۰ نفر
۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸

یکی از شاخص های رفاه اقتصادی این است که چگونه کودکان از بیماریها ، تغذیه ضعیف ، تصادفات و عوامل دیگر نجات می یابند. بررسی این استانداردها در کشو هند حکایت از یک وضع نا مطلوب دارد.

هند قاره ای در قالب یک کشور است؛ که اگر یک نسل دیگر بگذرد به پرجمعیت ترین کشور کره زمین تبدیل خواهد شد. ارزیابی ها نشان می دهد جمعیت این کشور 50 سال دیگر به حدود یک میلیارد و 600 میلیون نفر خواهد رسید.

نگاهی دقیق تر به ایالت ها و مناطق این کشور نشان دهنده تنوع قومیتی هند است. در جنوب و در راستای سواحل غربی، افراد ثروتمندتر، سالم تر وتحصیل کرده تر زندگی می کنند. همچنین در این مناطق نرخ رشد جمعیت کندتر است و خانواده های کم جمعیت تری را در خود جای داده اند. ایالت های بزرگ و محصور در خشکی در شمال هند از قبیل اوتارپرادش و بیهار افرادی فقیرتر را در خود جای داده اند و از نظر محیط زیست و مسائل اجتماعی نیز با چالش های بزرگی دست و پنجه نرم می کنند. در این ایالت ها متوسط درآمد افراد در سال تنها معادل چندصد دلار می شود و این در حالی است که جمعیت این مناطق با سرعت در حال گسترش است.

یکی از شاخص های سلامتی و رفاه این است که چگونه کودکان از بیماریها ، تغذیه ضعیف ، تصادفات و عوامل دیگر نجات می یابند. نرخ مرگ و میر کودکان در سراسر هند در حال کاهش است. در مجموع در سال 2013، از هر هزار نوزاد 40 تن از آنها در نخستین سال تولدشان جان خود را از دست دادند.

از نظر استانداردهای جهانی این رقم همچنان بالاست اما بهتر از نرخ سال 2003 در این کشور است که از هر هزار نوزاد 60 نوزاد جان خود را از دست می دادند. این ایالت های شمالی هند هستند که بالاترین نرخ مرگ و میز نوزادان را به خود اختصاص داده اند. در بخش های شمالی هند در مقایسه با دیگر بخش ها می توان شاهد تبعیض بیشتر در مقابل دختران بود. در این مناطق همچنین شمار کمتری از زنان پس از زایمان زنده می مانند و دختران بیشتر از پسران در دوران کودکی جان خود را از دست می دهند.

در نهایت این که از نظر سیاسی، شکاف های گسترده ای در هند مشاهده می شود. طی چند سال گذشته، حزب باهاراتیاجاناتا به لطف ظهور نارندرامودی به حزب غالب در این کشور تبدیل شده است .

حزب باهاراتیاجاناتا از اواخر سال 2013 در چندین ایالت در هند به پیروزی رسیده است و  در حال حاضر کنترل بخش های گسترده ای از این کشور را در دست دارد. بزرگترین سوال سیاسی در هند این است چگونه یکی از دو ایالت بزرگ شمالی -اوتارپرادش و بیهار  که در مجموع بیش از 300 میلیون نفر جمعیت دارند - بار دیگر تحت کنترل حزب باهاراتیاجاناتا در خواهند آمد یا این که آیا آنها همچنان تحت کنترل احزاب مستقل و منطقه ای باقی می مانند یا خیر.

مترجم: محبوبه حبیبی / منبع: اکونومیست

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فراری IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    هند یکی از کثیف‌ترین و فقیرترین کشورهایی بود که دیده‌ام، البته مردم بسیار خوب و خونگرمی دارد، اما فقر در آنجا بیداد می‌کند، وضعیت بهداشتی افتضاح است... رشوه هم وجود دارد، از پایین‌ترین سطوح ممکن ولی چیز جالبی که بود زیادی ایرانی‌های آنجا بود همه آمده بودند برای تفریح، متأسفانه در ایران تفریحات کافی نداریم...
  • بی نام A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    وضع کشوری با بیش از یک ملیارد بهتر از این نمی شود