اختلاف بر سر حق پخش هفته های دوازدهم و سیزدهم لیگ برتر را از تلوزیون حذف و برنامه «نود»را جنجالی کرد.

پردیس سیاسی: یکم آبان 93 وقتی هواداران فوتبال منتظر تماشای هفته دوازدهم لیگ برتر و مسابقه تیم های سایپا و پرسپولیس از شبکه سه بودند، با ریز نویسی مواجهه شدند که خبر از پخش نشدن این مسابقه آن هم در لحظات آخر می داد! این ماجرا شروعی بود تا مسابقات هفته های دوازدهم و سیزدهم لیگ برتر هیچ کدام روی آنتن نروند.  اما در اصل ماجرا از آن جا آب می خورد که صدا و سیما مدت ها بود در مقابل درخواست افزایش مبلغ حق پخش  از سمت فدراسیون  فوتبال سکوت می کرد و جواب مشخصی به آن نمی داد. حق پخشی که مدت قرار داد چند ساله اش به سر رسیده و فدراسیون فوتبال این بار درخواست افزایش قابل توجه آن را داشت. فدراسیون خواهان گفتگو و مشخص شدن تکلیفش بود، بحث بر سر مبلغی بود که فدراسیون آن را حق مسلم فوتبال می دانست اما صدا و سیما زیر بار نمی رفت و شانه خالی می کرد. همین تعلل کار را به آن جا رساند که فدراسیون از ورود دوربین های صدا و سیما و خبرنگاران به ورزشگاه جلوگیری کند و بخواهد این قائله را به هر شکل که هست پایان دهد و صدا و سیما را به زور هم که شده پای میز مذاکره بکشاند.

بعد از بالاگرفتن اختلافات و این اتفاق بی سابقه، سرها به سمت پرمخاطب ترین برنامه ورزشی صدا و سیما چرخید،«نود » و عادل فردوسی پور! فردوسی پور تا آن روز در مورد حق پخش موضع مشخصی نگرفته بود و به صورت صریح به آن نپرداخته بود اما این بار راه چاره ای نبود. او بین دو راهی سازمان و فوتبال مانده بود. بسیاری از رسانه ها به تحلیل های مختلف برای برنامه او بعد این اتفاق دست زدند و این پرسش از سمت همگان پرسیده می شد که آیا عادل فردوسی‌پور به موضوع حق پخش ورود می کند یا نه؟ آیا او می تواند در مقابل صدا و سیما بایستد و از حق فوتبالی ها بر سر درخواست های مالی دفاع کند؟ این حدس و گمان ها ادامه داشت و بسیاری برنامه «نود » مربوط به حق پخش را امتحان بزرگ فردوسی پور و جنجالی ترین برنامه اش در سال 93 می دانستند. فوتبالیست ها از او می خواستند این موضوع را علنی کند و خواه نا خواه این انتخاب برای او یک انتخاب حیثیتی شد. سکوت یا شفاف سازی. محبوب ترین برنامه ورزشی باید تکلیفش را مشخص می کرد. فردوسی پور می ترسید یا از حق فوتبال دفاع می کرد؟ و چرا تا به حال سکوت کرده بود؟

 سرانجام فردوسی پور اعلام کرد که در برنامه «نود» به حق پخش می پردازد! و بعد از تلاش های زیاد می خواهد دو طرف درگیر را برای مناظره به برنامه اش دعوت کند.  بعد از این بود که شانس هم به یاری «نود»آمد. هر چند فردوسی پور می خواست در برنامه 5 آبان  مناظره ای میان صدا و سیما و فدراسیون فوتبال تدارک ببیند اما با بروز این اختلافات و ارجاع پرونده به مجلس، شخص رئیس جمهور دستور تشکیل جلسه ای ویژه با حضور اعضای هر دو گروه را صادر کرد و علاوه بر آن  در چهارم آبان رئیس صدا و سیما با فدراسیون  تشکیل جلسه داد. جلسه‌ای که گفته شد روند مثبتی را طی کرده است.

همین بود که در 5 آبان عادل فردوسی پور، مهدی تاج رئیس سازمان لیگ را به برنامه اش دعوت کرد و با او به گفتگو پرداخت و گفت که جلسه دیروز، مناظره را منتفی کرده است و او فکر نمی کرد مشکل انقدر بیخ پیدا کند و علاوه بر آن در سال 82 هم به حق پخش پرداخته است و موضعش سکوت نبوده است. گفتگوی فردوسی پور با تاج هم آن قدر که انتظارش می رفت جنجالی نشد و ماجرای حق پخش نیز در جلسه ویژه با و مشخص شدن یک بودجه مشخص برای فوتبال در صدا و سیما به سرانجام رسید. مسابقات در هفته چهاردهم دوباره از آنتن ها پخش شد. اما این بار هم «نود» با انتخاب خود سر بلند بیرون آمد و به شبهات و انتقادهای خود با ظرافت پاسخ داد و سیخ و کباب را نسوزاند.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =