خاطرات فاطمه معتمدآریا، رخشان بنی‌اعتماد و کمال تبریزی از لابراتوارها

سی و سومین جشنواره فیلم فجر از چند دهه خدمات متخصصان و عوامل فنی لابراتوارهای فیلمسازی تقدیر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌این تقدیر  با ساخت مستند و تدوین کتاب سرگذشت لابراتوارهای سینمای ایران صورت خواهد گرفت. لابراتوار فیلم از ارکان هنر صنعت سینماست و رشد و بالندگی سینما مدیون تلاش‌ها و دقت نظر متخصصانی است که سال‌های بسیاری از عمر خود را در این راه سپری کرده‌اند، اما تحولات فناوری و ضرورت‌های تکنولوژی امروز، رویه‌ها را تغییر داده است.

اکنون با ورود به عصر دیجیتال و به پاس سال‌ها همراهی و همکاری این مراکز با سینمای ایران، برنامه‌ای با عنوان «آیین چراغ، خاموشی نیست» برای تقدیر از این لابراتوارها پیش‌بینی شده است.

فیلم مستندی از چهار لابراتوار بدیع، ارشاد، فیلمساز و صدا و سیما

کارگردان مستند پاسداشت فعالیت لابراتوارها سیدفخرالدین سیدی از پیشکسوتان حوزه سینمای مستند است.

او برای ساخت این مستند 6 دقیقه‌ای، 15 روز زمان گذاشته شده است. سیدی برای ساخت این فیلم مستند، از چهار لابراتوار فیلمساز، بدیع، صدا و سیما و ارشاد تصویربرداری و با برخی از عوامل آن گفت‌وگو کرده است.

کتابی از «سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران»

محمدعلی حیدری گردآورنده کتاب «سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران» که قرار است در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود، گفت: تالیف این کتاب از 15 دی‌ماه آغاز شده بود و در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود.

به گفته حیدری این کتاب در 6 فصل آماده می‌شود. در فصل اول «سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران»، چیستی لابراتوار و سیر تحول آن را بررسی می‌کند.

در فصل دوم، به تاریخچه کاملی از پنج لابراتوار ارتش، تلویزیون ملی ایران قبل و بعد از انقلاب، وزارت فرهنگ و هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از انقلاب، استودیو بدیع و استودیو فیلمساز پرداخته می‌شود. همچنین در این فصل به سایر استودیوها نیز به طور خلاصه اشاره می‌شود.

فصل سوم نیز شامل گفت‌وگو با پیشکسوتان لابراتوارها از جمله مسعود کلانتری، بیژن جباری، هارون یشایایی، امیر بدیع و... است. همچنین تلاش‌های زیادی شد تا در این بخش با ناصرالدین شهراد، مدیر لابراتوار تلویزیون ملی ایران نیز گفت‌وگو شود اما وی این گفت‌وگو را نپذیرفت.

فصل چهارم کتاب نیز به خاطرات سینماگران از حوزه لابراتوارها اختصاص داده شده است. از جمله این سینماگرانی می‌توان به رخشان بنی‌اعتماد، رسول صدرعاملی، فاطمه معتمدآریا، کمال تبریزی، داریوش عیاری، اصغر رفیعی‌جم و... اشاره کرد.

همچنین فصل پنجم کتاب به اسامی افرادی که در بخش‌های مختلف لابراتوارها فعالیت می‌کردند، اختصاص یافته است. در این بخش تلاش شده تا حتی‌المقدور نام کسی از قلم نیفتد و فهرست این افراد از صنف لابراتوارها و تیتراژ فیلم‌های مختلف استخراج شده است.

فصل آخر این کتاب نیز به آلبوم عکس‌هایی از استودیو فیلمساز، بدیع، ارتش، تلویزیون ملی ایران قبل و بعد از انقلاب پیرامون دستگاه‌های لابراتوار در دوران جدید و قدیم اختصاص داده شده است.

کتاب لابراتوارها با یادداشتی به قلم علیرضا رضاداد، دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر آغاز و دیباچه کتاب را ایرج تقی‌پور به نگارش در آورده است.

«سرگذشت لابراتوارها در سینمای ایران» به عنوان یک سند تاریخی توسط ایرج تقی‌پور (یکی از پیشکسوتان لابراتوار) سطر به سطر خوانده شده و تغییرات مورد نیاز آن، اصلاح شده است.

 سعید قطبی‌زاده ویراستاری و مشاوره پروژه، هدی فلاح جمع‌آوری مطالب تاریخی و مینو ایران‌پور طراحی روی جلد کتاب را بر عهده داشتند.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =