خطای انسانی، عامل انفجار راکت ماهواره‌بر روسیه

روسیه که به‌خاطر ایمنی و اطمینان موشک‌های قدرتمند ماهواره‌بر خود مشهور است، خطای انسانی را عامل شکست پرتاب اخیر موشک پروتون-ام و ماهواره مکزیک اعلام کرد.

سیناپرس نوشت:

در پی شکست عملیات پرتاب راکت ماهواره‌بر پروتون-ام که طی آن راکت، ماهواره متعلق به مکزیک و موتور شتاب‌دهنده همگی از بین رفت، گروهی تحقیقاتی جهت کشف دلیل این موضوع تشکیل و مشخص شد خطای انسانی دلیل اصلی شکست در این عملیات بوده است.

گزارش کمیسیون ویژه‌ای که جهت بررسی دلیل شکست عملیات راکت ماهواره‌بر پروتون-ام که به‌تازگی به مدار زمین پرتاب شده بود، تکمیل و آماده ارائه است. لازم به توضیح است که صبح روز شنبه شانزده می برابر با بیست‌وششم اردیبهشت‌ماه یک راکت ماهواره‌بر پروتون-ام که به شتاب‌دهندهBriz-M مجهز بود، باهدف حمل ماهواره مکزست1 متعلق به کشور مکزیک به مدار زمین، از پایگاه فضائی بایکونور در قزاقستان به مأموریت اعزام شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پیش‌بینی می‌شد شتاب‌دهنده بریز-ام و ماهواره مکزست1 ده دقیقه پس از پرتاب، از راکت پروتون جدا شده و به سمت محل موردنظر در مدار زمین حرکت کنند، ولی درست یک دقیقه پیش از انجام این عملیات، شرایط اضطراری رخ داده و این موضوع به دلیل اختلال در عملکرد راکت پروتون و عدم جدا شدن بخش مرحله سوم این راکت در ارتفاع 161 کیلومتری از سطح زمین بود که سبب بالا رفتن حرارت و انفجار این راکت بر فراز دریاچه بایکال در شرق سیبری شد.

بر اساس اظهارات سخنگوی این کمیسیون: « گزارش تیم تحقیقات آماده شده و تا تاریخ جمعه 29 می (8 خرداد) به‌طور رسمی اعلام خواهد شد.»

این تیم تحقیقاتی در مرکز خورونیشف که عملیات تولید راکت‌های پروتون در آن انجام می‌شود، مطالعات گسترده‌ای انجام داده‌اند و موارد متعددی از تخلفات و نواقص را در عملیات اخیر شکست‌خورده پرتاب راکت پروتون کشف کرده‌اند. بر اساس این گزارش، خطای انسانی، اصلی‌ترین دلیل شکست عملیات فوق بوده و در این موضوع هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد. سخنگوی این تیم تحقیقاتی از افشای نام فرد یا افراد احتمالی که موجب شکست عملیات شده‌اند، خودداری کرده و اعلام کرد نام این افراد در گزارشی محرمانه به دولت روسیه اعلام خواهد شد.

در پی شکست این عملیات ماهواره متعلق به کشور مکزیک و شتاب‌دهنده راکت هر دو به سمت زمین سقوط کرده و متلاشی شده‌اند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    12 7
    روسیه که به‌خاطر ایمنی و اطمینان موشک‌های قدرتمند ماهواره‌بر خود مشهور است این جمله از کجا میاد؟ بیشترین شکست در پرتاب موشکها رو روسیه داشته
    • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      4 1
      امنترین فضاپیمای سرنشین دار جهان سایوز با بیش از ۸۵۰ پرتاب و امنترین فضاپیمای باری جهان پروتن با بیش از ۳۵۰ پرتابه. در مجموع بیش از ۶۰ درصد پرتابهای فضایی جهان رو شوروی و روسیه با ضریب موفقیت بالای ۹۳ درصد انجام دادند در مقابل ضریب موفقت امریکاییها در حدود ۸۰ درصده.
  • رامین TR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    4 5
    هه هه پوتین
  • امین RU ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 4
    این انفجار باعث کشته شدن دهها هزار رأس از حیات وحش قزاقستان و سیبری شده است.
  • بی نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    در این تحریم و بدبختی روسیه الان هزینه خراب کردن کلاهک و محموله را روسیه باید بدهد؟؟