هرچند که در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل بازار سرمایه افت کرد ولی همچنان بورس بازدهی بیش از دلار داشته است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، طي يک ماه گذشته ميزان بازدهي بانک ها و بورس از بازارهاي طلا و دلار بيشتر بوده است. اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد که بازدهي بورس طي دو فصل ابتداي سال جاري منفي بوده است. ميزان بازدهي بازار سرمايه در دوران نزول شاخص کل، 21 درصد منفي شده بود. اما در يک ماه گذشته و با توجه به رشد بيش از 2 هزار واحدي، ميزان بازدهي بازار سرمايه به 6 درصد رسيد. با اين حال ميزان بازدهي بازار سرمايه در دي ماه امسال در قياس با دي ماه سال گذشته همچنان 15 درصد منفي است.

بازدهی بازار در دو ماه گذشته از فصل پاییز نیز 4.8 درصد برآورد شده است. در آبان ماه به تنهایی شاخص بورس 1.5 درصد مثبت شد تا تداوم دو ماهه روند صعودی بورس امیدواری ها را برای حفظ این روند افزایش دهد.

بازدهی 4.8 درصدی بورس طی دو ماه از فصل سوم سال نشان می دهد که بازار سرمایه بازارهای موازی دلار و سکه را پشت سر گذاشته است و حتی طی این دو ماه بازار پول را هم مغلوب ساخته است چراکه بازدهی این بازار از نرخ سود بانکی نیز پیشی گرفته است.

بازار پول در دو ماه ابتدایی فصل جاری بازدهی 3.6 درصدی را تجربه کرده است. در این مدت بازارهای ارز و سکه نیز به ترتیب با بازدهی 2.5 درصدی و زیان 2.3 درصدی روبه‌رو بوده‌اند.

تحليلگران بازار اعتقاد دارند با توجه به فضاي سياسي کشور بازارهاي مالي با ثبات بالا مانند بانک ها همچنان در اولويت سرمايه گذاري هاي کوتاه مدت و ميان مدت قرار دارد. بورس به دليل ريسک بالاي سرمايه گذاري و وابستگي شديد به تحولات سياسي با وجود جذب بيش از شش ميليون سهامدار همچنان مطلوبيت بالايي براي سرمايه گذاران خرد ندارد. از سوي ديگر بازار دلار هم از دوران ثبات فاصله گرفته است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    47 7
    آقای روحانی دلار کی ارزان می شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ارزش ریال کی باز می گردد ؟؟؟؟؟ تا کی مردم باید فشار دلار 3300 توماتی را تحمل کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
      1 0
      ارزان؟ شما حالت خوبه؟ شما برو دست به دامنه خدا بشو که دلار از این که هست گران تر نشود
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    2 1
    آره مخصوصا بانگ ملی ایران خیلی امنه