گزارش هفتگی کیفیت هوای تهران نشان می دهد تهران در هفته گذشته روزهای سالمی را از نظر کیفیت هوا پشت سرگذاشته است و یکی از عوامل اصلی در تثبیت این شرایط وزش باد بوده است، هر چند که این بادها در روزهای پایانی هفته ریزگردها را به تهران آورده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مریم نادی، مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا درباره جزئیات بررسی های این واحد از کیفت هوا در هفته گذشته گفت: شاخص کیفیت هوای تهران در هفته گذشته یعنی از 26 اردیبهشت تا 1 خرداد ماه، همانند هفته های پیشین، به علت عبور سیستم های کم فشار و سامانه های ناپایدار جوی دستخوش تغییرات کیفیت هوا بوده است. 

به گفته او، بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 2.5 میکرون اندازه گیری شده در ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران طی این بازه زمانی نشان می دهد از ابتدای هفته تا اواخر روز چهارشنبه کیفیت هوا علی رغم تغییرات جزیی غلظت این آلاینده ها در شرایط سالم باقی مانده است و در نهایت در روز پنج شنبه با وزش باد شدید از سمت جنوب غرب و انتقال ریزگردها به این منطقه به شرایط ناسالم برای گروه های حساس رسیده است.

بر اساس گزارش اخیر واحد پایش و پیش بینی، به دلیل وضعیت توپوگرافی و شرایط جغرافیایی تهران سرعت و جهت باد یکی از عوامل موثر در چگونگی توزیع آلاینده ها در این منطقه است. از این رو نمودار گلباد برای ایستگاه مهرآباد طی روزهای مختلف این دوره جهت بررسی دقیق تر تهیه شده است. بررسی نمودارهای گلباد و شرایط جوی حاکی از آن نشان داده از روز یکشنبه تا اواخر روز چهارشنبه باد با جهت غالب جنوب شرقی، جنوبی و با سرعت 2 تا 6 متر بر ثانیه متغیر بوده است. حال آنکه از روز پنجشنبه شرایط ناپایدار جوی بادهایی با سرعت حدود 6 تا 23 متر بر ثانیه و با جهت غالب جنوب غربی، غربی را به همراه داشته است که باعث ورود ریزگردها از سمت غرب به سطح شهر تهران شده است که باعث افزایش شاخص کیفیت هوا شده است. 

در لازم به ذکر است اطلاعات غلظت آلاینده ها اساس داده ایستگاه های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

۴۷۲۳۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    1 0
    به شهر های جنوبی هم توجه کنین