واحد مرکزی خبر نوشت:

رابرت بائر مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز پنجشنبه اعلام کرد روسیه آمریکا را از یک فاجعه سیاسی در سوریه نجات داد.
به گزارش خبرگزاری ریانووستی از مسکو، وی گفت:«من فکر می کنم روسیه ما را در سوریه نجات داد. اگر ما موشک های زمین به هوا را در اختیار مخالفان سوری قرار می دادیم، احتمالا این موشک ها توسط افراطی های دولت اسلامی عراق و شام به سرقت می رفت. آنها احتمالا هواپیمای های غیر نظامی را سرنگون می کردند و در این صورت داستان به کلی چیزی دیگری می شد.»
این مامور سابق سیا همچنین به موفقیت انتقال سلاح های شیمیایی به خارج از مرزهای سوریه اشاره کرد.
بائر تصریح کرد :«به تفاهم رسیدن با سوریه بسیار مشکل بود. انهدام سلاح های شیمیایی انبار شده در آن کشور (سوریه) پیروزی مشترک روسیه و آمریکا است. این موضوع جنگ را متوقف نکرد،‌ اما آمریکا را از فاجعه جدید در عرصه بین المللی نجات داد.»
به عقیده وی اینکه روسیه در موضوع سوریه به آمریکا کمک کرد به این معنی نیست که واشنگتن از بحران اوکراین فاصله خواهد گرفت.
این مامور سابق سیا با اذعان به نقش آمریکا در دامن زدن به بحران اوکراین اعلام کرد این نقش چندان مهم نیست. وی گفت:«آمریکا در بحران اوکراین نقش دارد اما این نقش حداقلی است.»
وی که بیست و یک سال به عنوان مامور سیا در کشورهای عراق، لبنان و شمال آفریقا فعالیت کرده است ، خاطر نشان کرد نگرانی روسیه را در مورد نفوذ رو به گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در کشورهای شوروی سابق درک می کند.
به عقیده بائر در غرب به قصد ناتو برای استقرار سامانه دفاع ضد موشکی در کشورهای شوروی سابق به ویژه در گرجستان و اوکراین توجه زیادی نمی شود. وی عقیده دارد این رویکرد در روسیه در تضاد با منافع این کشور خواهد بود.
مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت:«روسیه نمی تواند مانع از ظاهر شدن یک پیمان دفاعی نزدیک مرزهای خود شود.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =