واحدمرکزی خبر نوشت:

تونی بلینکن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در جلسه شورای روابط خارجی به پرسش های دویل مک مانوس رئیس این جلسه پاسخ داد.

رئیس جلسه از بلینکن پرسید آیا ایران در یمن وارد جنگی نیابتی شده است و آمریکا با این وضع چطور برخورد خواهد کرد ؟
بلینکن پاسخ داد :« ایران به وضوح از این وضعیت بهره برده است. ما معتقد نیستیم ایران این درگیری را فرماندهی یا کنترل می کند اما ایران به وضوح از این جنگ حمایت می کند و این کار را از جمله با ارائه سلاح و حمایت از حوثی ها انجام می دهد و ما کاملا برای ایرانی ها روشن کرده ایم که در مقابل این وضعیت می ایستیم. ما از آنها خواسته ایم به انجام دقیقا عکس آنچه در حال انجام هستند، بپردازند. یعنی از نفوذ خود بر حوثی ها برای باز گرداندن آنها به روند سیاسی استفاده کنند. حوثی ها نیز باید در میز مذاکره حضور داشته باشند. به این ترتیب بهترین کاری که ایران اکنون می تواند انجام دهد، این است که اگر واقعا آنطور که می گوید خواستار پایان دادن به جنگ و خشونت است، آنچه می تواند انجام دهد این است که به جای تدارکات رسانی و حمایت از حوثی ها، از نفوذ خود برای بازگشت آنها به پای میز مذاکره استفاده کند.»

رئیس جلسه ادامه داد، اوباما در مورد صورت رسمی دادن به رابطه ای امنیتی با کشورهای عرب صحبت کرده است. آیا در اینجا هدف مهار ایران مطرح است؟
بلینکن پاسخ داد:« من فکر می کنم دو موضوع انگیزه تشکیل جلسه با رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به کمپ دیوید را تشکیل می دهد. نخستین انگیزه، توافق هسته ای با ایران و دادن این اطمینان است که وقتی مسئله این توافق در میان باشد همه ما در وضعیتی مشابه قرار داریم. این نشست بویژه فرصتی برای تقویت این دیدگاه است که حتی اگر ما با ایران به توافقی دست پیدا کنیم، این به معنای آن نیست که تهران در مورد فعالیت های دیگر که ما و کشورهای دیگر عمیق در مورد آنها نگرانیم، بویژه حمایت از گروههای تروریستی، فعالیت های بی ثبات کننده منطقه و غیره آزادی عمل خواهد داشت. موضوع دوم ، مسئله یمن است و مسائل زیاد دیگری وجود دارد که اکنون زمان گفتگو در مورد آنهاست. »
رئیس جلسه در ادامه پرسید، اکنون بررسی آنچه دولت آمریکا انجام می دهد و مشاهده طرح آینده امکانپذیر است، آینده ای که در آن آمریکا رابطه ای بهتر با ایران و نیز رابطه امنیتی قاطع تری با همسایگان عرب ایران خواهد داشت که در مورد این کشور نگرانند. رابطه با ایران - قدرتمندترین قدرت منطقه - بر اساس توازن و شبکه ای از قدرت خواهد بود که ما تلاش داریم در طرف دیگر قرار دهیم. آیا این توصیف درست است یا درست نیست؟
بلینکن گفت: «من می خواهم در برابر استقبال از هر گونه طرحی بلند پروازانه مقاومت کنم. بگذارید اینطور بگویم، ما نخست با چالشی عمیق و دیرینه در مورد نحوه برخورد با تهدید ناشی از برنامه هسته ای ایران روبرو بودیم و این موضوع مدتی طولانی در صدر مسائل قرار داشته است. ما در شش سال و نیم گذشته تلاش زیادی برای رفع این مشکل به عمل آوردیم. ما تلاش کردیم این موضوع را به جایی برسانیم که شرکای امنیتی ما، شرکا و متحدانمان در منطقه و در واقع در سراسر جهان مطرح کرده اند. ما معتقدیم در آن مرحله قرار داریم. ما می خواهیم ببینیم آیا می توانیم موضوع را به سرانجام برسانیم.آن تلاش، صرفا بر برنامه هسته ای متمرکز بود و همچنان اینطور خواهد بود. مسئله توافق های جانبی در مورد موضوعات دیگر مطرح نیست. مسئله تلاش برای ایجاد رابطه ای گسترده تر و عمیق تر با ایران مطرح نیست. مسئله مطرح، برنامه هسته ای و تلاش برای پاسخ دادن به نگرانی های جامعه بین المللی در مورد این برنامه است.
البته این تلاش، پرسش ها و نگرانی هایی در میان برخی شرکای ما بوجود می آورد و ما باید بتوانیم به این موارد رسیدگی کنیم.
دوباره همانطور که پیشتر گفتم ما در سراسر این روند روشن کردیم و همچنان روشن خواهیم کرد که در حالی که این توافق را نهایی می کنیم، ما چشم خود را به روی اقدامات دیگر ایران که تهدیدی برای ما و کشورهای منطقه محسوب می شود، نمی بندیم. بنابراین این وضعیتی است که اتفاق افتاده و قرار است اتفاق بیفتد. آنچه پیش بینی آن با قطعیت دشوار است، این است که چه مسائلی از این تلاش و رویدادها روی خواهد داد و زمان این اتفاق ها چه موقع خواهد بود.
ما می توانیم آینده های مختلفی را تصور کنیم. می توانید آینده ای را تصور کنید که در نتیجه این توافق به فرض اینکه نهایی شود، عناصر عملگرایانه تر در ایران قدرت بگیرند و تسلط بیشتری بر سیاست خارجی گسترده تر کشور پیدا کنند. و این رویدادی مثبت است.
همچنین می توانید آینده ای را تصور کنید که در آن عناصر تندروی ایران نشان خواهند داد، هنوز بیشتر قدرت در اختیار آنهاست و این عناصر واقعا اقدامات ستیزه جویانه تری انجام دهند. شما می توانید همزمان هر دوی این آینده ها را تصور کنید.
بنابراین من نمی دانم اوضاع در خصوص اقدامات ایران به چه صورت پیش خواهد رفت. آنچه می توانم به شما بگویم این است؛ ایران در چارچوب مذاکرات در مورد این توافق هسته ای گفته است، می خواهد به عنوان بازیگری مهم و مسئول در جامعه جهانی جدی گرفته شود. البته این وضعیتی است که ما از آن استقبال می کنیم. اما توافق هسته ای به تنهایی کافی نیست. این توافق برای ایران کافی نیست تا معیارهای تعیین شده توسط خودش را برآورده کند. رفتار ایران در بسیاری از حوزه های دیگر، موضوعی مهم است. و این وضعیتی است که ما به دنبال آن هستیم.
اگر مزایای بیشتری از توافق هسته ای بدست بیاید، بسیار خوب خواهد بود. اگر برعکس، مشکلاتی از این توافق بروز کند، ما آماده برخورد با آن هستیم.»
رئیس جلسه پرسید، آیا ما در مورد سوریه در وضعیتی مشابه با عربستانی ها قرار داریم ؟ ایا ما می توانیم به آنها قول پیشرفت بدهیم؟ آیا آنها توانسته اند به شما قول پیشرفت بدهند؟
بلینکن پاسخ داد: «ما با عربستان به یک مفهوم در وضعیتی دشوار قرار داریم که جنگ سوریه به خودی خود وحشتناک است. تعداد تلفات هر روز بیشتر می شود. ما در این عزم که برای پایان دادن به این اوضاع تلاش کنیم، مشترک هستیم. ما معتقدیم که عقیده مشترک ما این است که بهترین راه برای این کار، گذار سیاسی است و اینکه اسد پاسخ احتمالی به این گذار سیاسی نخواهد بود.
مواردی که اختلاف وجود دارد در تاکتیک ها در مورد نحوه دقیق انجام این کار و جدول زمانی دقیق است و البته اینکه برای سرعت بخشیدن به محقق شدن اهداف چه اقداماتی باید صورت بگیرد. اما من فکر می کنم اهداف اصلی، یکسان هستند.»
بعد نوبت به پرسش های حضار از بلینکن رسید.
باربارا اسلاوین از اندیشکده شورای آتلانتیک گفت، تصمیم روسیه مبنی بر فروش اس 300 به ایران نشان می دهد رژیم تحریم ها شروع به فروپاشی کرده است. تصمیم روسیه چه تاثیری بر مذاکرات با تهران دارد؟
بلینکن گفت :« در مورد موشک های اس سیصد باید بگویم این موضوع مدتها مطرح بوده است. موضوع موشک های اس سیصد چند سال از طرف روس ها مطرح بوده است و بعد آنها انصراف دادند. اکنون به نظر می رسد روس ها دوباره این موضوع را مطرح کرده اند. ما همواره نگرانی و مخالفت خود را با فروش این سامانه اعلام کرده ایم.
اما جالب است که این موضوع به مفهومی جدا از مذاکره هسته ای و عمدتا جدا از رژیم تحریمهاست. این وضع اگر همه چیز را کنار بگذارید آنچیزی است که ما تلاش می کنیم در مورد توافق هسته ای و تحریم ها انجام بدهیم که ایرانی ها را پای میز مذاکره آورده اند.این سامانه ای است که ما به دلایل امنیتی از جمله نگرانی اسرائیل نزدیک ترین شریک خود در منطقه مخالف تحویل اش به ایران بوده ایم. بنابراین این یک مشکل بوده است و ما بدقت آن را زیر نظر داریم. اما جالب است که ما به هیچ وجه تصور نمی کنیم موضوع اس سیصد موجب تضعیف اتحادی شود که ما برای تلاش و نهایی کردن این توافق از جمله همراه با روسیه در گروه پنج بعلاوه شش داشته ایم. من در مورد تحریم ها هم این را می گویم.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =