اختلافات اندیشمندان به داستان «عنب، انگور و اوزوم» نظامی شباهت دارد/همدلی کلید حل مشکلات اصفهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اختلاف اندیشمندان از هنرمند گرفته تا روحانی و اهالی فرهنگ را به داستان سه دوستی تشبیه کرد که هر سه به زبان‌های مختلف انگور طلب می کردند.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین در اصفهان به نقل از مهر، حجت الاسلام حبیب‌رضا ارزانی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار داشت: اصفهان شهر تاریخ، تمدن و فرهنگ است و امیدواریم در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت فعالیتی شایسته و در خور اصفهان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هنر یک بحث فرمایشی نیست، افزود: نگاه اسلامی و دینی در میان هنرمندان ما موج می زند و هنرمندان باید در کنار هم در راستای پیشرفت هنر گام بردارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه دیدگاه اندیشمندان، علما و فرهیختگان درباره ارتقای فرهنگ و هنر یکی است، ابراز داشت: هر اختلافی در این زمینه ناشی از عدم مفاهمه صحیح است همانند داستانی نظامی که سه دوست در هنگام استراحت میانه سفر هرکدام تصور می کردند که با دیگری اختلاف دارند چراکه یکی عنب، دیگری انگور و نقفر دیگر اوزوم را طلب می کرد در حالیکه هر سه این افراد طالب انگور به زبانهای مختلف بوده اند.

وی اضافه کرد: اصفهان مهد پرورش هنرمندان و اندیشمندان اسلامی است که در صورت همدلی و وفاق این گروه مشکلات بسیاری رفع می شود.

حجت الاسلام ارزانی تاکید کرد: حدود سال 1965 در واتیکان برای نخستین بار گفتگوی ادیان مطرح شد و این در حالی است که در اصفهان بیش از 110 سال پیش رهبران مسلمان و مسیحی در صفاخانه برای تعامل و هم زبانی گرد هم آمدند که نشان از این است که در شهر ما همدلی و هم زبانی موج می زند و باید از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی همه انسانها از حضور در دنیا عبودیت است، بیان داشت: صدازدن خدا با هر زبانی همانند خواندن قرآن و یا سرایش شعر زیباست؛ مگر اشعار بوستان و یا گلستان سعدی موضوعی به جز ارتباط با خدا هست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با بیان اینکه مبدا و معاد ما یکی است و باید سعی کنیم که دلهای ما به یکدیگر نزدیک شود، تصریح کرد: مرجع تقلید، سخنران، هنرمند، فرهیختگان جامعه هر کس در سطحی در راستای هدف آفرینش حرکت می کند.

وی اضافه کرد: اگر نگاه ما به دنیا تقلیل پیدا کند و اهل عبودیت شویم به گونه ای که دنیا و اخرت نیز برایمان مهم نباشد و فقط رضای خداوند در افق دید ما قرار گیرد و به عبارت بهتر اگر نگاه الهی بر جامعه حاکم شود تمامی اختلافات کنار می روند و هنر، شعر، موسیقی نگارگری و غیره در یک مسیر قرار می گیرند.

حجت اسلام ارزانی موسیقی را به نغمه های آسمانی تشبیه کرد که در نزدیک شدن انسان به خدا موثر است.

از نقدهای منصفانه اصحاب رسانه استقبال می کنم

وی از اصحاب رسانه خواست که با پیشنهادات و انتقادات خود وی را در اجرای وظایفش یاری کنند و گفت: از نقدهای منصفانه اصحاب رسانه استقبال می کنم.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411710

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =