بررسی ها نشان می دهد وضعیت شاخص های اقتصادی ایران به سمت بهبود حرکت می کند درحالی که همچنان گزارش های بین المللی به موضوع دیگری اشاره دارند.

سعيد ارکاني: بررسي هاي آماري نشان مي دهد اقتصاد ايران به سمت بهبود حرکت مي کند. رشد اقتصادي و تورم نيز تاييد مي کنند که حرکت فعلي اقتصاد ايران به سمت رونق و خروج از رکود براساس پيش بيني هاي دولت صورت گرفته است. در همين حال هادی حق شناس؛ اقتصاددان و معاون سازمان بنادر و دريانوردي نيز در گفت وگوي کوتاه زير به اين موضوع اشاره مي کند که اقتصاد ايران جهت يابي دقيقي براي تغيير شرايط دارد.

در اقتصادهاي توسعه يافته دولت ها چطور به مديريت اقتصاد مي پردازند؟ بحث ما در اين مورد است که ببينيم دولت ها چطور در فضاي اقتصادي حضور پيدا مي کنند که به معناي مداخله نيست؟

همه اصطلاحات تعاریف منحصر به فرد دارد و رقابت پذیری تعریف خاصی دارد. وقتی می خواهیم رقابت را در فضای اقتصادی تعریف کنیم باید به منشا ایجاد آن برگردیم. وقتی چند شرط در اقتصاد فراهم شود به فضای رقابتی و رقابت پذیری اقتصادی تعبیر می شود. بورس، سرمایه و کار و... در فضای اقتصاد رقابتی  و ورود و خروج تولید کنندگان آزاد است. تعداد تولید کننده هم به اقتصاد و فضای ان بستگی دارد. البته کم و زیاد شدن تولید هم تابعی از این عوامل است. اگر یکی از این تولید کننده ها کم و یا زیاد هم شود تاثیر در فضای رقابتی نخواهد داشت. در این شرایط قیمت ها در حداقل ممکن است و این شرایط به نفع تولید کننده و مصرف کننده است. یعنی هم فروشنده و هم خریدار هر دو نفع می برند. بازار قیمت و کیفیت را تضمین می کند. این فضا فضای رقابتی است. اما عکس این مسئله در فضای انحصاری می افتد. رقابتی وجود ندارد و قیمت و کیفیت را تولید کننده تعیین می کند و دولت یک دولت دخالت گری است. عرضه کننده کالاها یک بنگاه اقتصادی است و قیمت را این بنگاه تعیین می کند در حالی که در اقتصاد رقابتی تنظیم کننده قیمت بازار است. در اقتصاد موفق جهان و در کشورهای توسعه یافته تخصیص منابع بهینه انجام شود و دولتها تلاش می کنند فضای بازار را به سمت رقابتی شدن هدایت کنند. در این چند سال وقتی بانکها ی خصوصی مجوز فعالیت دریافت کردند و در بازار پول ایران فعال شدند خیلی از بانکهای دولتی در ارتقا کیفیت خدمات خود تلاش کردند. من فکر می کنم هیچ دلیلی غیر از رقابتی شدن فضا برای این تلاش و تغییر نبود. در رقابت پذیری مشتری مداری محور اصلی است.

شاخص هاي رقابت پذيري تا چه حدودي اين وضعيت را نشان مي دهند که حرکت به سمت مطلوب هست يا نه؟

شاخص های رتبه بندی فضای رقابتی را در کشورهای مختلف جهان با هم مقایسه می کند این شاخص ها حدود 12 محور کلی هستند که بر اساس معیارهای خاص رتبه کشورها با هم مقایسه می شود. برخی از این شاخص مثل نظام مالیاتی، نظام بیمه ای را کشورها اصلاح می کنند یعنی تعداد شرکت هایی که خدمات بیمه ای ارائه می دهد با تعدد و کیفیت خدمات به مشتری خدمات ارائه می دهند و این خدمات در سطح داخلی و بین المللی مقایسه می شود.

شما به رتبه ايران در اين شاخص ها اميدواريد؟

 در این جا مقایسه به نفع تولید کننده و مصرف کننده نیست بلکه معیار اصلی در این بخش  نظام رقابتی اقتصاد و کیفیت قانون کار است. همه محورها بر افزایش کیفیت خدمات رسانی استوار می شود. بازار و پول در این شاخص از اختیار دولت خارج می شود و به معنای واقعی خصوصی سازی اتفاق می افتد. نظام تعرفه ای به حداقل ممکن می رود و اگر تعرفه ای وجود دارد در جهت حمایت از تولیدات استراتژیک است. نظام صدور مجوز در این شرایط برای تولید کالا و خدمات ساده سازی می شود. مجموعه این مقررات به نفع فضا کسبو کار است. نقل و انتقال ارز و کالا در یک بسته یا روند تعیین شده قرار می گیرد و با هم رقابت می کنند. حالا هر سال گزارشی منتشر می شود و رتبه کشورها را بر اساس شاخص ها معین می کند ولی اینکه ایران در این شرایط چه رتبه ای دارد به نظر امیدوار کننده نمی آید. البته به سمت بهبود حرکت می کنیم.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =