نسیم آنلاین نوشت:

"سالانه ۴۰۰ هزار نفر سرباز اعزام می‌شوند؛ نیاز نیروی مسلح ۵۰ درصد کمتر از این تعداد است". معاون سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا: طولانی بودن مدت سربازی به یک اقدام سخت و طاقت فرسا تبدیل شده است. آموزش‌ها با تراکم بالا در مراکزی با کیفیت پایین و مربیانی ناکارآمد انجام می‌پذیرد.

سرهنگ محمدرضا اکبر حلوایی شب گذشته در همایش خدمت سربازی و راهکارهای آن در دانشکده حقوق دانشگاه تهران گفت: آمار میانگین اعزام به خدمت سربازی از سال 61 تا 91، 64 درصد افرادی بوده که باید می رفتند و به سربازی رفتند 36 درصد به طور میانگین خدمت نمی روند و بین 10 تا 15 درصد متولدین هر سال غایب هستند و حدود 20 تا 25 درصد نیز معاف می شوند.

او با تاکید بر اینکه ما برای سربازی استراتژی مناسب، هدفمند و تعریف شده‌ای نداشتیم گفت: از سال 1304 که قانون سربازی در این کشور تصویب شد حدود نود سال می گذرد و هیچ گونه تغییرات اساسی در آن به وجود نیامده است.

سرهنگ حلوایی گفت: در حال حاضر اصلا این شیوه سربازی را نمی پذیریم چرا که ما حتی برای سربازانی که مدارج تحصیلی بالاتری نسبت به بقیه دارند فقط درجه روی دوششان میزنیم و هیچ زمینه‌ای برای بروز قابلیت های مدیریتی و اجرایی آنها فراهم نمی‌کنیم.

او در ادامه گفت: ما با طرح معافیت و خریدن سربازی کاری کرده‌ایم که گویی جبران نیامدن دیگران را باید کسانی بکشند که به سربازی آمدند و طبق قانون عمل کرده‌اند ما با طولانی بودن مدت سربازی آن را یک اقدام سخت و طاقت فرسا برای آنها کرده‌ایم که خیلی ها فکر کنند دو سال از بهترین روزهای عمرشان تلف شده است.

معاون سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین به اعزام سالانه 400 هزار نفر سرباز اشاره کرد و گفت: نیاز نیروی مسلح 50 درصد کمتر از این تعدادی است که الان اعزام می شوند یعنی بیشتر از آن چیزی که نیاز داریم نیروی انسانی اعزام می‌کنیم.

او گفت: آموزش‌ها باید متناسب با شرایط و نیازهای نیروهای مسلح باشد اما هم‌اکنون آموزش‌ها با تراکم بالا در مراکزی با کیفیت پایین و مربیانی ناکارآمد در یک محیط خشک و بدون روابط عاطفی انجام می‌پذیرد.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    65 6
    من همین دیروز سربازیم تموم شد و میگم واقعا دو سال از بهترین سالهای عمرم تموم شد
    • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
      27 3
      مهرداد پولادی .اقازاده ها و حالا بچه مایه ها.آخرش هم خاک بر سر ما
    • ر A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
      26 2
      برا من که فقط اتلاف وقت بود.... 2 سال از بهترین سال های عمرم خراب شد....
    • امیر IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
      8 7
      خیلی خوش گدشته یه بار دیگه برو. نمیدونم تو کله بعضیا جا فسفر چیه؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سامان IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    46 3
    به قول سردار کمالی برای افرادی که تمکن مالی ندارند و شامل این طرح می شوند تسهیلاتی در نظر گرفته ایم و آن تسهیلات این است چون فقیر هستند باید به خدمت سربازی اعزام شوند
  • سلام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    47 0
    یعنی میاد روزی خدمت سربازی برداشته بشه؟چه اشکالی داره به سربازها حقوق بدن مثل کارمندها،میگن اگر حقوق بدیم پس خدمتشون چیه؟چه طور رییس جمهور یا نمایندگان مجلس حقوق میگرن و میگن ما در خدمت مردمیم اما سرباز نمیشه پول بگیره و بگه دارم خدمت میکنم؟خبر انلاین به خدا توهین نکردم به خدا فحش ندادم این بار منتشر کن
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    39 0
    بیایید و سربازی رو حرفه ای کنید و مثل بقیه مشاغل سرباز هم حقوق قابل قبولی داشته باشه اینجوری هم سرباز فراری دیگه نیست نه کسی احساس تلف شدن عمر میکنه نه سرباز نارکارآمد خواهیم داشت.باید پذیرفت که در روزگار سخت کنونی که مردم در نان شب هم مونده ن کسی با زن و بچه سربازی نخواهد رفت.
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    36 1
    متاسفانه مشکل کشور ما اینه که تا وقتی مسئول هستیم شجاعت نداریم هیچ تغییری انجام بدیم و دلیلش ترس از بازخواست شدنه اما همینکه رفتیم شروع میکنیم به نقد کردن و انتقاد کردن حضرت آقا حرف شما رو من صد در صد قبول دارم ولی چرا تا وقتی مسئولیت داشتین هیچ قدمی بر نداشتید چرا ؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    27 0
    خوب چرا از همه کشورهای دیگه دنیا درس نمیگیرید؟؟؟؟؟ نمیگم سربازی رو اختیاری کنید، حداقل سن معافیت رو از 50 به مثلا 35 برسونین و به جاش پولش رو بگیرید و خرج سربازهای حرفه ای تر و تخصصی تر کنید...
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    29 0
    اگه سربازی رفتن به قول خودتان که بالاخره فهمیدید بار است کلا سربازی اجباری را ملغی کنید و دست به تشکیل ارتش تخصصی بزنید. سربازی باید حرفه شود. زبونم مو درآورد.
  • کا A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    24 2
    خدا وکیلی بیست میلیون ما که تا الان هم محروم بودیم بهتره یا دوسال وقت کشی و الکی رفتن به سربازی و هزینه گذاشتن بر سر دولت؟نود درصد کسیهایی که رفتن سربازی اعتراف میکنن صبح تا شب بیکار بودن تو پادگانسربازی باید حرفه ایی بشه و هر کی رفت درست حسابی حقوق بگیره
  • اميرعلي A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    27 0
    سربازي كلاً قانوني منسوخ است
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    23 1
    آقاجون خوب وقتی نیروی مازاد دارید چرا کمش نمیکنید؟آخه ۲ سال رفتن سربازی خیلی زور داره جون مادرتون بکنیدش ۱ سال
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    31 0
    جالبه که همه می دونن سربازی چه مشکلاتی داره ولی هیچکس حاضر نیست درستش کنه.
  • بی نام EU ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    20 2
    سرهنگ حلوایی گفت: در حال حاضر اصلا این شیوه سربازی را نمی پذیریم چرا که ما حتی برای سربازانی که مدارج تحصیلی بالاتری نسبت به بقیه دارند فقط درجه روی دوششان میزنیم و هیچ زمینه‌ای برای بروز قابلیت های مدیریتی و اجرایی آنها فراهم نمی‌کنیم. او در ادامه گفت: ما با طرح معافیت و خریدن سربازی کاری کرده‌ایم که گویی جبران نیامدن دیگران را باید کسانی بکشند که به سربازی آمدند و طبق قانون عمل کرده‌اند ما با طولانی بودن مدت سربازی آن را یک اقدام سخت و طاقت فرسا برای آنها کرده‌ایم که خیلی ها فکر کنند دو سال از بهترین روزهای عمرشان تلف شده است. واقعا واسه من فوق ليسانس ٢٩ ساله كه كار و زندگيم چند ماهه نابود شده، دردآوره.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    18 0
    در ایتالیا به جای سربازی اجباری طرح کارآموزی در زمینه تحصیلی خودشان را دارند تا با آمادگی و کار عملی کردن در رشته تحصیلی خودشان وارد بازار کار شوند ۰۰۰۰ اینجا واقعا دو سال جوانی هدر میرود که پا بکوبند و چایی بیاورند
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    37 0
    جون هر کی دوس دارد از این حرفها نزید " اعزام دو برابر نیاز است " خواهشا بفرمایید "کارگ مفت نیاز است " ، بفرمایید "نوکر بی جیره مواجب نیاز است" ، بفرمایید " خیل عظیم متولدین دهه 60 رفتند حالا راننده و نظافتچی و آبدارچی و نوکر دست به سینه برای انجام کارهای شخصی و مسئولیتهای شغلی و ... نیروهای کادر نداریم می ترسیم یک وقت نیروهای کادر از جاشون حرکت کنند و خدای ناکرده خسته شوند ".
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    13 0
    خداکنه که روزی این خدمت سربازی اجباری نباشه همین اجباربودن خدمت ومحدودیت های اجتماعی که داره باعث بیکاری جوانان شده وبهمین دلیل بست خلاف واعتیادگرایش پیدامیکنند وعقده ای شدند وکسی هم برایش این جوانان که سرمایه های ملی کشورهستندمهم نیست واگربااین روال ادامه بکنه هرروزاوضاع جوانان بدترخواهدشد اونکسی هم که پول نداره معافیت بگیره یابایدخودشو برای تهیه کردن مبلغ معافی به آب وآتیش بزنه که این پولوبتونه جورکنه یابره خدمت سربازی ولی واقعن اگراینقدرنیرواثافی دارید این جوانان راتحت فشارقرارندهیدعواقب خوبی نخواهدداشت
  • محمد IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    36 0
    آقا من سربازم خودم... واقعا از این که اومدم سربازی و به قانون احترام گذاشتم پشیمونم الان... دو سال از بهترین سال های جوونی رو در اختیار ارتشی گذاشتم که اصلا هیچ کاری به مدرک و داشته های من نداره.... بنده لیسانس برق دانشگاه دولتی ام، باید توالت بشورم باید زمین جارو کنم باید برای استواری که دیپلم هم نداشته و اومده توی ارتش چایی بریزم و ظرف غذاشو بشورم این چه عدالتیه آخه؟؟ من هزار تا خدمت مربوط به رشته م میتونم به این مملکت بکنم... میتونم در چرخیدن یه خط تولید همکاری کنم... چرا باید عمر و انرژیم اینطوری حروم بشه؟؟
  • بی نام EU ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    19 1
    هفت سال از جوانی ام صرف گرفتن مدرک پزشکی شد و الان هم 2 سال سربازی پیش رو دارم. اگر سربازی نرم نه میتونم پروانه مطب بگیرم و نه حتی مجوز کار در درمانگاه یا بیمارستان رو بهم بدن. بعد از 9 سال و در بهترین حالت با 28 سال سن باید از صفر شروع کنم. ضمناً برای ما پزشکان امکان کسر خدمت وجود نداره و باید کل دوران 21 ماه روخدمت کنیم در حالیکه یک لیسانسه راحت میتونه کسر خدمت بگیره و در بدترین حالت بعد از 26 سالگی وارد بازار کار میشه. فقط منتظرم 8 ماه دیگه خدمتم تموم بشه و برای همیشه از این مملکت برم...
  • بی نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    15 1
    احسنت کو گوش شنوا ؟؟؟
  • مصطفی A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    29 0
    سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی/به عمل کار برآید ، به سخندانی نیست هرچند که ما رفتیم و تموم شد و الان با مدرک ارشد دولتی بیکاریم
  • مجید A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    19 1
    چرا پولی که از غایبین می گیرن به سربازان در حال خدمت نمیدن تا انگیزه پیدا کنن؟ اصلا چرا بعضی امکانات رو برای سربازی که تقریبا مجانی داره به مملکت خدمت میکنه رایگان نمیکنن مثل استفاده از مترو و اتوبوس؟
  • فرزاد IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    33 1
    سربازی اجباری در زمان صلح معنا ندارد... فقط دوره آموزشی کافیست...