مهر نوشت:

وزیر اقتصاد با انتقاد از افزایش بی سابقه تامین مالی و همچنین نرخ سود بانک‌ها گفت: بانک‌ها باید با مشتریانی که به دلیل رکود دچار مشکل شده‌اند، مدارا کنند.

علی طیب نیا از تمایل برخی بانک‌ها برای افزایش بنگاه‌داری انتقاد کرد و گفت: هرچند بانک‌ها در سال‌های گذشته بنا به دلایلی به سمت بنگاه‌داری کشیده شده‌اند، اما در برخی از موارد بانک‌ها منابع را به سمت فعالیت‌های خود هدایت می‌کنند.

وزیر اقتصاد در نشست هم اندیشی مدیران عامل بانک‌های عامل کشور با معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: به عنوان مثال با وجودی که پروژه‌های موجهی در برخی از بخش‌ها همانند بخش فولاد وجود دارد، اما بانک‌ها این پروژه‌ها را تامین مالی نمی‌کنند و منابع را به طرح‌ها خود تخصیص می‌دهند.

وی با بیان اینکه دولت حمایت خود را از نظام بانکی دریغ نمی‌کند افزود: بخش تولید با کمبود و گرانی مواد مواجه است و این در حالی است که اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی با جریمه 34 درصد و هزینه تامین مالی 28 تا 29 درصدی زمینه دستیابی به خروج از رکود را با مشکلات متعددی مواجه می کند.

طیب نیا تصریح کرد: دستیابی به اهدافی که در زمینه رشد اقتصادی دنبال می شود مستلزم این است که مشکل تنگنای اقتصادی را رفع کنیم به نحوی که سرمایه در گردش بنگاه ها تامین شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: نظام بانکی اثرگذارترین نهاد در زمینه خروج از رکود و دستیابی به رشد اقتصادی است؛ لذا دولت از بانک ها انتظار دارد در تجهیز منابع مالی با توجه به شرایط خاص که بالاتر بودن نرخ سود سپرده ها در مقایسه با تورم است اقدامات لازم را انجام دهد.

وی گفت: بالا بودن نرخ سود سپرده ها نسبت به تورم جذابیت بیشتری را برای سپرده گذاری فراهم می کند و بانک ها باید منابع را به سمت نیازهای بخش پولی هدایت کنند.

طیب نیا افزود: فعال کردن تولید و خروج از رکود از اهمیت ویژه ای برخوردار است، هرچند بانک ها باید به فکر سودآوری و سهامداران خود باشند ولی منافع ملی به حرکت درآوردن چرخ های تولید کشور است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: هدفی که از خصوصی سازی از نظام بانکی دنبال می شود در پرتوی رقابتی که در موسسات مالی و خصوصی به وجود می آید زمینه کاهش هزینه تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه هزینه تامین مالی به نحو بی سابقه ای در کشور افزایش یافته است افزود: انتظار می رود نظام بانکی نقش خود را در رفع تنگناهای اعتباری ایفا و سرمایه در گردش بنگاه ها را تامین کند.

طیب نیا با انتقاد از رقابت ناسالم رواج یافته در بازار پول کشور گفت: این امر سبب شده که نرخ سود به نحو بی سابقه ای افزایش یابد و این در حالی است که رقابت باید در جهت کاهش نرخ هزینه های مالی باشد که البته نظارت بانک مرکزی در این زمینه موثر است.

طیب نیا ادامه داد: همچنین بانک ها در بخش مطالبات غیرجاری باید مشتریان بدحساب و خوش حساب را از یکدیگر تفکیک کرده و با مشتریانی که به دلیل شرایط رکودی دچار مشکل شده اند، مدارا کنند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    99 19
    در کشور ما خیلی ها با سود بانکی زندگی می کنند که وزیر اقتصاد می خواهد آنها را هم بیچاره کند . در ضمن با کاهش سود بانگی باید منتطر گرانی دلار و طلا بود............
    • بی نام RO ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      3 11
      دوست عزیز این نتیجه یک اقتصاد ناسالم و بسته میباشد که افراد با سود سپرده زندگی میکنند.ضمن اینکه بانک جهت پرداخت بهره بالا به سپرده ها بناچار میبایست تسهیلات با نرخ بهره بالا پرداخت کنند این تسهیلات ارتباط مستقیم در نرخ تورم جامعه دارد
  • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    53 6
    الان روبل روسیه هم 40 درصد ارزشش از بین رفته و پشگل شده. و صنایعش هم غیرفعال خواهد شد و پول را میبرند بانک تا سود بگیرند و زندگی کنند
    • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      20 2
      پس نتيجه مي گيريم كه امريكا هيچ غلطي نمي تونه بكنه
  • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    70 1
    من کارمند یه بانک خصوصی هستم . آقا بانک مرکزی خودش عامل افزایش سود چه در زمینه سپرده و چه در زمینه تسهیلات هست . این حرفها هم همش کذب محض میباشد . چرا چون هر گونه افزایش سود باعث افزایش نرخ مالیات گیری از آن بانک میباشد. اگه بانک مرکزی راست میگه هر بانکی که تخلف کرد رو میتونه به راحتی با قطع کردن شبکه شتاب روی آن بانک تنبیه کنه این گوی و این میدان
  • بی نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    3 4
    شما رابخدا به بانکهای خصوصی سری بزنید همه شدن دلال با زار وخرید وفروش ملک وساخت ساز روذی یه شعبهباز می کنند وسودهای 32 درصد و وام 39درصد موسسه ارمان میدان امام ساری
  • محمدگلکارخوزانی FI ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    3 1
    باسلام و دعای خیر.به استحضار مقام عالی وازارت امور اقتصاد و دارایی می ساند کجای دنیا حتی کشورهای بی ثبات سیاسی و اقتصادی سود بانکی و جرایم آن مثل بانکها و موسسات مالی و اعتباری جمهوری اسلامی ایران میباشد؟ این الگو را از کدام کشور بانکهای ایرانی بخصوص بانکهای خصولتی گرفته اند؟ بانکها دارای دهها زیر مجموعه مثل شرکتهای بیمه، کارگزاری در بورس، شرکت سرمایه گذاری، صرافی و................... میباشند آیا کار آنها بانکداری است یا فعالعیتهای دیگر؟ برای سهامداران خود وامهای کلان مصوب و در خفا کارهای اقتصادی تورم زا میکنند و کی میخواهید به داد مردم برسید؟ آیا یک دوره چهار ساله برای وزیر بودن جهت رسیدگی ب مشکلات چند بانک و موسسه مالی کم است؟ هل من ناصر یعنصرونی
  • بی نام EU ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    62 7
    آخه اینا چی میخوان از جون یه عده آدم ضعیف که پولاشونو گذاشتن تو بانکها و با سود ناچیزی که میگیرن زندگی میکنن؟
  • پوریا A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    73 5
    شما اول بیایید سود وام رو کم کنید بعد برسید به سود سپرده.چرا همش اول اونی که به ضرر مردم هست شروع میکنید
  • ایرانی IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    11 1
    آقای وزیر لطفا بازار دولار رو جمع و جور کنید
  • بی نام A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    37 2
    کلی از این پیرمرد و پیرزن های از کار افتاده و بی سرپرست دارن با سود بانکی زندگی میکنن ی فکری ب حال اونا بکنید
  • بی نام A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    33 0
    اگر نرخ تورم کمتر از سود بانکها بود بانکها اينطور سود نميدادن.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    9 1
    چرا دولت شفاف سازی و دولت الکترونیک رو اجرایی نمیکنه۰۰۰۰۰
  • مجيد IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    12 8
    وزير محترم شما برو اختلاس 12هزارميلياردتومان كه تبديل شد 70ميلياد تومان رو درست كن ولش كن سود بانكي رو اين مسائل كساني رو ميخواهد كه حساب كتاب بدانند كه در تيم تدبير و اميد نيست
  • علیرضا A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    5 2
    مسئولان عالی نظام باید تصمیمات بزرگی برای افزایش ارزش ریال و کاهش تورم و سرمایه گذاری خارجی در کشور بگیرند به قول معروف این معامله با یک شاهی و صنار نمیشه
  • علي IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    14 3
    آقاي وزير خواهش ميكنم اظهارنظر تفرمائيد دلار؟ بورس؟ سود بانكي؟ طلا؟ واقعا بجاي حرف زودتر كنار بكشيد افتضاح اقتصادي در دوران شما بيداد ميكند.
  • حسام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    20 2
    متاسفانه بانک‌هاي دولتي به خصوص بانک ملی‌ می‌‌خواهند سوء مدیریت و يا هزينه هاي خود را با کاستن از سودهاي بانکی‌ سپرده گذاران ضعیف جبران کنند.