رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار خبرنگاران و فعالان حوزه زنان افغانستان با اشاره به اهمیت همکاری های مشترک با این کشور در حوزه محیط زیست گفت: ما آمادگی لازم برای آموزش و توانمند سازی و تبادل اطلاعات و تجربه را با کشور افغانستان داریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست؛ جمعی از زنان فعال افغان در حوزه رسانه و زنان با معصومه ابتکار دیدار و در خصوص محیط زیست ایران و نقش زنان با وی به گفتگو نشستند

ابتکار در جواب سوال یکی از خبرنگاران افغان مبنی بر پاکیزگی و تمیزی شهر تهران با وجود جمعیت زیاد آن افزود: در شهر ها شهرداری ها مسئول جمع آوری زباله ها و پسماندهاست،البته قانون و مقررات قوی ملی داین خصوص وجود دارد که در سال های گذشته توسط پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به دولت شد و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

نقش کلیدی شورای شهر در اجرای قوانین

وی ادامه داد: وجود آیین نامه های اجرایی، آموزش و فرهنگ مردم در تفکیک زباله از مبدا نیز بسیار موثر بوده است. میزان پسماند تهران روزانه در حدود 7000 تن است که در حال حاضر تمام آن بصورت کمپوست پردازش می شود و تنها مقدار کمی از آن بصورت لندفیل و یا زباله سوزی دفه می شود. 

رییس سازمان محیط زیست در ادامه درباره آلودگی هوا گفت: از دوران اول مسئولیتم در سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ای برای کاهش آلودگی ها هوا در کلان شهر های ایران تهیه شده بود که در سالهای گذشته متوقف گردید و باعث بروز بحران جدی آلودگی هوا شد.

ابتکار بیان کرد: دولت یازدهم با جدیت از همان آغاز در پی بهبود شرایط هوا بود به همین خاطر لایحه هوای پاک را برای اصلاح قوانین آلودگی هوا را به مجلس تقدیم کرده ایم همچنین سازوکار مدیریتی مناسبی بین بخش ها صورت گرفته است که مهمترین محور آن با توجه به اینکه در شهر های بزرگ مهمترین عامل آلودگی هوا خودرو ها هستند کیفیت سوخت است.

او با اشاره بر وجود گرد و غبار در شهر های ایران گفت: گرد و غبارها در شهر های ایران و تهران منشا داخلی و خارجی دارد که در این زمینه برنامه ای طراحی شده است که مهمترین محور آن کیفیفت سوخت است و از ابتدای امسال بصورت تدریجی در شهر های مختلف سوخت با استاندارد یورو 4 توزیع می شود و وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است

رفع آلودگی هوا نیازمند برنامه بلند مدت است

ابتکار گفت: رفع کامل الودگی هوا نیازمند یک برنامه بلند مدت است و ما هنوز شاهد روز های ناسالم هستیم اما خوشبختانه توانسته ایم مواد همچون آروماتیک ها، بنزن و گوگرد که سرطان و خطرناک می باشند را حذف و به استاندارد برسانیم البته در حال توسعه حمل و نقل عمومی و مترو هستیم

معاون رییس جمهور در خصوص نقش زنان در ساز مان حفاظت محیط زیست گفت: از پنج معاون سازمان حفاظت محیط زیست دو معاونت آموزش و پژوهش و معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خانم هستند و در سطح مدیران کل نیز چهار خانم حضور دارند همچنین در سازمان مرکزی در حدود 55 درصد کارکنان خانم و در کل کشور 25 درصد کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست خانم هستند که نقش مهمی را دارد.

وی ادامه داد: در سازمان حفاظت محیط زیست مشاور زنان وجود دارد که در بحث آموزش های زیست محیطی بانوان بخصوص بانوان روستایی اقدامات خوبی را انجام داده است. با توجه به شرایط اقلیمی، خشکسالی و گرم شدن زمین نیاز حفاظت از تالاب ها و محیط زیست به اصلاح الگویی کشاورزی و مصرف آب به ویژه در روستاها وجود دارد که آموزش زنان روستایی نقش بسیار سازنده و مثبتی را ایفا خواهد کرد.

زنان روستای آموزش های زیست محیطی می بینند

ابتکار با اشاره به آموزش زنان روستایی در منطقه تالاب بین المللی هامون، گفت: طی بک پروژه مشخص شده ای دوره های آموزشی خوبی را برای زنان روستایی منطقه سیستان و بلوچستان که تالاب بین المللی هامون وجود دارد شروع کرده ایم و این اموزش ها در جهت حفاظت از تالاب و اصلاح الگوی کشاورزی و حفاظت از محیط زیست است که از اینجا آمادگی برای همکاری با همسایه های ایران و اقدامات مشترک را اعلام میکنم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص دفع زباله های خطرناک در ایران گفت: به علت متعهد بودن ایران در کنوانسیون بازل، استکهلم و روتردام تابع قوانین هستیم که در همین راستا یک مرکز منطقه ای در ایران برای آموزش و توانمند سازی مواد در خصوص زباله های خطرناک و روش دفع آن ها وجود دارد که علاقمند به همکاری با کشورهای همسایه و افغانستان در راستای آموزش و توانمند سازی در خصوص مدیریت مواد زائد خطرناک هستیم.

دستاورد بزرگ محیط زیست قوانین آن است

او با تاکید بر کمک قوانین در حفظ محیط زیست بیان کرد: این قوانین کمک کرده است تا یازده درصد ایران جز مناطق حفاظت شده در چهر سطح پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت شده و اثر طبیعی ملی از تنوع زیستی کشور حفظ و حمایت شود که همین موضوع مانع تخریب و تغییر کاربری در این عرصه ها شده است.

ابتکار گفت: اجرای استاندارد های محیط زیست در آلودگی هوا، آب و نظارت بر توسعه و ارزیابی زیستی یکی دیگر از دستاورد ها مهم سازمان حفاظت محیط زیست است اگرچه تطابق توسعه با محیط زیست کاری پیچیده و مشکل است و همیشه این انطباق بصورت کامل انجام نمی شود اما ارزیابی زیست محیطی می تواند برای کاهش اثرات این عدم تطابق کمک باشد.

هامون نقطه عطف مشترکات محیط زیست ایران و افغانستان

ابتکار با اشاره به فرابخشی بودن محیط زیست گفت: زمینه همکاری مشترک با افغانستان در موضوعات محیط زیست زیاد است و می توانیم به تبادل اطلاعات و تجربیات زیست محیطی و همکار در غالب منطقه ای و اکو اشاره کنم.ایران یک مرکز آموزش منطقه ای دارد که مربوط به سازمان منطقه ای اکو است و دوره های زیادی را برگزار کرده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    2 1
    با این نامردی که در حق سیستان و هامون ایران کردن. هر کاری با این افغانی ها بکنن حقشونه.
  • ایرانی A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    3 0
    خانم ابتکار احیای هامون نیازمند همکاری نیست اراده میخواد که افغانی ها به راحتی آب رو به روی ایران نبند وحقابه ایران رو بالا نکشند.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    3 0
    ببین حالا دیگه افغانستان هم برای ما کلاس میذاره۰۰۰ بنزین ما رو نمیخره ۰۰۰ حق آبه هامون عزیز را نمیده۰۰۰