حواشی مرز بسته شده ایران و ترکیه/ کامیون داران ترک بزودی به دولتشان اعتراض می کنند

به اگر طرف ترک حاضر به مذاکره برای حل مشکلات ترانزیتی نباشد، قوانین یکسانی در تمام مرزهای ایران برای جلوگیری از سوخت‌گیری و پلمب باک کامیون‌های ترک وضع خواهد شد.

بهاره چراغی: کامیون های ایرانی بین مرز ایران و ترکیه در مرز مشترک دو کشور بلاتکلیف مانده اند. اختلاف ترانزیتی بالا گرفته است و دولت ترکیه در تازه ترین اقدام خود نرخ عوارض عبور کامیون ها ایرانی از مرز کشور را به 50 یورو افزایش داده است.

این در حالی است که صدای اعتراض ایرانی ها درآمده و از سوی دیگر نیز توقف فروش سوخت در ترکیه به کامیون های ایرانی مشکلات زیادی را برای کامیون داران به وجود آورده است.

در این زمینه مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری اعلام کرده است که 20 روز به ترکیه مهلت داده اند تا به کامیون‌های ایرانی در ترکیه سوخت بفروشند، در غیر این صورت پس از 20 روز ایران هم فروش سوخت به کامیون‌های ترکیه‌ای در ایران را متوقف خواهد کرد.

رایزنی ها همچنان ادامه دارد اما به نظر می رسد این اقدام ترکیه واکنشی به اقدام ایران در زمینه سوخت کامیون ها در مرز است که دلیلی جز اختلاف قیمت گازوئیل در ایران و ترکیه ندارد.

با این حال اگر کامیونی قصد ورود به ترکیه را داشته باشد به ازای هر لیتر گازوئیلی که در باک خود دارد باید 4 هزار تومان بپردازد. چراکه نرخ هر لیتر گازوئیل در ترکیه حدود 6 هزار و 700 تومان است و این سوخت در ایران لیتری 350 تومان فروخته می شود. ‌در حال حاضر حدود 200 تا 250 دستگاه کامیون پشت مرزهای ترکیه از سمت ایران مانده‌اند و فعلا تردد کامیون‌ها به دلیل این افزایش نرخ عوارض از سوی ترکیه کاهش یافته است.

در حال حاضر ایران بابت عبور کامیون‌‌های ترکیه‌ای 160 سنت یورو دریافت می‌کند، کشور ترکیه هم بابت عبور کامیون‌های ایرانی 160 سنت یورو دریافت می‌کند، با این تفاوت که ایران به کامیون‌های ترکیه‌ای سوخت ارائه می‌دهد و مابه‌التفاوت نرخ سوخت در ایران با دیگر کشورها را از آنها دریافت می‌کند اما کشور ترکیه گازوئیل به کامیون‌های ایرانی در ترکیه ارائه نمی‌دهد و مخازن سوخت کامیون‌های ایرانی در مرز ترکیه پلمپ می‌شود.

مسعود خوانساری، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق ايران بر این باور است که این اقدام ترکیه بسیار غیرمنطقی است و ایران نباید از مواضع خود کوتاه بیاید. وی در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت:«در دهه 60 قیمت حامل های سوخت در ایران تفاوت بسیار زیادی با کشورهای همسایه داشت و قیمت ها بسیار ارزان تر بود. اما در سال 1373 تصمیم گرفته شد که از کامیون های خارجی که از سوخت کشور استفاده می کنند مابه التفاوت گرفته شود. نحوه دریافت این مابه التفاوت بدین گونه بود که قیمت ها براساس کیلومتر پیمایش محاسبه می شد البته با در نظر گرفتن قیمت های بین المللی و داخلی.»

خوانساری افزود:« در ایران از کامیون های ترک در ازای 100 کیلومتری که طی می کردند 25 یورو دریافت می شد که این کار حدود 20 سال نیز به همین منوال بود. این در حالی بود که ترک ها نیز چندین بار به مابه التفاوتی که بابت سوخت گرفته می شد اعتراض کردند که به هیچ عنوان حرف درستی نبود و خواسته ای کاملا غیرمنطقی داشتند.»

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق در ادامه اظهار داشت:« ماجرا به همین شکل ادامه داشت تا اینکه امسال ترک ها اعلام کردند که به دلیل اینکه یارانه سوخت دریافت می کنید به نوعی عوارض محسوب می شود و ترکیه نیز از این پس 25 یورو از ایرانی ها عوارض می گیرد. اما ما هم تصمیم گرفتیم که 25 یورو دریافتی را به 50 یورو تبدیل کنیم. ترک ها هم مجددا عوارض شان را به 50 یورو رساندند که باعث بروز چنین مشکلاتی در مرز ترکیه و ایران شد.»

وی خاطر نشان کرد:« با این حال کامیون های ما در شرایط فعلی اگر بخواهند از مرز ترکیه خارج شوند و کالاهایشان را به کشورهای اروپایی برسانند حدود 4 میلیون تومان به ترکیه می پردازند بدون اینکه سوختی از این کشور بگیرند. در مرزها اختلال پیش آمده است و بسیاری از کامیون داران برگشته اند و برخی دیگر که کالاهای غذایی داشته اند به ناچار این رقم را پرداخت کرده اند.»

خوانساری گفت:« از دیدگاه من حرف ترک ها بسیار غیرمنطقی است و ما هم باید روی استدلال خود پافشاری کنیم. ما نباید به هیچ عنوان رانت و یارانه ای به ترک ها بدهیم و یارانه که متعلق به مردم است و باید آنها استفاده کنند به سایر کشورها بدهیم.»

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق درخصوص حل این مشکل گفت:« برای حل این اختلافات در وهله اول باید مذاکراتی بین دو کشور به صورت مسالمت آمیز صورت گیرد که اگر این مذاکرات اثربخش نبود ایران هم به هیچ عنوان نباید به ترکیه سوخت دهد و در ورودی و خروجی مرز پلمب ها را کنترل کند زیرا ترک ها می گویند که ما با خودمان از ترکیه سوخت می آوریم.»

همچنین وی افزود:« این احتمال بسیار قوی است که بعد از گذر سه ماه به دلیل فشارهای که به راننده های ترک وارد می شود آن ها هم به دولت ترکیه اعتراض کنند و شرایط دوباره به شکل سابق برگردد.»

همچنين مسعود دانشمند، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در خصوص اختلافات مرزی ترکیه و ایران به خبرگزاري خبرآنلاین گفت:« باید این مسئله را از دید بازرگانی دید نه از دید سیاسی و منافع و البته ادبیات بازرگانی در آن دخیل باشد. مسئولان بخش حمل و نقل کشور به تازگی سفری به ترکیه داشته اند برای حل و فصل کردن مشکل ترانزیتی ایران و ترکیه که متاسفانه تاکنون برای حل این مشکل موفق نشده اند.»

وی افزود:« از دیدگاه من برای بازگرداندن آرامش به بخش ترانزیت کشور در مزر ترکیه باید اجازه ورود به بخش خصوصی داده شود و راه را برای مذاکره بخش خصوصی را نیز هموار کنند، زیرا عمده کالاهای که در مرز نگه داشته شده است متعلق به بخش خصوصی ها است.»

دانشمند خاطر نشان کرد:«در حال حاضر این شرایط به ضرر کشور و بخش بازرگانی ما محسوب می شود زیرا تراکم به وجود آمده در مرز ترکیه که عمدتا کالاهای ایرانی نیز هستند در قیمت تمام شده این کالاها تاثیر گذار است.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق ايران بر این باوراست که حضور بخش خصوصی برای حل این مشکل می تواند گره گشا باشد و در ادامه گفت:« بهترین راهکار برای گره گشایی از مشکل ترانزیتی ایران و ترکیه این است که بخش خصوصی و مقامات دولتی حرف های شان را یکی کنندو با انسجام بیشتر با مقامات ترکیه مذاکره داشته باشند.»

وی افزود:« ایران اگر قرار است گازوئیل را گران تر کند باید اول اجازه دهد که چنین مشکلاتی برطرف شود و بعد از برطرف شدن مشکلات این اقدام را انجام دهد. ما نباید اشتباهات مرزی ترکیه را تکرار کنیم. هر کشوری باید یک ماه قبل از اینکه تصمیمی در خصوص قوانین مرزی می گیرد به کشورهای دیگر اطلاع دهد که فضا را برای تصمیم گیری سایر کشورها باز بگذارد. به طور مثال شاید بازرگانان یک کشور با توجه به عوارضی که کشورهای دیگر تعیین می شود، حمل و نقل دریایی را به صرفه تر بدانند. بنابراین نباید سر مرز بگویند عوارض به 52 یورو رسیده است که بسیاری از کامیون های حامل کالا این چنین سرگردان شوند.»

با این حال محمدجواد عطرچيان، مدير كل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي،در آخرین اظهارت خود عنوان کرده است که اگر طرف ترك حاضر به مذاكره براي حل مشكلات ترانزيتي نباشد، قوانين يكساني در تمام مرزهاي ايران براي جلوگيري از سوخت‌گيري و پلمب باك كاميون‌هاي ترك وضع خواهد شد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    153 8
    خب شمام همین کارو کنید دیگه قاچاق سوختم نمیشه
    • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      این همون اردوغانیه که وقتی انتخاب شده بود دولت و صداوسیمای وقت جشن گرفته بودن یک هفته که یک اسلامگرا اومده سروکار آقای ضرغامی چشمتان روشن
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    انقدر بدبخت وناتوان شده ايم. كه همه ازمون باج مي گيرند و ما هم عرضه هيچ كاري نداريم جز شعار دادن و ادعاهاي پوچ
    • mohsen RO ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      33 43
      این رو به دولت بگو
    • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
      1 4
      واقعا دمت گرم حرف خوبی گفتی از
  • شریف A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    96 3
    ببین چه کسانی با ادبیات چاله میدانی اتاق را اداره میکنند
  • عبدالله A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    فريادي به بلندي آسمان ها كه چقدر ما از اين تركیه ای هاي خبيث جفاكشيده ايم وكسي هم فرياد رسي نكرد واقدامي هم نشد اي مسئولين كشور يعني ما اينقدر ذليل وزبون وخار شده ايم كه شما چسبيده ايد به اين بي ذاتها آ يا ماكه چهارده همسايه داريم بقيه را فراموش كرده ايد آيا ارمنستان عزيز با ما همسايه نيست پاكستان با ما همسايه نيست كويت همسايه نيست ووووو به خدا قسم كه شما مارا داريد حراج اين بي اصل و نصب ها ميكنيد
    • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      40 3
      نژادپرستی همیشه محکومه
    • بی نام A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      11 7
      دمت گرم. درود بر تو که حرف دل ما رو زدی..
  • ali IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    69 10
    تاکی میخوایم منابع ارزشمند مون وارزانتر از اب بفروشیم .این منابع باید صرف اشتغال وایجاد زیر ساختهای این مملکت بشه نه اینکه بعلت اختلاف قیمت بابازارهای همسایه وجهانی قاچاق بشه وبهترین راه حل اینه سوختها به قیمت جهانی بشه ویارانه ان به مردم پرداخت شود.هم جلوی مصرف بی رویه گرفته میشه هم قاچاق وهم اقتصاد ملی رونق میگیره .اگه بنا بود با سوخت ارزان مردم ایران پیشرفت کنن الان پولدارترین مردم دنیا بودن
  • فرید A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    25 60
    یک خرده منطقی برخورد کنید مثل دورزدن تحریمها عمل نکنیم اگرمجبورشدیم درمقطعی باج بدهیم اشکالی ندارد به شرط اینکه دراسرع وقت طرحی برای جایگزینی حمل ونقل وشرایط بردماایجادشود.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      16 21
      به فرض که فرمایشتون تا حدودی درست باشه ترکیه به هیچ عنوان در حد و اندازه ای نیست که بخواهیم بهش باج بدهیم
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    58 23
    ایشالا کلا ببندنش تا جلوی قاچاق لباس هم گرفته بشه. از این راه چه آدمهای نالایقی که به قیمت نابودی اقتصاد ایران و افزایش تورم و فشار بیشتر بر قشر آسیب پذبر ثروتمند نشدن
    • صدرا A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      32 2
      دادا شعار نده خواهشن . بزار به درد خودمون بسوزیم . جلوی لباس قچاق گرفته بشه یعنی چی ؟ یعنی تو دنبال جنس ترک نمیری ؟ میری دیگه عزیز من از زیر سنگ هم باشه میری . من تولید کننده که کل زندگیم تو این مسیر که مردم میگن جلو قاچاق و بگیرید کشور توسعه پیدا کنه یه کارخونه زدم به هوای این که ملت میخرن عاقل هستن ولی چه خیالی همه جنسا رو برگردوندن و یه اتیکت ترکیه زدم روش فروختم رفت این بار خریدن ولی این کاخونه 3600 متری توی تبریز با 120 نفر کارمند بسته شد چون تو و امثال تو شعار خوب بلدی بدی من و امثال منم ساده باور کردیم و اوفتادیم توی 2300 میلیون تومن بدهی برو عزیز بزار بسوزیم کاریمون نداشته باش برو که اسم ترک رو لباس خوب اب میندازه تو دهنتون . خبر انلاین اینو بزار مردم بدونن چی کار ها نکردن با صنعت
    • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      8 24
      دوست عزیز کاملا باهات موافقم. ورود پوشاک ترک که 99 درصدش هم قاچاقه ضربه بدی به اقتصاد داره می زنه و متاسفانه همه گیر هم شده. ما خودمون توی آشنا و فامیل 5 مورد داریم که همشون هم از خاک به افلاک رسیدن اونهم به قیمت نابودی قشر آسیب پذیر و افزایش تورم
  • مهدی110 IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    12 10
    من نمیدونم چرا ما همیشه باید کوتاه بیایم.20 روز خیلیه باید 2 روز بیشتر وقت نمیدادند.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    24 23
    این ترکیه خیلی روی اعصابه.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    18 26
    چقدر این کشورجوان های مارو لب مرز کشتن چقدر با فیلم های خائنانشون روی فرهنگ کهن ما اثرات منفی گذاشتن این اوضاع ترانزیت هیچ نفعی برای کشور نداره تاجرهای ترک اونقدر زرنگن که نمی زارن هیچ سودی به ما ایرانی ها برسه این وضع فقط به ضرر خودشونه ادامه بدین وفشار بیارید تا بفهمند با کی طرفند
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    22 20
    همه نشات گرفته از دیپلماسی ناموفق ما در جهان است که کشورهایی مثل ترکیه امروز از ما باج میخواهند . این برای ما ایرانیان که زمانی ابر قدرت جهانی محسوب میشدیم ننگ است بقول معروف شیر ادم را بدراند لیکن روباهی مثل ترکیه برای ادم ناز نکند.
  • محمد A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    36 9
    تركيه با سياستهاي كلان سياسي و اقتصادي و فرهنگي و قدرت نرمش به يكي از 20 كشور بزرگ اقتصادي دنيا تبديل شده با فحش دادن و نا سزا گفتن كاري درست نميشه بايد خودمان را در دنيا با باز كردن درها و كار كردن نشان دهيم نه با توهين به يك مملكتي كه پيشينه بزرگ تمدني و تاريخي دارد
  • بی نام DE ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    15 31
    آقا من پیشنهاد می کنم همانطور که ترک ها از نقاط ضعف ما سو استفاده می کنند ما هم از نقاط ضعف آنها استفاده کنیم و مسئولین یک لایحه ارائه بدن به مجلس برای شناسایی قتل عام ارمنی ها، آشوری ها و یونانی ها و سایر اقلیت ها در ترکیه عثمانی تا اردوغان و دار و دسته اش بفهمن که ما هم کارت برای بازی کردن داریم.
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    15 26
    ایران باید حرفش در منطقه مثل یک قدرت باشد نه کشوری بتونه حرف بزنه و برنامه برای بذاره. چی شدیم که همه از ما باج میگیرن . چی شدیم که مرزبان شجاع به شهادت میرسن و هیچ کاری انجام ندادن