اختلاف نظر میان اصفهان شناسان و فعالان فرهنگی با شورای شهر و شهرداری در ارتباط با روز اصفهان موجب شده که توجه به این روز به نوعی در بازار پرهیاهوی این اختلافات گم شود.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین در اصفهان، اختلافات میان اندیشمندان و اصفهان شناسان در ارتباط با روز اصفهان موجب شده که این روز به نوعی در بازار پرهیاهوی این اختلافات گم شود چراکه یکی روز تولد شیخ بهایی را پاس می دارد و دیگری در آذرماه ساز جشن کوک می کند و در این میان تنها روز اصفهان و ظرفیت خوب اصفهان شناسی است که فنا می رود.

از سویی به نظر می رسد آذرماه برای گرامیداشت یاد اصفهان مناسب تر است چراکه نماد اصفهان برج فلکی آذرماه (قوس )است درحالیکه به عقیده کارشناسان اصلا تولد شیخ بهایی در اردیبهشت ماه نبوده است.

جالب اینجاست که شهرداری به مناسبت روز اصفهان در ماه اردیبهشت اقدام به برگزاری برنامه های مختلف از جمله ساخت فرش شنی با طرح قوس آذر کرد و به نوعی با وجود اینکه روز اصفهان را در اردیبهشت جشن گرفت بر دیگر روز اصفهان در آذرماه صحه گذارده است.

شاهین سپنتا با توجه به انتخاب سوم اردیبهشت ماه (روز تولد شیخ بهایی) به عنوان روز اصفهان توسط شهرداری و شورای شهر اصفهان به مهر گفت: مطابق اسناد صحیح تولد شیخ بهایی در اسفندماه و نه اردیبهشت بوده است.

وی افزود: سال گذشته 32 نفر اصفهان شناس روز اول آذرماه را به عنوان روز اصفهان انتخاب کردند چراکه نماد اصفهان، صورت فلکی قوس است که در آذرماه طلوع می کند اما شورای شهر بدون توجه به این مسئله روز دوم اردیبهشت را روز اصفهان و آغاز هفته اصفهان نام نهاد..

نویسنده و فعال میراث فرهنگی مطرح کشور با اشاره به اینکه هیچ کدام از این دو تاریخ به عنوان روز اصفهان هنوز ثبت رسمی نشده است، گفت: البته تاریخ آذرماه سند و پشتوانه تاریخی دارد چراکه که باروی اصفهان در این روز بنا شده و به همین دلیل آذرماه ( زمان طلوع صورت فلکی قوس) به عنوان روز اصفهان انتخاب شده است اما مطابق اسناد تولد شیخ بهایی در اردیبهشت نبوده است و پس از مشخص شدن این موضوع نیز شورای شهر حاضر به تغییر این روز نشده است.

وی ادامه داد: نکته جالب اینجاست که شهرداری در طرح های مختلف هفته اصفهان خود از نماد اصفهان و برج قوسِ آذر استفاده کردند و در پوسترهای شهری اعلام برنامه های این هفته نیز از تصویر صورت فلکی قوس استفاده شده است.

سپنتا با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که روز دوم اردیبهشت به عنوان روز معمار و میراث فرهنگی اصفهان نامگذاری شود، تاکید کرد: البته این اعتقاد را نیز دارم که گرچه شیخ بهایی دانشمند بزرگی در زمان خود بوده است اما می توان روز تولد اساتید بزرگی همچون استاد علی اکبر بنای اصفهانی از بزرگترین معماران اصفهان را به عنوان روز معماری اصفهان انتخاب کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411674

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =