه کرم ِ کتابم؟
  • بی نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    14 0
    خوبه توایران واسه درمان این نوع اعتیاد لازم نیست هزینه کنن.
  • بی نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    6 0
    خوبه لازم نیست توایران واسه درمان این نوع اعتیادهزینه کنن.
  • بی نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    7 10
    مطالعه کتاب عالیه ولی معمولا خواندن رمان جزء ساعات مطالعه محسوب نمیشود...
    • متاسف IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
      3 1
      کتاب از هر نوع که باشه جزو ساعات مطالعه محسوب میشه . کاش ایرانیها رمان بخونن متاسفانه حتی مجله زردم نمیخونن
    • علی IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
      3 2
      دقیقا منم موافقیم. رمان خوندن مثل سریال دیدنه فقط وقتت با درجه پایین تری تلف میشه. فقط یه خوبی داره و اونم اشتیاق به مطالعه رو به وجود میاره که دست گرمی میشه واسه شروع کتاب های جدی. ولی کلا خوندن خیلی خوبه. از هر نوعش. حتی شده رمان.
    • نیلوفر A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
      3 1
      پس جزء چی محسوب می شود؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    15 0
    خدا این جور آدما رو تو مملکت ما زیاد کنه
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    8 2
    در ایران چنین اعتیادی بعیده
  • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    19 2
    شک نکنید جمعیت این نوع معتاد در ایران زیر .1 درصد...
  • آنتروپولوژیست A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    12 4
    تیتر مزبور تیتری یک جانبه و تحلیل ارائه در قالب موارد فوق ناشی از نگاهی یک سویه است. بدون شک کتابها از مهمترین عناصر فرهنگی در جهان و در جوامع مختلف بوده و هستند. اما عناصر فرهنگی شایسته توجه فقط در همین مورد خلاصه نمیشود. ظاهرا کیبل تاکید ویژه ای بر این نکته دارد ک یک معتاد فرهنگی همواره ب دنبال معنی دهی ب زندگی خود از طریق کتاب ک ب زعم او مهمترین عنصر فرهنگی است، میباشد. اما حقیقت امر در این نهفته ک افراد مختلف، معنی را در نشانه های نهفته در صورتها و عناصر مختلف میجویند؛ چه بسا یکی معتاد دیدن فیلم باشد. آیا او یک معتاد فرهنگی و در جستجوی معنا نیست؟ چه کسی میتواند برای او ارزشی کمتر از یک معتاد کتاب در نظر بگیرد؟ کیبل؟ بهتر بود در عنوان بجای معتاد فرهنگی از اصطلاح معتاد کتاب استفاده میشد.
    • بالابان IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
      1 0
      راستش دوست من این اعتیاد نیست عشق کاش باز عاشق بشم
  • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    11 3
    ای کاش مقاله بومی می شد
  • معصومه A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    2 0
    خوشحالم چنین معتادیم
  • بی نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    1 0
    از 15 تا نشانی 12 تاشو دارم. واقعا هم همینطوره که گفته. وقتی عابربانکم همراهمه نباید پامو توی انقلاب یا کریم خان بذارم چون خطر خالی شدن حسابم تهدیدم میکنه.
  • علی IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 1
    خوشبختانه از این قبیل معتادها نداریم.
  • بماند A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    1 0
    این اعتیاد بهمراه سینما و شطرنج اعتیادهای افتخار آمیز زندگی من هستند.کاش مردممون دوباره با کتاب آشتی کنند. بعضی از این نکات پانزده گانه در تمام دوران زندگیم بویژه در دوران نوجوانی و جوانی بوضوح در تک تک سلولهای من ملموس و محسوس بوده....
  • mhm RO ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    برای من فقط مورد 4 صدق میکنه البته اعتیاد نیست شلختگیه
  • بی نام A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    به نظر نویسنده فرهنگی بوذن فقط و فقط یعنی کتاب فرهنگ وجوه مختلفی داره که یکی از وجوه ابرازش کتابه.
  • بی نام RO ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    1 0
    خوب همه اعتیادهارانمیشه باهم داشت ما تو ایران بقیه اعتیادها را به وفورداریم
  • علیرضا A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    3 0
    من اینجوری هستم آما خانواده ام دوست ندارند :
  • هاشم IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    2 0
    من هیچ وقت اینطور کتاب نخوندم. اما ترک هم نکردم.
  • علی A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 4
    بسمه تعالی کتاب جزو ابزار علم و فرهنگ است و خودش به تنهایی اصالت ندارد. اعتیاد به آن هم نشانگر غفلت از چیزهای دیگر است. اصولاً همانقدر که اعتیاد به سیگار بد است اعتیاد به کتاب هم بد است که مسخ را در پی دارد اما هر فردی که بخواهد برای خود و جامعه خویش مفید واقع شود، ناگزیر است که کتاب های مرتبط با دانش خود را مطالعه کند. از سوی دیگر محتوای بسیاری از کتاب ها داستان حسین کرد است و ارزش مطالعه هم ندارد مگر برای افراد معتاد. سخن در این زمینه بسیار است که در این مجمل نمی گنجد. اما به قول قدیمی ها عادت کنیم که به هیچ چیز عادت نکنیم حتی به عبادت که حضرت امیر مومنانع عادت به عبادت را هم نکوهیده می دانند.