از او رهایی نداریم/ داستان یک اختراع ایرانی که منفعت زیادی برای جهان داشت

روزهای تعطیل ابتدای سال فرصت مناسبی است برای خرید و مطالعه کتاب هایی که شاید در طول سال نتوان به آنها پرداخت، پیشنهادهای نوروزی ما تقدیم به آنها که قدر این ایام و البته نعمت یارمهربان را می‌دانند.

لذت مطالعه نوروزی با خبرآنلاین/10/

به گزارش خبرآنلاین، «از کتاب رهایی نداریم» نوشته اومبرتو اکو، ژان کلود کریر با ترجمه مهستی بحرینی یکی از آثار متفاوت و خواندنی بود که سال 93 از سوی انتشارات نیلوفر روانه بازار نشر شد. کتاب متن گفتگویی است که میان اومبرتو اکو و ژان‌کلود کریر درباره کتاب و تاثیر پیشرفت‌های فناوری اخیر بر روی آن صورت گرفته است.

در بخش اول کتاب، مصاحبه کننده پیشگویی های آینده پژوهی را مطرح می کند که به باور او در سال 2023، چهار اتفاق رخ خواهد داد که عبارت است از: رسیدن قیمت هر بشکه نفت به 500 دلار، تبدیل شدن آب به یک کالای تجاری، تبدیل افریقا به قدرت اقتصادی و نابودی کتاب. در ادامه این موضوع مورد بحث قرار گرفته و مقایسه ای بین استفاده دستگاه های مختلف از اینترنت و رایانه در قیاس با کتاب شکل می گیرد.

ژان فیلیپ دوتوناک، ترتیب‌دهنده این گفتگو، در پیش‌گفتار کتاب آورده است:

«... ژان کلود کریر و اومبرتو اکو، دو وقایع‌نگار تیزبین، که با لذت به دست‌اندازها و پست و بلندهای مسیر پشت سر خود می‌نگرند، در اینجا با اعتقاد به اینکه می‌توان هم از افتخارات و هم از ناکامی‌های این ماجرای ویژه بشری چیزی به دست آورد، به بداهه گویی درخشانی درباره حافظه پرداخته‌اند و این کار را بر پایه شکست‌ها، نقص‌ها، غفلت‌ها و زیان‌های جبران‌ناپذیر و نیز شاهکارهایی که به همین اندازه سازنده آنند، بنیان نهاده‌اند. این دو، تفریح‌کنان، نشان می‌دهند که چگونه، به‌رغم همه آسیب‌های ناشی از پاک‌سازی‌ها، سرانجام بهترین کتاب‌ها و گاه نیز بدترین آن‌ها، از میان همه تورهایی که برایشان پهن کرده‌اند، رد شده‌اند. در رویارویی با مرحله دشوار کامپیوتری شدن جهانی نوشته‌ها و پذیرش ابزارهای تازه کتابخوانی الکترونیکی، یادآوری روزهای خوش و ناخوش کتاب، ما را بر آن می‌دارد که تغییرات ایجادشده را نسبی بدانیم. گفتگوی کریر و اکو، که ادای احترامی شادمانه به کهکشان گوتنبرگ است، خوانندگانی را که کتاب را به صورت شیئی ملموس دوست می‌دارند، مجذوب خواهد کرد. حتی بعید نیست که حسرت گذشته را نیز در دل صاحبان e-book برانگیزد ...»

باهم بخش هایی از این کتاب خواندنی را مرور می کنیم:

اکو: اگر بخواهید رمانی را دو ساعت در کامپیوتر بخوانید، چشمتان از کاسه در می آید. جنگ و صلح را نمی توانید در رایانه بخوانید، چراکه در این صورت هم سرگیجه می گیرید، هم چشمتان درد می گیرد، و هم درک نمی کنید. با اینحال، برای بازدید یک پرونده 25 هزار برگی، استفاده از رایانه گزینه بهتری است.

کریر: مطالعه، پیش نیازی به نام خواندن و نوشتن، و شرایطی دیگر، دارد. شرایطی که، شما برای کار با رایانه نیز بدان نیاز دارید. بنابراین رایانه مطالعه شما را دگرگون نمی کند، تنها ممکن است تغییرات خاصی در بعضی بخش ها ایجاد نماید.

اکو: اگر حافظه سمعی بصری قرن بیستم به دلیل هر نوع اختلالي ناگهان قطع شود، تمام کسانی که اطلاعات خود را در این قالب ذخیره کرده اند با خلاء رو به رو خواهند شد. در حالی که این امر در خصوص کتابخانه ها صدق نمی کند. بنابراین، ابزارهای فرهنگی امروز آسیب پذیرتر از گذشته است.

*

کریر: همسر من ایرانی است. پدرش ادیب پژوهشگری بود. از پروژه های پژوهشی او صحافی بغدادی، به نام ابن ندیم، بود که به دلیل علاقه وافرش به کتاب، آثاری را که برای صحافی نزد او می بردند، می خواند و خلاصه ای از آن می نوشت. بعدها، بسیاری از آن کتب از بین رفتند، و تنها یادداشت های ابن ندیم از آنان باقی ماند و به "الفهرست"، یکی از منابع قدیمی کتابشناسی، تبدیل شد... صحافی و جلد اختراع ایرانی هاست. ایرانی ها برای اولین بار برای اینکه کاغذهای نوشته محفوظ بماند، جلدی سخت برایش درست کردند.

*

اکو: حتما این داستان قشنگ علمی تخیلی را شنیده اید که چگونه پنتاگون، در قرن آینده، در جامعه ای که تنها رایانه ها به جای ما فکر خواهند کرد، مردی را کشف می کند که هنوز جدول را از بر دارد. آن وقت نظامیان، هماهنگ با هم معتقد می شوند که با نابغه ای سرو کار دارند که وجودش به خصوص در زمان جنگ، روزی که برق به طور سراسری قطع شود و دنیا را فلج کند، بسیار مغتنم خواهد بود...جرج دبلیو بوش که کتابهای مربوط به جنگهای انگلستان در افغانستان را نخوانده بود، نتوانست کوچک‌ترین درسی از این تجربه انگلیسی ها بگیرد و در نتیجه ارتش خود را روانه جنگ کرد. اگر هیتلر شرح نبرد روسیه‌ ناپلئون را خوانده بود، حماقت نمی‌کرد و در جنگ با این کشور درگیر نمی شد چون طبعا می دانست که فصل تابستان به آن اندازه که بتوان پیش از زمستان به مسکو رسید، طولانی نیست.

 

این کتاب خواندنی در 310 صفحه و با قیمت 18هزار تومان در بازار کتاب عرضه شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =