همکاری ایران با شورای پاپی واتیکان برای تحکیم بنیان خانواده

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در دیدار با رییس شورای پاپی گفت: تحولات عصر حاضر و پیشرفت فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و جهانی سازی تاثیر روز افزونی در رشد چالش‌های حوزه خانواده داشته است. در این شرایط دستیابی به راه حل های مشترک برای حل چالشهای مشترک اهمیت زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شهیندخت مولاوردی که به همراه حجت الاسلام و المسلمین محمد طاهر ربانی - سفیر ایران در واتیکان و هیات همراه در مقر شورای پاپی حضور پیدا کرده بود، افزود: امیدواریم با بحث درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف در حوزه زن و خانواده، زمینه خوبی برای توسعه مناسبات فراهم شود.خانواده در سطح جهان با چالشهای بسیار زیادی روبرو شده است. در واقع از یک طرف ما با پدیده های جهانی در این حوزه مواجه هستیم و از طرف دیگر هر کشور در حوزه خانواده چالش های خاص خود را دارد.

وی در ادامه گفت: بحران کاهش نرخ ازدواج و باروری و افزایش نرخ طلاق و تحولات ایجاد شده در نهاد خانواده و مطرح شدن اشکال و انواع جدید و نامتعارف خانواده همه ما را به ویژه متدینین و پیروان ادیان ابراهیمی را نگران می کند، چراکه آسیب دیدن نهاد خانواده آینده بشریت را به خطر می اندازد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: گفت و گوی بین مسیحی کاتولیک و اسلام شیعی می تواند در مسیر حل این چالش ها به ویژه در مجامع بین المللی موثر باشد. در اجلاس بزرگی که در ماه آینده در سازمان ملل برگزار می شود و واتیکان هم حتما در آن شرکت می کند، با اتخاذ مواضع مشترک می توانیم درباره دغدغه های مشترک در آن اجلاس تاثیرگذار باشیم.

وی اضافه کرد: موضوعاتی مانند فروپاشی خانواده، سقط جنین، خشونت علیه زنان و کودکان، کودک آزاری، قاچاق انسان و برده داری نوین موضوعاتی هستند که در اجلاس سازمان ملل می تواند محور توافق و اتحاد دو کشور باشد.

مولاوردی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ظرفیت های قانونی در ایران در حوزه زنان گفت: مهمترین قانون کشور ما قانون اساسی است که اصل 20 آن بر این نکته استوار است که همه‏ افراد ملت‏ اعم‏ از زن‏ و مرد یکسان‏ در حمایت‏ قانون‏ قرار دارند و از همه‏ حقوق‏ انسانی‏، سیاسی‏، اقتصادی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ با رعایت‏ موازین‏ اسلام‏ برخوردارند، همچنین بخشی از قانون حقوق و مسئولیت های زنان درباره حقوق و مسئولیت های خانوادگی است.

وی با اشاره به نقش مادران گفت: هرچند که ما خانواده را نخستین مدرسه ای می دانیم که کودک بر آن پا می گذارد و معلم این مدرسه، مادر است، اما توانمندسازی اعضای خانواده اعم از پدر،مادر و کودک باید در دستور کار ما قرار بگیرد تا از این طریق بتوانیم کارکرد خانواده را تقویت کنیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در حال حاضر به نظر می رسد خانواده به علت عوامل مختلفی کارکرد خود را به نهادهای اجتماعی واگذار کرده است و کارآمدی لازم خانواده را نمی بینیم. ریشه بسیاری از ناآرامی ها و تنشها و مشکلات روانی در خانواده است. اگر خانواده سالم و از استانداردهای لازم برخوردار باشد جوامع توانمندی و کارآمدی خواهیم داشت و این موضوع به ویژه در کشورهای دینی و دارای حکومت های دینی اهمیت بیشتری دارد چون هرگونه ناکارآمدی به نام دین نوشته می شود.

تاکید مولاوردی بر بازگرداندن دین به جامعه و خانواده

وی تاکید کرد: در این شرایط به شدت نیازمند تبادل تجربه هستیم تا با کمک هم بتوانیم در این دنیای جهانی شده دین را به جامعه و خانواده برگردانیم که در نتیجه جامعه و خانواده کارآمدی داشته باشیم.

مولاوردی با اشاره به اهمیت استحکام خانواده در ایران گفت: خانواده باید محلی برای مودت،آرامش و رحمت باشد و ما هرگونه خشونت را در خانواده نفی می کنیم و قوانینی را درزمینه خانواده وضع کردیم البته برای رسیدن به وضعیت مطلوب کار زیادی را در پیش داریم.

مولاوردی اسقف اعظم پالیا- رییس شورای پاپی خانواده را برای گفت و گوهای بیشتر در زمینه خانواده به ایران دعوت کرد.

صفاتی مشاور امور فقهی معاونت امور زنان نیز در این نشست گفت: در اسلام خانواده اساس اجتماع دیده شده است و در فرهنگ ما هم به زنان احترام گذاشته می شود و موجود مقدسی است. وقتی یک زن و مرد با هم پیوند زناشویی می بندند. با هم قرار می گذارند که حقوق متقابل را رعایت کنند و زن و مرد در کنار یکدیگر به آسایش و آرامش می‌رسند.

وی اظهارکرد: در اسلام با حفظ کانون خانواده به حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نظر دارد. پس از پیروزی انقلاب با توجه به نگاه رهبران انقلاب شاهد پیشرفت چشمگیر زنان در همه این حوزه‌ها بوده‌ایم. چون نگاه ما به حضور زنان، اسلامی و حفظ کیان خانواده و توجه به فرزندان مد نظر ماست. ضمن اینکه قوانین زیادی در کشورمان وجود دارد که زنان می توانند با حفظ خانواده مسئولیت های اجتماعیشان را به بهترین صورت ایفا کنند.

خانواده در جهان امروز دچار محرومیت ها و آسیب هایی است

در ادامه این نشست دکترعالیه شکر بیگی جامعه شناس و دبیر کارگروه خانواده سالم معاونت امور زنان نیز گفت: در جهان کنونی برقراری تعادل بین کار و خانواده یکی از مسایل و مشکلات اساسی و عمده است. خانواده در جهان امروز دچار محرومیت ها و آسیب هایی است و توجه جدی نیاز دارد.

وی تصریح کرد: نگاه به انسان و خانواده سالم در دنیای کنونی، یکجانبه و منشاء بسیاری از مشکلات و ناکارآمدی خانواده است.

دبیر کارگروه خانواده سالم معاونت امور زنان، افزود: خانواده به ویژه خانواده سالم کانون محبت و رحمت و محملی برای رشد و بقاست و بستری برای اعتماد زایی و مشارکت اعضای آن محسوب می شود.

وی تصریح کرد: معاونت امور زنان و در رأس آن مولاوردی همه تلاشهای خود را در جهت اجرایی شدن خانواده سالم می کند.

اشرف گرامی زادگان مدیر کل امور حقوقی و مشاور امور پارلمانی معاونت امور زنان هم با اشاره به وضعیت زنان در قوانین و مقررات ایران گفت: قانون مدنی ایران درباره موضوعات اجتماعی از دین اسلام گرفته شده است و قسمت اول آن در زمینه اخلاق در خانواده و تحکیم خانواده و روابط زن و شوهر است.

وی افزود: در تمام قوانین ما اعم از مدنی و جزایی به بنیان خانواده تاکید زیادی شده است. در این سالها به خاطر حفظ خانواده و نگرانی های موجود قوانینی مانند مبارزه با قاچاق انسان حمایت از کودکان و حمایت از خانواده را به تصویب رساندیم و در حال حاضریک لایحه در دولت برای حمایت از حقوق شهروندی داریم.

گرامی زادگان پیشنهاد داد: آموزشهایی به دختران و پسران که قصد تشکیل خانواده را دارند داده شود. اگر زنان و مردان حقوق و تکالیف هم را بدانند، خانواده‌های سالمی خواهیم داشت. اطمینان می‌دهم که ما در جمهوری اسلامی آماده هرگونه همکاری در زمینه تحکیم بنیان خانواده با شورای پاپی در واتیکان هستیم.

خانواده اگر نباشد بشریت وجود نخواهد داشت

در ادامه این نشست فاطمه رحمتی مشاور امور بین الملل معاونت امور زنان نیز گفت: هیچ موضوعی مانند خانواده از شرق تا غرب مردم را به خود مشغول نکرده است . ما نیز در ایران با چالشهایی در زمینه خانواده مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: بدبینانه است که اگر گمان کنیم خانواده در عصر حاضر در جهان در حال فروپاشی است. خانواده اگر نباشد بشریت وجود نخواهد داشت .اکنون خانواده در ساختارها و نقشها دچار تحول بنیادین شده است.

وی با اشاره به ورود تعدا زیادی از دختران ایرانی به دانشگاهها اظهار کرد: اکنون ایفای نقشهای سنتی برای زنان کافی نیست از سوی دیگر مشکلاتی مانند مشکلات اقتصادی آنقدر مردان را به عنوان مدیر خانواده به خود مشغول کرده که نقشهای پدری کمرنگ شده است که با توجه به اشتراکات ادیان و وجود مشکلاتی در خانواده ها می توانیم با تبادل نظر به پاسخ های مشترکی دست یابیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =