شرق نوشت:

 
 پرونده اتهامی مردی که 22‌سال قبل در جریان درگیری بر سر همسرش مرتکب قتل شده‌ بود درحالی دوباره به جریان افتاده است که متهم‌ سال‌ها‌قبل در اتفاقی نادر بعد از اجرای حکم قصاص دوباره زنده شده و با موافقت اولیای‌دم دیه پرداخت کرده بود، اما حالا فرزندان صغیر مقتول بزرگ شده‌اند و درخواست اجرای دوباره حکم قصاص را دارند.
به گزارش خبرنگار ما، نیازعلی که حالا 65‌ساله‌ است زمانی که 43‌ساله بود به‌دلیل سوء‌ظن نسبت به پسرعمه‌اش او را به قتل رساند و سپس خود را تسلیم پلیس همدان کرد.
مطابق اوراق پرونده، نیازعلی بعد از اینکه مینی‌بوسی را به‌صورت شریکی با پسرعمه‌اش خرید، متوجه رفت‌وآمدهای مشکوک وی به خانه‌اش شد و با این تصور که پسرعمه‌اش قصد دارد با همسر او رابطه برقرار کند وی را با واردآوردن ضربات چاقو به قتل رساند. نیازعلی از همان ابتدای تشکیل پرونده به قتل اعتراف کرد. عمه و شوهرعمه‌ نیازعلی هم از طرف خودشان به‌عنوان ولی‌دم و هم به‌عنوان قیم فرزندان صغیر متهم درخواست قصاص کردند. در ‌سال 74 بعد از اینکه تلاش برای جلب‌رضایت اولیای‌دم به جایی نرسید، طناب دور گردن نیازعلی حلقه ‌زد و او به‌دار آویخته ‌شد. 20دقیقه بعد وقتی جسم بی‌جان نیازعلی از بالای چوبه‌‌دار زندان همدان به پایین آورده‌شد، پزشکی که از سوی پزشکی قانونی در محل حاضر شده‌ بود، مرگ او را تایید کرد و جسد در آمبولانس قرار گرفت تا به سردخانه منتقل ‌شود. اولیای‌دم به خانه برگشته و برادران نیاز‌علی هم منتظر تحویل جسد بودند که تکان‌خوردن انگشت دست نیازعلی توجه پزشکی را که در آمبولانس بود، جلب کرد و بعد از معاینه دقیق مشخص شد نفس این مرد دوباره برگشته‌ است. بنابراین بلافاصله عملیات احیا توسط پزشک آغاز شد و وی به بیمارستان انتقال یافت. سرانجام این مرد به زندگی بازگشت. دو‌ماه بعد با بهبود نیاز‌علی، او دوباره به زندان بازگردانده ‌شد. رییس دادگستری همدان با توجه به اتفاقی که افتاده ‌بود از رییس وقت قوه‌قضاییه درباره این پرونده کسب تکلیف کرد؛ ارسال این نامه با تغییر رییس قوه‌قضاییه همزمان شد و آیت‌اله یزدی جای خود را به آیت‌اله هاشمی‌شاهرودی داد. وی نیز نامه را به دفتر مقام‌معظم‌رهبری ارسال کرد تا کسب‌تکلیف شود، سرانجام در پاسخ اعلام شد با توجه به اینکه حکم اجرا شده و مجرم زنده مانده مصلحت این است که مصالحه انجام شود. به این ترتیب قضات اجرای احکام همدان با برگزاری جلساتی با پدر و مادر مقتول موفق به جلب‌رضایت آنها از سوی خود و اولیای‌دم صغیر شدند و دیه دریافت کردند اما این پایان پرونده نیاز‌علی نبود؛ چند‌سال‌بعد، یکی از اولیای‌دم صغیر با دریافت حکم رشد از پزشکی قانونی به دادگستری همدان مراجعه کرد و خواستار قصاص قاتل پدرش شد؛ این درخواست دوباره به دفتر رییس قوه‌قضاییه فرستاده‌ شد و آیت‌الله هاشمی شاهرودی یک‌بار دیگر اعلام کرد با توجه به اجرای حکم و زنده‌ماندن متهم مصالحه شود و اولیای‌دم دیه دریافت کنند، اما باوجود جلسات متعددی که با فرزند مقتول برگزار شد او حاضر به دریافت دیه نشد و همچنان بر قصاص پافشاری کرد؛ نتیجه این مذاکرات یک‌باردیگر به رییس قوه ‌قضاییه اعلام شد و دستور جدید نیز تاکید بر اجرای دستور قبلی داشت. در این مدت نیازعلی با قرار وثیقه آزاد بود. برگزاری جلسات جدید هم نتوانست کارساز باشد و فرزند مقتول یک‌بار دیگر بر درخواست قصاص پافشاری کرد و این‌بار رییس قوه‌قضاییه اعلام کرد درصورت اصرار اولیای‌دم با رعایت قانون حکم اجرا شود. این دستور مورد اعتراض متهم قرار گرفت و دوباره پرونده به جریان افتاد. این‌بار نیازعلی بازداشت اما دوباره دستور بر عدم اجرای حکم صادر شد. با این حال فرزند مقتول همچنان اصرار بر اجرای حکم قصاص دارد و عنوان کرده‌ حاضر به دریافت سهم دیه از صندوق دادگستری نیست.
حسن ساسانی، وکیل مدافع نیازعلی روز گذشته بعد از دیدار با موکلش در زندان به خبرنگار ما گفت: در صحبت‌هایی که با قاضی اجرای احکام داشتم، فهمیدم او با توجه به فتوای مقام‌معظم‌رهبری و دستور چندین‌باره رییس قوه‌قضاییه به این نتیجه ‌رسیده‌ است که ارسال دوباره پرونده برای استیذان جایگاه قانونی ندارد بنابراین مطابق دستور قبلی باید صلح و سازش برقرار شود.
گفت‌وگو با همسر متهم
همسر متهم روز گذشته در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ما درباره روند پرونده شوهرش توضیح داد.
درباره قتل توضیح بده، ظاهرا قتل به خاطر تو اتفاق افتاد؟
بله درست است. شوهرم با پسرعمه‌اش مینی‌بوس شریکی خریده‌ بودند و کار می‌کردند. مقتول هر روز وقت و بی‌وقت به خانه ما می‌آمد. یک‌روز به او گفتم این رفت‌وآمدها برای چیست. تو با شوهرم کار‌داری چرا وقتی او نیست به خانه ما می‌آیی؟ گفت همانطور که در ماشین با او شریک هستم تو را هم می‌خواهم با او شریک باشم. من قبول نکردم و خیلی ناراحت شدم، با این حال دست‌بردار نبود تا شوهرم متوجه ناراحتی من شد. او گفت من کار می‌کنم و همه چیز داریم. هیچ‌مشکلی هم با هم نداریم، چرا آنقدر پریشان هستی؟ گفتم مینی‌بوس را بفروش و دیگر با پسرعمه‌ات کار نکن، پرسید چرا گفتم برای اینکه پیشنهاد‌های بی‌ربط و کثیفی به من می‌دهد. شوهرم دیگر چیزی به من نگفت تا اینکه روز حادثه گفت می‌خواهد با او صحبت کند. اصلا متوجه نشدم کجا رفت و چه اتفاقی افتاد. وقتی برگشت تصمیم گرفت خودش را به پلیس معرفی کند و آنجا بود که متوجه شدم پسرعمه‌اش را کشته‌ است.
در مدتی که شوهرت زندان بود چطور زندگی‌ات را می‌گذراندی؟
زندگی خیلی برایمان سخت‌ شده ‌بود. من دو دختر و دو پسر داشتم. در خانه پدرم زندگی می‌کردم و فرش می‌بافتم تا هزینه زندگی‌ام را تامین کنم و تنها منبع در‌آمدم همین بود.
درباره روز اعدام نیاز‌علی توضیح می‌دهی؟
من در جریان نبودم. آن روز برای ملاقات رفتم. نیازعلی نیامد. از هرکسی سراغ او را می‌گرفتم یک حرف می‌زد، دلم‌ لرزید که مبادا اعدامش کرده ‌باشند. بعد به من گفتند رییس زندان صدایت می‌کند. وقتی وارد اتاقش شدم گفت، باید قول بدهی شیون نکنی، گفتم نکند اعدامش کردند، گفت بله امروز صبح شوهرت اعدام شد اما حالا در بیمارستان است. شوهرت بعد از اعدام زنده شد ولی در کماست. وقتی حکم اجرا و شوهرم زنده ‌شده ‌بود به پدر و برادرانش خبر داده ‌بودند. آنها در بیمارستان بودند ولی من خبر نداشتم.
درمان شوهرت چقدر طول کشید؟
خیلی سختی کشیدیم. مدتی در کما بود. بعد که از کما خارج شد خون‌هایی را که در بدنش لخته می‌شد بیرون کشیدند و حتی مجبور شدند خونش را عوض کنند. چند‌ماه در بیمارستان ماند و بعد دوباره به زندان بازگردانده ‌شد.
شما دیه پرداخت کردید، این مبلغ را چطور تهیه کردید؟
زمین‌هایی که شوهرم داشت، خانه و ماشین را دادیم. مقداری هم پول خواستند آنها را هم با کمک فامیل دادیم و بعد هم گفتند باید از روستا بروید که قبول کردیم و کوچ کردیم. بعد از کوچ ما حتی خانه‌مان را آتش زدند.
پرونده چه زمانی دوباره به جریان افتاد؟
شوهرم با وثیقه آزاد شده ‌بود که دوباره علیه‌ا‌ش پرونده تشکیل دادند.
شوهرت در حال حاضر زندان است؟
 چند‌ماه پیش وقتی ماشینش را به تعمیرگاه برده ‌بود ماموران آنجا رفتند و او را گرفته و بعد هم به زندان بردند. 22‌سال از آن موضوع گذشته. شوهرم حالا بزرگ فامیل و ریش‌سفید شده ‌است. بعد از آن ضربه‌ای که جسمش برای اعدام خورد و قلبش آسیب دید دو بار سکته کرده‌ که یکبارش در زندان بوده. وضع جسمی و روحی خوبی هم ندارد. برای نجات شوهرم حتی حاضر هستم 150میلیون‌تومان دیگر که دیه قانونی است با کمک وام و پس‌اندازی که در این چند‌سال داشتم، بپردازم. او دیگر تحمل این وضعیت را ندارد.


17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    233 1
    این مرد نباید اعدام شود
    • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      54 0
      وقتي قيم رضايت داده و پول ديه را گرفته،ديگه نبايد اين پرونده دوباره به جريان بيافته،اين بدعت خطر ناكي است كه اول قيم رضايت ميده و پول ديه را ميگيره وبعد ميگند ما بزرگ شديم و بايد طرف اعدام بشه اين طوري هم ديه را ميگيرند و هم طرف را اعدام مي كنند
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      24 5
      متاسفانه در جامعه ما همواره قاتل مقصره بعضیها نمی گویند شاید دونفر که یکی زده دیگری رو کشته شاید تا سر حد مرگ دعوا کرده باشند و اگر این فرد دیگری رو نکشت اون یکی این رو بکشه هیچکس مشکلات جامعه مثل فقر بیکاری تورم و... را عامل افزایش جرم نمیدونه
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    167 7
    عجب مردم وحشتناکی هستیم
  • پای ثابت IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    351 4
    زیاده خواهی یه پسر نوجوون
    • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      147 0
      یعنی چه؟ هم خر و میخوان هم خرما رو؟ دیه اشون رو 22سال پیش گرفتند حالا میگن باید اعدام بشه این چجور قانونیه که هرکی از راه میرسه یه جورش رو میخواد و باید نظرش تامین بشه اولیای دم اون زمان تقاضای دیه کردند و گرفتن حالا بچه بزرگ شده اعدام میخواد
    • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      59 0
      نوجون كيه؟ اگه همزمان با قتل پدرش هم به دنيا اومده باشه حداقا 21 سالشه
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    45 14
    انشاالله عدالت واقعى برقرارشود.هميشه زنان دراين مسائل آسيب پذيرندومقصر
    • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      38 9
      اشتباه فکر میکنی. زیاده خواهی بعضی مردها و تعصبات بیجای بعضی دیگر و بی فرهنگی باعث میشه.
    • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      10 1
      الان زنه کدوم آسیبی رو دیده دقیقا؟ یه بار دیه گرفته خرج کرده الان دارن باز براش دیه می‌گیرن این آسیبه؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    134 1
    آقا این دیگه چه سیستمیه؟ چی میخواید از جون این بدبخت. یک بار اعدام کردید، 20 دقیقه روی دار بود، "مرد و بعدش دوباره زنده شد"، بعد از آن هم دیه داد. حالا بعد از 22 سال میخواید یک پیرمرد را دوباره اعدام کنید.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    76 2
    یه کاری واسشون بکنید یه آدم که از شرافتش دفاع کرده نباید اینطوری نابود بشه
  • بی نام EU ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    93 0
    این بنده خدا 65 سالشه یه بارم اعدام شده کلی هم تو زندان بوده از حقوق اجتماعی هم محرومهجوگیر بیازیه که پسر جوون گیر داده به قصاصش
  • حسین A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    90 0
    حکم قصاص قانوناً انجام شده. دیه گرفته شده. رضایت داده شده. اونوقت دوباره میخواد چی رو به جریان بندازه؟
  • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    244 3
    مگه حکم قصاص مسخره است که هروقت پول کم آورد کسی بره پرونده بسته شده رو باز کنه و درخواست دیه کنه؟ تازه هم اعدام شده و هم دیه داده. دست از سرش بردارید.
    • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      49 0
      1000 تا لایک
    • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      78 0
      دقیقا برای منم سواله ، وقتی دیه رو داده ، حالا یکی دیگشون اومده باز اعدام میخواد ، حالا اینم پول بدن راضی کنن ، یکی دیگشون میاد باز اونم دیه میخواد ، مسخره بازیه مگه؟؟؟؟؟؟
  • امین A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    53 2
    هر چند احساس پسر مقتول قابل درک است اما نباید بعد از گذشت این همه سال پافشاری به اجرای حکم داشت این بیشتر بوی کینه توزی میدهد
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    55 0
    یعنی چی حکم اجرا شده هم دیه دادن هم حبس شو کشیده دیگه این ادا اصولا چیه که در میارن؟ یعنی قانون نمیتونه یه جواب درست و محکم بده که آقا حکم در مورد این آقا اجرا شده و کار تمامه. بدبخت همه چیزشم که داده از اون محلم که رفتن بازم دست از سرشون بر نمیدارن؟ عجب آدمای سیریشی پیدا میشنا تو این دوره و زمونه
  • بی نام DE ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    51 3
    اگر ادعای زن درست باشد از اول نباید زندان و قصاص می شد حکم کسی که به زن دیگری چشم داشته باشد اعدام است
  • جواد IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    53 5
    خدا می فرماید کسی را به نا حق نکشید ........ این به حق کشته شده نه ناحق
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    53 0
    اگه قرار باشه اعدام بشه پس اون همه مدت كه در زندان بوده و ديه اي كه پرداخت كرده چي ميشه؟ اين كه ميشه مجازات مضاعف
  • .... A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    42 2
    خدا خواسته زنده بمونه اونوقت بندش نمیتونه ببینه .درسته حق دارن ولی حکم باید یه بار اجرا شه .
  • علی RO ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    73 8
    من جای او بودم این پسره رو هم میکشتم بعد میرفتم پای چوبه دار وامیستادم.اینه
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    73 1
    سوال من اینه از حقوقدانان، اگر اینطوری باشه و مثلا مقتول 4 تا بچه صغیر داشته باشه، دیگر دیه دادن به قیم و اخذ رضایت چه فایده ای داره؟ چون این 4 بچه بزرگ شدند هر وقت خواستند ادعای قصاص و دیه میکنند. با توجه به تورمی که در ایران هست حتی برای قصاص هم نشده برای پول دیه وسوسه برانگیز میشود اینطوری که نمیشه. پس نقص در قانون دیه و اخذ رضایت هست و باید اصلاح بشود.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    77 0
    قانون اسلام میگه یک بار اعدام که اعدام شده بخاطر یه ادم خیانت کار دوبار ه اعدام نمیکنن
  • بی نام NL ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    83 0
    هم قصاصش کردن هم دیه گرفتن ول کن هم نیستن بابا مگه شما انسان نیستین؟
  • کامی IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    85 1
    بعد از کوچ ما حتی خانه‌مان را آتش زدند... اووج رذالت .......
  • ashkan A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    38 1
    خونه بنده خدا را آتش زده اند؟
  • zahra A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    21 0
    یک بار کشته، حکمش هم یک بار قصاصه. که این بدبخت اون یک بار قصاص رو هم تحمل کرده، خدا خواست زنده بمونه. برای یک قتل که نباید حکم به دو و یا سه بار قصاص داد.
  • فرشاد IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    20 0
    دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
  • مقیمی A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    11 0
    امان از وسوسه های آنی و زودگذر . زود میاد ولی اثرش سالهای سال می مونه . یک نفر میمیره یک نفر پای چوبه داره و دوتا خانواده و فرزندانشان در برزخ و کل فامیل انگشت نما
  • رضا A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    5 41
    چرا قتل؟مگر قانون نبود؟مگر هر کس هر جور که دلش می خواهد باید برای دیگران تصمیم بگیرد.
  • سیدمهدی US ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    15 0
    قصاص اجرا شده .پرونده هم عرفا و هم شرعا باید بسته بشه . هم قصاص شده هم دیه داده و هم یه بار دیگه باید قصاص بشه؟؟؟ قانون چرا باید همچین اجازه ای به اون پسر بده؟؟؟؟