۱ نفر
۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶

اختصاص بیش از 80 درصد از آمار نظرسنجی برنامه 1.618درجه به نمره صفر برای ارزیابی کارایی سیستم آموزشی کشوربه اندازه ای برای دست اندرکاران این برنامه شوک برانگیز بود که انگیزه ای شود برای اختصاص یک برنامه مجزا به این"صفرکله گنده".

این برنامه که با حضور تلفنی مرضیه برومند و حضور استودیویی دکتر رضا منصوری برگزارشد می خواست پاسخی به چرایی این ارزیابی بدهد و یا به قول سیاوش صفاریان پور مجری برنامه حداقل سعی کند تا پاسخی برای این ارزیابی دور از ذهن بیابد.
اما نکته جالب تر این که دکتر رضا منصوری استاد دانشگاه شریف هم این نمره را واقعی ارزیابی می کند و می گوید اینبار فقط مردم برخلاف بسیاری از اوقات رودربایستی نکرده اند و حرف دلشان را زدند.
او می گوید" وقتی ما در درس دین یعنی در درس آموزش عشق به خدا از دانش آموز می خواهیم عینا به یکسری حفظیات پاسخ دهد انتظار دارید او چه نمره ای بگیرد؟ما عملا و به طوررسمی اجازه فکرکردن و خلاقیت به بچه هایمان نمی دهیم ."
مرضیه برومند مهمان تلفنی برنامه هم اگرچه که بارها تاکید می کند که شخص مناسبی برای پاسخ دادن به این سوال نیست معتقد است که سیستم آموزشی ما دچار شعارزدگی شده است و مغز بچه هایمان را فقط از یکسری حفظیات پر می کنیم ،روح بچه ها در مدارس تربیت نمی شوند و فضای آموزشی بسیار خشک و بی روح شده است.او می گوید "مهمترین ضعف سیستم آموزشی ما این است که روح ندارد" .
دکتر منصوری هم می گوید" این مشکل را در سطح دانشگاه هم داریم تنها با اندکی تغییر واندکی فضای بازتر؛کلا مجموعه های وزارت آموزش و پرورش و علوم در فضای کاملا صلب اداره می شود و به کسی هم اجازه تغییر در این فضا را نمی دهیم باید بپذیریم به عنوان یک جامعه باید اجازه تغییر به سیستم را داد .ما 18 میلیون دانش آموز و دانشجو داریم که باید به آن ها اجازه بدهیم تا سیستم را تغییر دهند.مطمئنا سیستم ذهن ما به راحتی اجازه این تغییر را نمی دهد اما باید شروع کنیم و راجع به این تغییرصحبت کنیم مجموعه نظام آموزشی را مثل تکه سنگی سفت و محکم نبینیم."

این که آیا مشکلات نظام آموزشی ما به نوع نگاه و نگرش ما بر می گردد یا به موانع موجود بر سر راه تغییرات هم مسئله ای است که نمی توان به راحتی حلش کرد ،به طور مثال کمبود بودجه برای ایجاد تغییرات بر هیچکس پوشیده نیست وقتی سیستم آموزشی کشور ما بودجه ای تنها در حد حقوق یک میلیون و دویست هزار فرهنگی اش دارد چگونه می توان انتظار تغییرات بزرگ از این مجموعه را داشت ؟
اما آنچه مشخص است این است که می توان در این شرایط هم ذهنیت را تغییر دهیم ،می توانیم به جای کاربر روی سخت افزارهای نداشته بر روی نرم افزارها و ذهنیت های داشته کا رکرد شاید وقت آن رسیده که راه و روش معلمی کردنمان را تغییر دهیم ،وقت آن رسیده تا روح را به کلاس های درس برگردانیم .و شاید باید صدای بچه های این نسل را بشنویم ،صفر کله گنده به نظام آموزشی صدای این بچه ها و البته یعنی پدرو مادرهای ان هااست .صدای که می گوید دیگر نظام اموزشی صلب و بدون خلاقیت ما پاسخ نمی دهد .

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    43 0
    ایا واقعا تغییر این شرایط کار سختی است؟ ایا نسل پژمرده و بی انگیزه را نمیبینیم که قرار است فردا روزی بار مسئولیت این اب و خاک را بر عهده بگیرد؟
  • بهمن IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    76 0
    واقعاً که عمرمان را در این سیستم آموزشی غلط و به قول خانم برومند بدون روح هدر دادیم .
    • سعید A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      12 0
      صد در صد موافقم .
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    44 1
    واقعا به نظر می رسد برنامه ریزان و سیاست گذاران آموزش و پرورش، نه متخصص این کار هستند، نه علاقه مند به بچه ها و نوجوانان و جوانان. نمرۀ صفر حق آن هاست
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    42 0
    نظام اموزشی ایران فقط بلده فارغ التحصیل بده بیرون فقط همین...........
  • معلم A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    25 0
    کارشناسان جوانترباسوادی که عمر خودرادرآموزش پرورش گذرانده اند درمجموعه حضوردارند اماازوجودشان استفاده نمی گردد.
  • ایرانی A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    24 0
    کار دولتمردان ما فقط روش آزمون و خطاست.......................
  • arash SE ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    14 0
    چه خوب. بالاخره دوباره از نظرات دکتر منصوری داره استفاده می شه.
  • معلم بیش از بیست سال سابقه A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    29 5
    وقتی من معلم هنوز نیازهای خوراک .پوشاک و مسکنم تامین نشده،چطور انتظار شکوفایی ازمن دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟حقوق یک معلم زیر خط فقره!!
  • خودمونی IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    8 15
    افتاب امد دلیل افتاب .ادم صدر الادبا باشد وبه این همه تلاش صفر ان هم از نوع کله گنده بدهد جل الخالق
    • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      6 3
      همین دیگه، شما که احتمالا معلم این مملکتی، بدون خواندن مطلب، نظر میدی. با این معلمها نمره آموزش و پرورش باید زیر صفر باشد!
  • علی A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    5 0
    انتصاب مدیران بی تجربه وفاقد برنامه درمدارس ومدیریت مناطق واجرای قوانین خشک وبی جا درآموزشگاه محیطآموزشگاه رادوچندان بی روح وغیرفعال می کند گیردادن به موارد کم اهمیت وتاکید براجرای آن آموزشگاه راازهدف اصلی غافل باز می دارد
  • ناشناس A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    10 0
    کجای دنیا دانش آموزپایه هفتم 13عنوان کتاب درسی +10عنوان کمک درسی داره؟؟؟؟؟؟توفرانسه که پیشرفته ترین نظام آموزشی را داره از این خبرها نیست.پس این بچه کی باید نفس بکشه؟کی بچگی کنه؟چرابایداز این سن درد گردن ومشکل ستون فقرات داشته باشه با اون کوله پشتی 15-10 کیلویی رو دوشش
  • حمید IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    6 2
    سلام اگه می خواهین به مدارس روح بدین هر 4 سال یک بار مدیران ومعاونین در همه سطوح آموزش وپرورش را عوض کنین از یک مدیر که چندین سال متوالی با یه فکر غلط و بدون انگیزه فقط میز مدیریتش را چسبیده چه انتظاری دارین
  • بی نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 1
    آ پ آن قدر بدبخت شده که پول ماژیک وایت برد را هم از معلم می گیرد سال گذشته در مجتمعی که من خدمت می کردم به مدیر مجتمع پول ماژیک مصرفی کلاس را می دادم ( مجتمع ............ در منطقه شیب آب )
  • ساسان IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    3 0
    سلام با مدیری که آ پ شهرستان هامون در س - ب داره 10 صفر هم کمشه
  • رضا IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    4 0
    وقتي يك ماده درسي در هفته يك جلسه تدريس مي شود و معلم بايد دانش اموز را طي دوازده جلسه حضور در كلاس براي ازمون ترم اول در دي ماه اماده كند. حال اگر تعدادي از اين جلسات به علت بارش برف يا الودگي هوا يا هرعلت ديگرمانند سخن راني مدير يا فلان مسول براي دانش اموزان برگزار نشود چگونه ممكن است در طول 8 يا 9 جلسه هم درس داد هم ازمون كتبي گرفت هم دركلاس پرسش شفاهي كرد و هم قبولي چشمگير داشت واگر خداي نكرده معلمي نتواتد در اين فرصت كم همه ي اين وظايف را به انجام برساند مهر كم كاري بر پيشانيش نقش مي بنددو اگر نخواهد چنين شود بايد پرورش روح دانش اموز را فراموش نموده و مغزش را مثل اب انبار پر كند از محفوظات موقت. و انگاه دانش اموز كلاس اول دبيرستان واژه حافظ را چنين مي نويسد« هافض »
  • ميثم IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    2 0
    من در مدرسه ي نمونه باقرالعلوم زابل درس مي خوانم اما شاهدتنبيه بدني هستم حتي معلمان زيست اقاي عسكري ومعاونين ومديرت محترم تنبيه بدني مي كنند ومي گويند خوب مي كنيم مي زنيم بيشترهم ميزنيم ايا تنبيه بدني برداشته نشده است باتشكر
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    4 0
    وقتی معلم یک جامعه برای امرار معاش مجبور میشود مسافر کشی کند باید فاتحه ی فر هنگ را خواند