مروری بر مواضع آیت الله مهدوی کنی درباره حوادث 88

درگذشت آیت الله مهدوی کنی فرصتی بود که بسیاری از چهره های سیاسی از نقش اودر حوادث سال 88 سخن برانند.

به گزارش خبرآنلاین,آنگونه که ابوترابی نایب‌رئیس مجلس رفتار آیت الله را «عقلانیت برآمده از دیانت و سیاست مبتنی بر دین و درایت» خواند و غفوری فرد عضو ارشد موتلفه در گفت وگویی تاکید کرد که آیت الله مهدوی کنی اقداماتی را با نصیحت کردن و صحبت کردن در جهت خاموش کردن آتش فتنه‌گران انجام داد.

«سیاستمدار صادق» انقلاب اگر چه قبل از انتخابات نصیحت کرده بود که موسوی به دلیل سوابقش و نگاهش به جایگاه ولایت فقیه وارد عرصه نشود در روزهای بعد از برگزاری مناظره ها نسبت به سخنان موسوی موضع گیری و از آن انتقاد کرد،اما مواضعش هیچ گاه از دایره انصاف و اخلاق بیرون نرفت و نمی توان هیچ شباهتی بین عملکرد او با منش و روش تندروها یافت.

مروری بر مواضع مرحوم آیت الله مهدوی کنی نشان می دهد او برخلاف دیگر  چهره های سیاسی بر آتش فتنه ندمید و راه را برای بازگشت و توبه کروبی و موسوی نبست.

. مروری بر نظرات رئیس فقید مجلس خبرگان در فروردین 92 نشان می دهد که او اگر چه با موسوی و کروبی مرز بندی دارد , اما راه را برای بازگشت آنان نمی بندد.شاید این سبک موضع گیری یکی به جایگاه او به عنوان بزرگ اصولگرایان باز می گشت و دیگری به سالهای دور و فعالیت او با موسوی و کروبی.

تاریخ

اظهار نظر

فروردین 92

دیدار با مدیرعامل و جمعی از مدیران یک خبرگزاری:آنهایی که در انتخابات 88 و پس از آن خلافی را مرتکب شدند، باید اظهار پشیمانی کنند و گرنه اصلاحی اتفاق نخواهد افتاد .اشتباهات بسیار و پی‌در‌پی توسط آقایان در این ایام صورت گرفته است و به این خاطر نمی‌توان با تعارف و حلوا‌حلوا کردن، قدم برداشت، لذا تاکید می‌کنم که "صلح با کسانی که اظهار پشیمانی نکرده‌اند، درست نیست.

خرداد 89

گفت وگوی رسانه ای:به نظر من اگر مواضع  رهبر انقلاب در این دوران فتنه نبود نمی‌توانستیم این انقلاب را حفظ کنیم.افراد معترض موضع‌گیری‌ها و برنامه‌هایی را در روزهای پس از انتخابات اجرا کردند که در آن مقطع دشمن به این جریان امیدوار شد و وقتی دشمن به یک جریانی امیدوار می‌شود، معلوم است که آن‌ها در مسیر انحراف افتاده‌اند. باید این قضایا زود‌تر جمع می‌شد و این اتهامات علیه نظام مطرح نمی‌شد تا دشمنان بیش از این شاد نمی‌شدند.

خرداد 89

دیدار اعضای حزب موتلفه اسلامی:برخی اشتباه‏کاران پس از انتخابات را نمی‌‏توان دشمن نامید زیرا نیت همه آن‌ها دشمنی نبود، آنهایی که سوابق خوبی در انقلاب داشتند نمی‌‏توان در مورد نیت‏شان در مسائل اخیر صحبت کرد اما عمل این افراد عمل بدی بوده است. ما ماموریم با بدی‏‌ها و ناهنجاری‏‌ها مبارزه کنیم، سوء نیت و حسن نیت در مسائل سیاسی ملاک صحت عمل نمی‌‏باشد.اشتباهاتی که برخی‏‌ها انجام دادند موجب خوشحالی دشمن شد، در جریان انتخابات دشمن را شاد کردند و دشمنان برایشان کف زدند.ما در انقلاب اسلامی اصول ثابت داریم که قابل تأویل نیست، در جریانات پس از انتخابات برخی این اصول را تاویل کردند و از مواضع خود جا به جا نمودند، یحرفوا الکلم عن مواضعه، لذا اصل ولایت فقیه را نباید تأویل کرد... برای حفظ نظام باید پیرو ولایت بود، متاسفانه کسانی در مقام عمل پس از انتخابات کارهایی کردند که نادرست بود و به نظام ضربه زدند.

اسفند88

واکنش به خبر میانجیگیری برای حل مسائل سال 88:کجا قرار بود من این بحث{میانجی گری} را دنبال کنم؟ طبعا خود من کسی هستم که خواهان وحدت هستم، ولی بحث میانجیگری من در میان نبوده است. دلم می‌خواست وحدت شکل بگیرد ولی بعضی از آقایان نخواستند.
همه باید به مصالح ملی و مذهبی بیاندیشند و همان‌طور که رهبری فرموده‌اند؛ اگر کسی در کشتی نظام سوار نشود از غافله عقب خواهد ماند. ما در کشورمان بر اساس یک سری اصول انقلاب کردیم که این اصول باید حفظ شود، وگرنه عقب می‌مانی.

بهمن 88

برخی آقایان گرفتار این فتنه شدند و گروهی را نیز آلوده کردند. معنای فتنه همین است که گاهی سران فتنه خود غافل از آن هستند. بنده همان روزهای اول تأکید داشتم راه حل رفع فتنه یافتن نقطه اتکایی است که این نقطه در همه مکتب‏ها و حکومت‏ها وجود دارد و به آن اعتماد می‌کنند. مگر کسانی که بخواهند آشوب و اغتشاش بر پا کنند. مصلحت هر کشور و نظامی اقتضاء می‌کند در هنگام آشوب به سمت آن فصل الخطاب بروند اگر چه آن فصل الخطاب مطابق میل ما نباشد.

دی88

تقدیر از حضور مردم در 9 دی ماه 88:در این روز مردم وفاداری خود را به اسلام و قانون اساسی و نظام اسلامی اعلام داشته و با رهبری معظم انقلاب تجدید بیعت کردند و مشت محکمی به دهان بدخواهان زدند ولی با کمال تاسف سران فتنه به خود نیامدند و از حرکات آشوبگران اعلام برائت نکردند و خدا را فراموش کردند و در بیانیه ‏ای آنها را مردمان خداجو نامیدند(!) و از این نکته غفلت کردند که تشویق و تحریک مردم در روز عاشورا علیه نظام اسلامی و رهبری نتیجه ای جز خذلان و شکست نخواهد داشت و تبعات آن قطعا دامنگیر آنها خواهد شد و ملت آنها را به عنوان شریک جرم بلکه علت آن شناخته و نام آنها در تاریخ انقلاب به عنوان حرمت شکنان عاشورا ثبت خواهد شد.

دی 88

واکنش به حوادث عاشورای88:ملت بیدار و انقلابی ایران پس از گذشت 30 سال از انقلاب شکوهمند خود در روز عاشورای حسینی سال 88 با حادثه غیرمنتظره‏ای روبرو شد و ناگهان مشاهده کرد که گروهی به بهانه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری با شعارهای ضدانقلابی و ضدعاشورایی به صحنه آمدند و با توهین به مقدسات و رفتار و گفتار نابهنجار، عاشورای حسینی را به سخره گرفته و عملا اثبات کردند که مسئله انتخابات بهانه ای بیش نبوده و اینها با اساس انقلاب و دستاوردهای آن مخالفند. اقدامات اینان در این روز بزرگ قلوب تمام شیعیان و عزاداران حسینی را جریحه دار کرد و معلوم شد که علت اصلی این جار و جنجال، موضوع انتخابات نیست و هدف اصلی براندازی و مقابله با نظام و رهبری است.

آبان 88

دیدار مسئولان فرهنگی وزارت علوم:نباید قدرت به دست کسانی بیفتد که با ولایت فقیه مشکل دارند.

ایام انتخابات 88

اظهارات در جلسه اخلاق:آن برادرمان در سخنشان این طور فرموده‌‏اند که من آمده‏‌ام اقتصاد خراب ایران را در40 سال گذشته درست کنم. برادر! شما 10 سال قبل از انقلاب را هم چسباندی به 30 سال بعد ازانقلاب؟! یعنی از دوران نظام شاهنشاهی تا بعد از انقلاب، همه این‌ها یک پرونده با هم است و خراب است که می‌‏خواهیم درست کنیم؟!... در این صورت، مخالفین ما می‌‏گویند خودشان دارند می‌گویند 40 سال است که خرابی است و این کم لطفی است و باید از این جور برخورد استغفار کرد.

حتی اگر شما خود را بر حق می‌‏دانید، مصالح جامعه اسلامی را بپذیرید؛ مرز خود را با دشمن مشخص کنید؛ به رأی ولایت تن بدهید؛ حداقل این است که تمکین شما در مقابل نظام مصداق صلح امام حسن (ع) را پیدا خواهد کرد.

17212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مودی IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    خب من نظرات ایشان را خواندم و به هیچ عنوان تفاوت مبنایی در انتقادات این شخصیت بزرگوار با آنهایی که شما افراطی میخوانید ندیدم؛ به جز عده ای بسیار قلیل هیچکس راه برگشت را بر این فتنه گران نبسته است.همه میگویند باید اظهار ندامت و پشیمانی و توبه کنند و در راه اصلاح گذشته اقدام و جبران کنند تا به نظام برگردند. خب شما میشود بفرمایید حتی یک مورد از سران فتنه گران اقرار به اشتباه کرده و اظهار پشیمانی کرده اند تا چه رسد به توبه و اقدام در جهت جبران گذشته شان...؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      20 71
      "مرز خود را با دشمن مشخص کنید؛ به رأی ولایت تن بدهید؛ حداقل این است که تمکین شما در مقابل نظام مصداق صلح امام حسن ع را پیدا خواهد کرد." مرزش در جملات بالا نهفته است...
  • مجیدی A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    17 51
    خدا رحمت کند مرحوم مهدوی کنی را ...
  • بی نام A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    6 30
    قضاوت سخت است .