قیمت سکه 30 درصد و دلار 20 درصد در قیاس با دو سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، بررسي ها نشان مي دهد طي يکسال گذشته روند حرکتي قيمت دلار و سکه نزولي بوده است. قيمت ها در قياس با سال گذشته هم کاهش قابل توجهي را تجربه کرده اند به طوري که سکه و دلار از ليست بازارهاي مالي سرمايه گذاري خارج شده اند.

حتي تحولاتي مانند ماجراي مذاکرات هسته اي ايران نيز به تازگي اثرگذاري خود در بازار ارز را از دست داده است. بررسي هاي آماري نشان مي دهد تعداد بازارهاي سرمايه گذاري براي شهروندان با سرمايه هاي اندک به شدت کاهش يافته است.

در حال حاضر روند تمامي بازارهاي مالي کشور منفي است. بورس با وجود رشد شاخص که طي چند روز داشت ولي همچنان بازدهي منفي دارد. از سوي ديگر بازارهاي دلار وارز هم سوددهي لازم را ندارد. با توجه به قيمت ها در بازار مسکن نيز امکان حضور در اين بازار براي سرمايه گذاري وجود ندارد چراکه روند قيمت گذاري ها در بازار مسکن نزولي است. از سوي ديگر نقدينگي مورد نياز براي حضور در بازار مسکن از دسترس سرمايه گذاران خرد خارج شده است.

بورس هفته گذشته بازدهي 1.5 درصدي را به نام خود ثبت کرد ولي اين عدد هم به اندازه اي نبود که بتوان آن را مبناي سرمايه گذاري هاي جديد دانست.

در همين حال ميزان بازدهي در بازار دلار به عدد صفر رسيد. اين وضعيت هرچند براي سرمايه گذاران مطلوب نبود ولي حداقل طيف فعالان اقتصادي را به شدت خوشحال کرد چراکه آنها به ايجاد ثبات در اين بازار اميدوار شده اند. يکي از اصلي ترين خواسته هاي توليدکنندگان از دولت، ايجاد ثبات در بازار دلار بوده است.

قیمت دلار انتهای هفته گذشته 3 هزار و 140 تومان بود. در طول هفته نوسانات جزئی در نرخ انواع ارز رخ داد که فعالان بازار آن را ناشی از عرضه و تقاضای روزانه بازار می دانند. در این هفته دلار به 3 هزار و 115 تومان هم رسید اما در نهایت در همان قیمت 3 هزار و 140 تومان به کار خود پایان داد تا بازدهی صفر درصدی را برای سرمایه گذران این بازار رقم زده باشد هرچند که عدم سوددهی در سرمایه گذاری حداقل زیانی معادل نرخ سود بانکی آن برای سرمایه گذار رقم زده است.

بر این اساس کسانی که بخشی از دارایی خود را با دلار نگهداری می کنند، در این هفته نه زیان دیدند و نه به ارزش دارایی شان افزوده شد.

وضعيت در بازار سکه هم چندان متفاوت نبود. سکه تمام بهار آزادی در انتهای دو هفته گذشته قیمتی در حدود 956 هزار تومان داشت اما آخرین روز هفته بهای 951 هزار تومانی برای این نوع سکه رقم خورد. در طول این هفته بهای طلا در بازارهای جهانی از یک هزار و 311 دلار ابتدا به یک هزار و 314 دلار افزایش یافت و در نهایت روز گذشته به یک هزار و 297 دلار رسید تا دقیقا به نرخ مدت مشابه هفته گذشته بازگشته باشد.

کاهش 5 هزار تومانی قیمت سکه در طول این هفته موجب زیان دارندگان سکه و سرمایه گذاران در این بازار شد.

دارندگان سکه در این هفته حدود نیم درصد از ارزش دارایی خود به دلیل کاهش قیمت سکه از دست دادند تا به مانند هفته ماقبل زیان کرده باشند. در طول دو هفته گذشته حدود 1.5 درصد از ارزش سکه کاسته شده است.

در صورتي که معادلات سياسي ايران بخصوص در حوزه بين الملل به همين شکل پيش برود، امکان رشد قيمت چنداني براي دلار و سکه وجود ندارد. همچنين از بازارهاي جهاني نيز خبر مي رسد که بيشترين پيش بيني ها حول کاهش قيمت دلار مي چرخد. براين اساس در هفته جاري پيش بيني مي شود تنها به دليل فرارسيدن عيد سعيد فطر، قدري برتقاضاي خريد سکه در بازار افزوده شود ولي اين افزايش تقاضا نمي تواند منجر به رشد قابل توجه قيمت ها شود.  به افرادي که قصد سرمايه گذاري در بازار سکه را دارند توصيه مي شود، حداقل در دوره اي که ميزان خريد سکه افزايش مي يابد، اقدام به خريد نکنند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدحسین IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    7 2
    این رو هم بگید تو ماه های اول چقدر ضرر دید جوری که حالا حالا ها قابل جبران نیست شما احمدی نژاد رو به باد انتقاد میگرفتید که چرا آمار مقطعی میده حالا شما بدتر میکنید .....از اول دولت نشون بده