در چهار ماهه نخست سال جاری آمار تلفات ناشی از غرق شدگی در کشور 25.5 درصد کاهش یافت به نحوی که این آمار از 423 فوتی در مدت مشابه سال قبل به 315 فوتی در چهار ماهه امسال رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان پزشكي قانوني كشور، در چهار ماهه اول امسال 273 مرد و 42 زن بر اثر غرق شدگي جان خود را از دست دادند اين در حالي است كه آمار مردان فوت شده بر اثر غرق شدگي در مدت مشابه سال قبل 361 نفر و تعداد زنان 62 نفر بوده است.

در اين مدت استان هاي خوزستان با 62، مازندران با 32 و گيلان با 22 فوتي به ترتيب بيشترين آمار مرگ ناشي از غرق شدگي را به خود اختصاص داده‌اند. همچنين از كل موارد غرق‌شدگي در چهار ماهه ابتدايي امسال 43 نفر در دريا، 100 نفر در رودخانه، 33 نفر در درياچه مصنوعي و سد، هشت نفر در درياچه هاي طبيعي، 51 نفر در استخر، 33 نفر در كانال، هشت نفر در چاه و 39 نفر در ساير مكان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

بيشترين موارد غرق‌شدگي در تابستان

در چهار ماهه نخست امسال بيشترين آمار غرق شدگي با 111 مورد در تير ماه به ثبت رسيده است. البته مرگ بر اثر غرق شدگي در تير ماه سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار متوفيات 164 نفر بود، كاهش 32.6 درصدي داشته است.

بر اساس آمارهاي موجود بيشترين موارد غرق‌شدگي در تابستان هر سال اتفاق مي افتد به نحوي كه در سال گذشته از يكهزار و 63 فوتي ناشي از غرق‌شدگي، 540 نفر تنها در فصل تابستان جان باختند، با اين حال اميدواريم روند كاهش آمار مرگ بر اثر غرق‌شدگي كه در تير ماه اتفاق افتاد در ماه‌هاي مرداد و شهريور نيز ادامه يابد تا در تابستان امسال با كاهش موارد مرگ بر اثر غرق‌شدگي مواجه باشيم.

توصيه هاي کليدي براي پيشگيري از غرق‌شدگي در رودخانه ها، كانال‌ها و آب‌هاي كم عمق

از آنجا كه بر اساس آمار هاي موجود تعداد قابل توجهي از موارد غرق‌شدگي در رودخانه ها و آب‌هاي كم عمق اتفاق مي افتد در ادامه توصيه هايي براي پيشگيري از غرق‌شدگي در رودخانه ها مطرح مي شود:

▪ آشنايي با فنون اوليه شنا،آشنايي با محدوديت ها و رعايت آن‌ها از ابتدايي ترين الزامات قبل از شنا است.

▪ اطلاع از وضعيت عمق آب قبل از تصميم به شيرجه زدن و حتي قبل از ورود به آب ضروري است. چرا که شيرجه در آب هاي کم عمق خطر ضربه به سر و نيز شکستگي گردن را به دنبال دارد.هم چنين ورود به آب‌هاي عميق براي مبتديان، خطر غرق شدگي را افزايش مي دهد.

▪ بررسي دماي آب نيز ضروري است، به عنوان مثال اگر مدت زيادي در آفتاب مانده ايد، از وارد شدن ناگهاني به آب سرد خودداري کنيد، علت اين توصيه پيشگيري از شوک دمايي است.

▪ به تدريج وارد آب شويد يا ابتدا گردنتان، بعد شکم و قفسه سينه را خيس کنيد.

▪ به هيچ وجه تنها و در محيط هايي که نجات غريق وجود ندارد، شنا نکنيد.

▪ در آب و موقع شنا شوخي هاي خطرناک نکنيد.

▪ پس از مصرف داروهايي که موجب خواب آلودگي يا شل شدن عضلات مي شوند، شنا نکنيد.

▪ به هيچ وجه تشت هاي آب و لگن ها و يا حوضچه هاي کوچک آب را در جايي که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنيد.

▪ در حمام و حين استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشيد.

▪ توانايي خود را در شناکردن بيش از حد در نظر نگيريد. يک سوم قرباني هاي غرق شدگي با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

▪ در صورت مواجه با يک غريق، اگر با فن نجات غريق آشنا نيستيد، سعي کنيد فقط با استفاده از چوب يا طناب يا جليقه نجات و يا تشکيل زنجيره انساني به وي کمک کنيد.

▪ براي نجات يک غريق اول امنيت خود را در نظر بگيريد. از پشت به غريق نزديک شويد و از او بخواهيد تقلا نکند.

▪ پس از رساندن غريق به ساحل، سريع با اورژانس تماس بگيريد.

▪ مراقب شکستگي هاي گردن باشيد. (در بسياري از موارد شيرجه زدن در آب‌هاي كم عمق به دليل شكستگي گردن مرگ فرد را به دنبال دارد)

▪ بسياري از رودخانه ها با وجود ظاهري آرام بسيار خطرناك و عميق هستند به نحوي كه فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زياد آن شده و گرفتار گردآب مي شود، بنابراين توصيه مي كنيم بدون اطلاع از وضعيت رودخانه هرگز براي شنا در آن اقدام نكنيد. در چهار ماه نخست سال 1393، بيشترين غرق شدگي در رودخانه هاي كشور اتفاق افتاده و بعد دريا.

47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    7 0
    51 نفر توی استخر؟ غریق نجات نداشتن؟جدا مردن توی ایران خیلی آسونه.متاسفم
  • ashkan A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    9 0
    ملت بیسواد ملت بی فرهنگ