اسحاق جهانگیری ظهر امروز (سه شنبه) در آیین رونمایی و افتتاح دستاوردهای جدید گروه مپنا با بیان اینکه هم اکنون در شرایط ویژه ای از نظر اقتصادی قرار داریم، اظهار داشت: تحریم های دشمنان برای کشور هم آسیب به همراه داشت و هم باعث سود شد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاون اول رییس جمهور افزود: آسیب هایی که تحریم بر کشور وارد کرد، به سیاست‌های کلان اقتصادی برمی گردد و مدیران کلان اقتصادی کشور نتوانستند سیاستهایی تنظیم کنند که آثار منفی تحریم را به حداقل برسانند.

وی اضافه کرد: در سالهای گذشته با سوء مدیریت تورم در کشور بالا رفت و رکود بر اقتصاد حاکم گردید و درآمدهای هنگفت نفتی از جیب ما خارج شد و برای واردات کالاهایی که در کشور امکان تولید آن وجود داشت هزینه گردید.

دکتر جهانگیری گفت: تحریم‌ها برای ما سود نیز به همراه داشت و این سود در جایی بود که دشمن تصور می کرد با اعمال محدودیت در قطعات و زیرساخت‌های تجهیزات صنعتی کشور می تواند ما را زمین گیر کند اما با توانمندی و خلاقیت متخصصین کشور توانستیم با کمترین آسیب‌ها از این مرحله عبور کنیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه متخصصین کشور توانستند هم توان صنعتی را بالا برند، هم رتبه صنعت کشور را افزایش داده و هم با اتکا به توانمندی و خلاقیت خود توطئه های دشمنان را با شکست مواجه کنند؛ خاطرنشان کرد: اینکه آمریکاییها امروز می گویند تحریمها اثر زیادی بر ایران نداشته و ایران توانسته کار خود را انجام دهد به همین دلیل است، زیرا دشمنان علاوه بر تحریم‌های هسته‌ای، کالاهای اساسی، کالاهای دارویی، صنعتی و زندگی مردم را تحریم کرده‌بودند.

وی ادامه داد: در همین یکی دو سال اخیر که کمی تدبیر چاشنی سیاست‌های اقتصادی شد، گامهای مهمی در کاهش تورم و خروج از رکود برداشته شد و این درحالی است که هنوز هیچ یک از تحریم ها برداشته نشده است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه دنیا باید با ملت ایران با زبان گفتگو سخن بگوید ،تصریح کرد: ایران کشور بزرگی در منطقه است و می تواند در آرامش منطقه و حل و فصل مشکلات آن نقشی اساسی داشته باشد.

دکتر جهانگیری اضافه کرد: ما علاقمند به تعامل و گفتگو با دنیا هستیم زیرا از طریق تعامل می توانیم توسعه خود و کشورهای منطقه را با سرعت بیشتری پیش ببریم و امیدوارم که غربیها دست از لجبازی بردارند تا بتوانیم به توافقی خوب دست پیدا کنیم.

وی دیپلمات‌ها و اعضای مذاکره کننده تیم هسته‌ای کشورمان را افرادی کارآمد و قدرتمند توصیف کرد و افزود: غربی‌ها نیز به این موضوع اعتراف کردند چرا که آنها در مقابل مذاکره کنندگان کشورهای قدرتمند با اقتدار کافی از حقوق ملت ایران دفاع کرده‌اند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در یکسال اخیر برای خروج از رکود بر شرکتهای بزرگ تکیه کرده است، گفت: البته ازویژگیهای رشد شرکت های بزرگ این است که وقتی آنها رشد می کنند، واحدهای کوچک‌تر و صنایع جانبی نیز به حرکت درمی‌آیند.

دکتر جهانگیری ادامه داد: وقتی گفته می شود که شرکت ایران خودرو 70 درصد رشد داشته این بدان معناست که ده‌ها واحد صنعتی و قطعه ساز نیز در کنار آن رشد کرده اند.

وی افزود: رشد شرکت گروه مپنا نیز به همین معناست که در کنار آن واحدهای جانبی و کارخانه‌های قطعه‌سازی رشد خواهند کرد و ما باید تلاش کنیم سال آینده در زمینه صنایع غذایی، صنعت پوشاک و سایر بخشها‌ نیز رشد و توسعه داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به وجود منابع طبیعی فراوان در کشور گفت: ایران از منابع طبیعی فراوانی برخوردار است اما این منابع سرانجام روزی تمام خواهد شد و آنچه تمام نشدنی است فکر و اندیشه و دانش متخصصین و دانشمندان کشور است که باعث ایجاد چنین دستاوردهایی درشرکت مپنا شده است.

دکتر جهانگیری در ادامه با تاکید براینکه آینده ایران برای توسعه نیازمند فعال شدن سه بخش برق، نفت و گاز و ریلی است، خاطرنشان کرد: گروه مپنا نیز امروز در این سه زمینه فعالیت می کند و محور برنامه‌های خود را بر این سه بخش متمرکز کرده است.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در صنعت برق ایران نظیر بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران و همچنین طلب‌کاری شرکت مپنا از دولت، اظهار امیدواری کرد با تدابیر و راهکارهای مختلف مشکلات موجود در صنعت برق از میان برداشته شود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه صنعت برق کشور نیازمند آن است که هر سال چند هزار مگاوات نیروگاه اجرا شود، افزود: بخش نفت و گاز نیز از مهمترین زمینه‌های توسعه ایران است و باید چند ده میلیارد دلار در یک برنامه در این حوزه سرمایه گذاری کنیم.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه بخشی از این سرمایه گذاری باید در میادین مشترک نفت و گاز انجام شود، گفت: اگر در این زمینه تعلل کنیم طرف مقابل بیش از ما برداشت خواهد کرد و این موضوع بازار مناسبی را در اختیار شرکت‌هایی نظیر مپنا قرار می‌دهد تا بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین یکی از تصمیمات مهم در دولت تدبیر وامید را تلاش برای توسعه بخش ریلی کشور برشمرد و با تاکید براینکه این حجم فراوان از ماشین و کامیون در جاده‌ها و نیز تلفات فراوان جاده‌ای برای ما قابل قبول نیست، بر لزوم تلاش هرچه بیشتر بخش خصوصی برای فعالیت در زمینه توسعه ریلی کشور تاکید کرد.

وی با انتقاد از برخی افراد که دولت تدبیر و امید را به عدم اجرای اقتصاد مقاومتی متهم می‌کنند گفت: آنچه این دولت از آغاز بکار تا کنون انجام داده همه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است زیرا کاهش تورم، خروج از رکود و توسعه صادرات همگی از طریق اقتصاد مقاومتی حاصل می شود.

دکتر جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در زمینه کاهش تورم، خروج از رکود و رشد اقتصادی،خاطرنشان کرد: هم اکنون که در پایان سال 93 هستیم می توان گفت که امسال سال خوبی برای اقتصاد کشور بوده و امیدوارم با تلاش هرچه بیشتر دولت بتوانیم گامهای بلندتری برای توسعه و پیشرفت کشور برداریم.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =