روزنامه آرمان در گفت وگویی با احمد پورنجاتی نوشت: اگر مجلس آینده مجلسی باشد که اکثریت قاطع اصلاح‌طلبی داشته باشد و در آن مجلس دکتر عارف هم به عنوان سر لیست اصلاح‌طلبان مطرح شود می‌توان پیش بینی کرد که ریاست مجلس با چه کسی خواهد بود. اما اگر مجلس آینده با اکثریت اصولگرا باشد و اقلیت موثری از اصلاح‌طلبان نیز حضور داشته باشند و در سر لیست اصلاح‌طلبان هم دکتر عارف باشد مشخص است که این موقعیت، شرایط متفاوتی را رقم خواهد زد.

اهم مباحث اين گفت و گو را در ادامه بخوانيد:

**اينكه در آينده چه كسي براي اصلاح‌طلبان محوريت داشته باشد و دكتر عارف در كنار ديگر اصلاح‌طلبان جرياني موازي ايجاد كند، قطعا وجود نخواهد داشت.

**آنچه كه مشخص است عدم حضور ناطق نوري در انتخابات آينده است، بنابراين فرض اين مساله كه وي در فضاي سياسي كشور مي‌تواند چه نقشي ايفا كند، شايد چندان معقول نباشد. پس از سال 84 و اقداماتي كه اصولگرايان انجام دادند ناطق نوري به‌طور كلي از فضاي اصولگرايان دور شد و اكنون هم من از خود ايشان شنيدم كه خود را فراجناحي مي‌دانند. ايشان پس از انتخاب احمدي‌نژاد تصميم گرفته‌اند منتسب به جريان خاصي نباشند و تنها به نفع منافع ملي نقش ايفا كنند. در سال 92 نيز ديدم كه ايشان نقش موثري در انتخابات داشتند، هر چند كه اين نقش و حضور مستقيم نبود. قطعا اين مساله كه ناطق نوري در اتاق فكر نظام حضور داشته باشد مي‌تواند در تامين منافع ملي تاثير‌گذاري بيشتري داشته باشند.

 ** جريان اصولگرا از حمايت از احمدي‌نژاد آسيب‌هاي جدي ديده است و ناطق نوري هم قطعا نمي‌خواهد در دل چنين جرياني تعريف شود. اصولگرايان نيز نتيجه نزديك شدن به این جريان را ديده و تجربه كرده‌اند و قطعا اين اشتباه تاريخي را تكرار نمي‌كنند، به ويژه اصولگرايان جوان كه با شرايط حال حاضر جامعه نيز بيشتر آشنا هستند هيچگاه زلف سرنوشت خود را به باد جريان‌هاي تندرويي چون جريان پايداري گره نخواهند زد.

** از موضع يك رقيب سياسي مي‌توانم بگويم به نفع اصولگرايان و به نفع كشور است كه اصولگرايان اين تخم مرغ‌هاي اندك و شكسته‌اي را كه حاصل حمايت از كانديداي مورد نظرشان يعني احمدي‌نژاد است، به خطر نيندازند. به نفع اين جريان سياسي است كه از افرادي كه بيشتر به واقعيت‌ها، منافع عمومي كشور توجه داشته و نگاه واقع گرايانه و عقلاني دارند، چون علي لاريجاني حمايت كنند كه به سود اصولگرايان است. من تصور مي‌كنم جامعه ديگر تاب اين را ندارد كه يك جريان سياسي به دنبال بر هم زدن بي‌منطق اوضاع باشد. بنابراين حمايت از چهره‌هاي معتدل به نفع آنهاست. اين مساله در مجلس هشتم و نهم نيز ديده شد. در آن زمان شخصيت‌هاي اصولگراي ديگري چون حداد عادل نيز حضور داشتند اما خود اصولگرايان متوجه شدند از نظر سياسي به سود آنهاست كه از علي لاريجاني براي رياست مجلس حمايت كنند و انتخاب نيز انتخاب درستي بود. اين در عرصه انتخابات مجلس نيز مي‌تواند اتفاق بيفتد. به نظر مي‌رسد براي اينكه جريان اصولگرا حال بهتري پيدا كند بايد از عناصري كه در درون اصولگرايان نه پايگاه و نه نقش آفريني مفيد، موثر و نتيجه بخشي داشته‌اند، دوري كند، يعني بهتر است به جريان‌هاي واقع گرا نزديك شوند و دكتر لاريجاني نيز به عنوان چنين شخصيتي مي‌تواند مورد توجه آنها قرار بگيرد.

 **دولت به ويژه در اين دوره نقش بسيار مهمي مي‌تواند در رديابي منابع مالي و توجه به آنها از هر جريان سياسي ايفا كند. نمي‌توان پيشاپيش كسي را متهم كرد چون در پرونده يكي از مقامات دولت گذشته نمونه‌هاي شگفت آوري از تعامل بين دستگاه اجرايي و نمايندگان در عرصه انتخابات مطرح شده است در اينجا ما دلواپس مي‌شويم كه نكند به نوعي ديگري اين اتفاقات رخ دهد. بايد‌سازو كاري وجود داشته باشد كه انتخابات از نظر تامين مالي شفاف و آشكار باشد و كانديداها در برابر هزينه‌هايي كه مي‌دهند، پاسخگو باشند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    11 8
    پیش بینی من اینه که دوستانی که از هر دو جناح خسته شده اند و دنبال روشی معتدل تر هستند حزب اعتدال رو تاسیس کنند. افرادی مانند اقای لاریجانی، اقای رفسنجانی و اقای ناطق نوری که از افراطی گری های اصولگرایان به ستوه امده اند می توانند استارت کار رو بزنند و مطمئن باشند که زیادند افرادی که افراط و افراطی گری رو بر نمی تابند.
  • حسن از تهران A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    10 29
    به کوری چشم فتنه گران اصولگراها یکپارچه ومتحد در یک صف در انتخابات شرکت میکنند و دیگر فتنه نمی تواند مانند سال 92 از نردبان اختلاف آنها بالا برود.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    19 11
    شأن اقايان ناطق و لاريجاني را نبايد با ياران احمدي نژاد پايين اورد
  • جاوید IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    15 2
    ناطق با هاشمی ست و هرچی هاشمی بگن میپذیرن .قطعا اصولگرا نیستند .