ایسنا نوشت:

 رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در مصاحبه‌ای گفت که پوتین در حال آسیب رساندن به مردم خودش است.

به گزارش  خبرگزاری رویترز، خانم فدریکا موگرینی 41 ساله، وزیر امور خارجه ایتالیاست که به عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتخاب شده و از نظر بسیاری از سیاستمداران و کارکشته‌ها فردی کم‌تجربه است اما وی باید بر این تردیدها غلبه کند تا بتواند سمت جدیدش را حفظ کند.

موگرینی در اولین مصاحبه خود با روزنامه ایتالیایی «کوریئرا دلا سرا» گفت که سیاست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره اوکراین منجر به تحریم‌های اقتصادی شده است که به مردم روسیه آسیب می‌زند. غرب از تحریم‌ها به عنوان یک ابزار استفاده می‌کند تا راه حل دیپلماتیک برای درگیری اوکراین به وجود آید.

وزیر امور خارجه ایتالیا که در فوریه 2014 این سمت را کسب کرده از نظر بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان تجربه کافی را در انجام اقدامات در صحنه بین‌الملل ندارد و بنا بر نظر بسیاری افراد بدبین انتخاب وی به عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جانشین کاترین اشتون بیانگر این است که کشورهای عضو می‌خواهند تسلط و نفوذ خودشان را بر مسائل سیاست خارجی حفظ کنند.

اشتون نیز که یکی از اعضای غیر منتخب مجلس علیای پارلمان انگلیس بود هیچ تجربه‌ای در زمینه‌ سیاست خارجی نداشت و با همین رویکرد به عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتخاب شد، اما در این سمت کارآزموده شد و توانست تحسین بسیاری از سیاستمداران و منتقدان را جلب کند. اما از آنجایی که ایتالیا در بخش انرژی به روسیه وابسته است، بسیاری از منتقدان موگرینی را در رابطه با مسکو محتاط می‌دانند.

موگرینی در ادامه مصاحبه خود افزود: اما نکته اینجاست که آیا تاثیری که تحریم‌ها بر روی اقتصاد روسیه دارد می‌تواند رفتار منطقی رهبری مسکو را تغییر دهد؟ هم‌اکنون کرملین بر خلاف منافع مردم کشورش عمل می‌کند. اظهارات پوتین می‌تواند هر چه بیشتر تمامیت ارضی اوکراین را تضعیف کند و همین امر وی را به همتای دیپلماتیک غیر قابل اعتمادی تبدیل کرده است.

با این حال موگرینی در سخنانی نسبتا تند گفت:‌ پوتین هرگز به تعهداتی که در موقعیت‌های مختلف مطرح کرده، احترام نمی‌گذارد. وی دارد فرصت را از دست می‌دهد و باید از نفوذ خود بر روی جدایی‌طلبان استفاده کند. حال فاصله‌ی بین تعهدات و اقدامات جدی بسیار زیاد است.

هم‌اکنون خانم موگرینی که خود یکی از اعضای حزب چپ میانه دموکراتیک ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیاست باید بر این تردیدها غلبه کند و رفتار و عملکردش در سیاست خارجی و بحران اوکراین کاملا زیر ذره بین قرار خواهد داشت.

دولت‌های مرکز و شرق اروپا بیم آن را دارند که موضع موگرینی در قبال روسیه بسایر نرم باشد چرا که مسکو یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان انرژی و شریک بازار تجاری ایتالیاست.

در حالی که موگرینی ممکن است فاقد شخصیت کاریزماتیک و تجربه کافی باشد اما به خاطر سمت وزیر خارجه بودن می‌داند که در سیاست خارجی باید چگونه رفتار کند و همکارانش وی را زنی سخت‌کوش و مطلع توصیف می‌کنند. وی همچنین برخلاف دونالد تاسک لهستانی، رئیس جدید شورای اروپا، به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی آگاه است؛ دو زبانی که در ارتباطات بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارند.

موگرینی با انتقاد از ادعاها درباره بی‌تجربگی‌اش گفت: من در سن 41 سالگی بی‌تجربه نیستم. سن من از رنتسی 39 ساله بیشتر است. من نسل جدیدی از رهبران اروپا هستم و امیدوارم بتوانم این شکاف را میان شهروندان اتحادیه اروپا و نهادهای سیاسی از میان بردارم.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =