ایسنا نوشت:

شورای عالی شهرسازی طرح تفضیلی ویژه برای منطقه ۲۲ تهران را تعیین و ضوابط ساخت و ساز بافت‌های فرسوده شهری را مورد بازنگری قرار داد.

در جلسه امروز شورای عالی شهرسازی و معماری، موضوع بررسی عدم انطباق طرح جامع و طرح تفصیلی، موضوع بافت‌های فرسوده در شهر تهران و مسایل منطقه ۲۲ تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

در این جلسه درباره بافت های فرسوده، ضرورت تسریع در بازنگری ضوابط ساخت و ساز بافت‌های فرسوده شهری و عدم ارائه‌ی هرگونه امتیاز تشویقی تراکم برای سایر بافت‌هایی که مشمول تعریف بافت فرسوده نباشند، تصویب شد و ارائه‌ی هرگونه امتیاز تشویقی تراکم برای سایر بافت‌هایی که از شمول تعریف بافت فرسوده خارج باشند (از جمله بافت ناپایدار) و کلیه‌ی بندهای تشویقی مربوط به آن ملغی اعلام شد.

بر اساس این گزارش بافت های شهری موجود اگر دارای سه ویژگی ناپایداری (از لحاظ استحکام)، نفوذ ناپذیری (دسترسی‌ها) و ریز‌دانگی باشند، می‌توان از آن به عنوان بافت فرسوده نام برد.

قبل از تصویب این مصوبه به بافت فرسوده امتیاز تشویقی برای تراکم فقط در صورت داشتن یکی از سه ویژگی ذکر شده (ویژگی ناپایداری) داده می شد ، اما بر اساس مصوبه امروز شورای عالی شهرسازی و معماری، از این پس فقط به بافت های فرسوده که دارای سه ویژگی ناپایداری، نفوذ ناپذیری و ریزدانگی به صورت توامان باشند، امتیاز تراکم تشویقی داده می شود.

مساله دیگری که امروز در چارچوب مغایرت های طرح های جامع و تفصیلی تهران در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شد منطقه 22 شهر تهران بوده است.

براساس تصویب جلسه امروز شورای عالی شهرسازی در بند ۲۹-۱۶ ضوابط طرح تفصیلی در مورد منطقه ۲۲ به طور کامل حذف می‌شود و شهرداری تهران موظف است طرح تفضیلی ویژه منطقه ۲۲ را با تاکید بر حفظ مسائل زیست‌محیطی و نقش این منطقه در بهبود کیفیت هوای شهر تهران ،هم چنین کاهش بارگذاری در فضای توسعه آتی شهر تهران، ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب کمیته ماده پنج رسانده و نهایتا به شورای عالی شهرسازی جهت تصویب نهایی ارائه کند.

منطقه ۲۲ شهر تهران سه ویژگی دارد که براساس آن این منطقه از مناطق دیگر تهران متمایز می‌شود.

۱- زمین‌‌های واقع در این منطقه بزرگ مقیاس هستند که این امر یک فرصت برای این منطقه به حساب می‌آید.

۲- براساس طرح جامع تهران قرار بود طرح تفصیلی منطقه ۲۲ با حداقل جمعیت‌پذیری پیش‌بینی شود و کاربری خدمات مقیاس شهری در آن تحقق پیدا کند.

۳- مساله زیست محیطی در این منطقه مدنظر قرار دارد چرا که از این منطقه به عنوان کریدور هوای تازه شهر تهران یاد می‌شود.

قبلا مناطق ۲۲ براساس ضوابطی عمل می‌شده که اجازه ساخت‌وسازهای بلند مرتبه در این منطقه داده شده است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =