قالیباف اصل: کاهش نرخ سود باعث می شود که صنعت و سرمایه گذاری توسعه پیدا کند

مریم یعقوبی:

بنا بر آخرین بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی که مربوط به دی ماه سال 1390 است، تعیین نرخ سود علی الحساب سالانه سپرده‌های مدت دار بانکی و اوراق گواهی سپرده خاص و عام در طول دوره سپرده گذاری به بانک‌ها واگذار شد و بانک ها در تعیین نرخ سود سپرده‌ها آزاد شدند، اما براساس ماده 9 این بسته نرخ سود عقود غیر مشارکتی تا سررسید دو سال معادل 14 درصد و برای سررسید بیشتر از دو سال معادل 15 درصد اعلام شد.

اما با افزایش تورم بانک ها به صورت خودجوش و به بهانه مقابله با جذب سپرده ها توسط موسسات غیر مجاز اقدام به افزایش نرخ سود کردند. سال گذشته براساس برنامه‌ریزی‌های شورای پول و اعتبار، مقرر شد نرخ سود در شبکه بانکی در بخش سپرده‌ها و تسهیلات کاهش یافته و بانک مرکزی هم مامور به اجرا و نظارت بر این موضوع شد.

اما این مهم در سال 93 به مرحله اجرا نرسیده و به سال 94 موکول شد.

اثرات منفی نرخ سود بانکی در بازار سرمایه از مهمترین دغدغه های مسئولان بازار سرمایه بوده و کارشناسان این بازار معتقدند بالا بودن این نرخ کاهش سرمایه گذاری و خروج سرمایه از این بازار را به دنبال داشت. نقدشوندگی بالا، سود تضمین شده، بدون ریسک و بالاتر از نرخ تورم و همچنین معافیت مالیاتی از عوامل اصلی روگردانی سرمایه گذاران از بازار سرمایه ای بود که در سال 93 با نوسانات منفی همراه بود.

حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین از تاثیر کاهش نرخ سود بر بازار سرمایه گفته و اظهار داشت: « در اقتصاد 2 نرخ خیلی مهم است. یکی نرخ بهره یا قیمت پول و دیگری نرخ ارز.»

به گفته مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار کاهش نرخ سود باعث می شود که صنعت و سرمایه گذاری توسعه پیدا کند.

وی با تاکید بر اثرگذاری نرخ سود بر کلیه بخش های اقتصاد کشور گفت: «کاهش نرخ سود سپرده بانکی نه تنها بازار سرمایه بلکه تمامی بازارها را تحت تاثیر قرار می دهد.»

وی افزود: «افزایش نرخ سود و قیمت پول ضد سرمایه گذاری بوده و اگر کشوری بخواهد علاقه به سرمایه گذاری در بازار سرمایه را بیشتر تحریک کند و مردم بیشتر رو به سرمایه گذاری بیاورند حتما باید نرخ سود را کاهش دهد.»

قالیباف تصریح کرد: « یکی از راههای خروج از رکود اقتصادی کاهش نرخ سود است.»

به گفته وی ولی هیچ جای دنیا این نرخ را به صورت دستوری کاهش نمی دهند و اجازه می دهند بازار این نرخ را تعیین کند.

به اعتقاد قالیباف سیاست های انقباضی یا انبساطی نهاد حاکم می تواند در این موقعیت تاثیر گذار باشد. اما به هر حال نرخ سود پشت دربهای بسته تعیین نمی شود.

وی در ادامه از نقش مهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد گفته و افزود: « تنها در بورس اوراق بهادار، از محل افزایش سرمایه و عرضه های اولیه 21 هزار میلیارد تومان بوده تامین مالی صورت گرفته است.»

به گفته وی بازار سرمایه از لحاظ تامین مالی به جایگاه خوبی رسیده و این 21 هزار میلیارد تومان در شرایط فعلی اقتصاد کشور  رقم خوبی است اما باید دید سیستم بانکی چقدر تامین داشته است که پس از ارائه آمارها می توان درصد تامین مالی بازار سرمایه را کاملا بیان کرد.

 

223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =