روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

گران‌ترین شهر جهان کجا است؟ شاید برخی با توجه به نرخ تورم دو رقمی بالای 20 درصد، که به تازگی کاهش پیدا کرده، بگویند تهران ! اما واقعیت آن است که تهران در ارزیابی‌های جدید جزو گران‌ترین شهرهای دنیا نیست. بنا بر آخرین آماری که از هزینه شهرهای جهان تهیه شده، لندن، پایتخت انگلستان، گران‌ترین شهر دنیا شده است.

بنابر آماری که از سوی نهاد ساویلز (Savikks) تهیه شده، لندن در سال 2014، رتبه گران‌ترین شهر دنیا را به خود اختصاص داده است. ساویلز برای بررسی خود شاخص‌هایی را در نظر گرفته که شامل هزینه هر شاغل در زمینه اجاره خانه، فضای زندگی و فضای کاری است.
بنا بر این بررسی، لندن با هزینه سالانه 120 هزار و 568 دلار در سال 2014 رتبه اول را از میان 12 شهر مورد بررسی به خود اختصاص داده است. این هزینه طی ماه‌های ژانویه تا ژوئن حدود 3/5 درصد و نسبت به سال 2008 حدود 7/38 درصد افزایش داشته است. لندن در سال 2008، رتبه پنجم گران‌ترین شهر جهان را به خود اختصاص داده بود.
در بررسی شاخص‌های ساویلز، غذا، مسافرت و دیگر موارد در نظر گرفته نشده است، شاید اگر این موارد در نظر گرفته می‌شد، لندن گران‌ترین شهر دنیا انتخاب نمی‌شد، زیرا بنا بر بررسی‌هایی که در اوایل سال جاری توسط «اکونومیست اینتلیجنتس یونیت» (EIU) صورت گرفته بود و در آن 400 قلم از 160 محصول و خدمات در 140 شهر جهان مورد ارزیابی قرار گرفته بود، مشخص شد که سنگاپور با سبقت از توکیو گران‌ترین شهر جهان است و لندن در رتبه پانزدهم قرار گرفته بود.
به نظر می‌آید یکی از مسائلی که باعث شده لندن در ارزیابی ساویلز در زمره گران‌ترین شهر جهان قرار بگیرد، افزایش ارزش پوند استرلینگ در برابر دلار آمریکا بود. بنا به نوشته فایننشیال تایمز، ارزش پوند انگلیس در پایان ماه ژوئن به بالاترین سطح در 6 سال اخیر رسیده بود.
در اين ميان چنانچه در بررسی گران‌ترین شهرهای دنیا، قیمت خانه معیار قرار می‌گرفت در این صورت شهر هنگ‌کنگ به خاطر این موضوع گران‌ترین شهر دنیا بود، زیرا قیمت خانه در این شهر حدود 40 درصد بالاتر از لندن است. قیمت خانه در هنگ‌کنگ در سال‌های 2008 تا 2013 تقریبا دو برابر شده است.
جدول زیر تغییرات گران‌ترین  شهرهای دنیا را نشان می‌دهد.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    105 2
    ببخشییید اوونو قت این گرانی رو با میزان درآمد جامعه حساب کردید؟؟؟؟؟ اگه با میزان درامد که حسااب بشمه تهران با اختلاف فاحشی در صدر خودنمایی میکنه؟؟ هی واااااااااااااااااااااااااای من
  • وحید A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    43 3
    ینی الان میگی ما اوضامون خوبه؟؟؟؟؟؟تو انگلیس ماهیانه حقوق متوسط 2000 پونده