بحران خاورمیانه درآمدهای نفتی ایران را کمتر می کند؟

پس از رفع برخی از تحریم ها میزان صادرات نفت ایران افزایش می یابد

بهراد مهرجو: در صورتی که پس از مذاکرات هسته ای میزان فروش نفت ایران افزایش یابد، کاهش درآمدهای نفتی نیز تا حدود بیشتری جبران می شود. درآمد نفتي ايران كه وابسته به ميزان صادرات و قيمت نفت است با توجه به رويدادهاي بين‌المللي متغير خواهد بود اما بااحتساب صادرات روزانه يك ميليون بشكه نفت و با فرض ادامه همين روند تا پايان سال آينده مي توان بر اساس قيمت‌هاي مختلف نفت، درآمد احتماكي نفتي كشور را برآورد كرد. بر اين اساس چنانچه فرض کنیم صادرات نفت خام ایران در سال ۹۴ در محدوده یک میلیون بشکه در روز ثابت باقی بماند در صورتی که قیمت نفت سال آینده در محدوده ۴۰ دلار خرید و فروش شود، با احتساب صادرات فعلی درآمد نفتی کشور به ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار خواهد رسید. با تثبیت قیمت نفت به بشکه‌ای ۵۰ دلار سال آینده درآمد نفتی ایران به ۱۸.۲ تا ۱۸.۵ میلیارد دلار، در صورت افزایش بهای نفت به بشکه‌ای ۶۰ دلار این درآمد به ۲۱ تا ۲۲ میلیارد دلار و در نهایت در صورتی که متوسط قیمت نفت ایران سال آینده حدود ۷۰ دلار باشد، درآمد نفتی دولت تدبیر و امید به حدود ۲۵.۵ تا ۲۶ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

بریتیش پترولیوم در يك پيش‌بيني اعلام كرده است كه با کاهش تولید نفت شیل آمریکا طی دهه آینده کشورهای عضو اوپک به سهم واقعی خود در تامین انرژی دنیا خواهند رسید.  طبق اين پيش‌بيني کشورهای عضو اوپک تا سال 2035 بازارهای نفت از دست رفته را بر می‌گردانند. بر اين اساس اوپک دوباره به تولید 32 میلیون بشکه در روز تا سال 2035 خواهد رسید و سهم کامل 40 درصدی خود را در تامین نفت جهان طی خواهد گرفت. براساس این چشم‌انداز، تولید نفت شیل آمریکا در دهه آینده کاهش می‌یابد و مسیر را برای اعضای کشورهای اوپک برای بازستاندن سهم خود از بازارهای جهانی باز می‌کند و کارترهای بزرگ نفتی عضو اوپک رکوردهای جدیدی را در تولید نفت برجای خواهند گذاشت. گفته مي‌شود كه آهنگ رشد تولید نفت شیل در آینده بسیار کندتر خواهد شد. اسپنسردیل رئیس بخش اقتصادی بریتیش پترولیوم اعلام کرده است كه تولید نفت شیل دیگر برای همیشه قادر به رشد نخواهد بوددر حال حاضر تولید نفت در آمریکا به رقم بی سابقه 9 میلیون بشکه رسیده است که بیشترین میزان از سال 1970 تاکنون است.

بریتیش پترولیوم پیش‌بینی کرده است که آمریکا تا سال 2030 در تولید نفت خودکفا شود اما آمریکای شمالی طی سالهای آینده صادر کننده خواهد بود. این شرکت بزرگ نفتی انتظار دارد کاهش تولید نفت آمریکا به تولید کنندگان نفت منطقه خاورمیانه اجازه دهد که آنها موقعیت از دست رفته خود را دریابند. شرکت بریتیش پترولیوم همچنین پیش بینی کرده است منطقه خاورمیانه همچنان بزرگترین منطقه صادرکننده انرژی باقی خواهد ماند اگرچه سهم این منطقه در تامین نفت از 46 درصد سال 2013 به 36 درصد در سال 2035 خواهد رسید و روسیه همچنان بزرگترین کشور صادرکننده انرژی خواهد بود. از سوی دیگر توسعه سریع اقتصاد در هند و چین تقاضای انرژی را طی دو دهه آینده به شدت افزون می‌کند. چین بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان تا سال 2030 خواهد بود و گوی سبقت را از آمریکا خواهد ربود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =