منطقه 14 تهران شاید برای تهرانی ها هم کمتر شناخته شده باشد. محله ای که به دلیل تنوع فرهنگ و قومیت های آن، به درستی به عنوان یک محله بین المللی در تهران شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر پایتخت درباره گردش در تهران قدیم، پیشنهاد می کند امروز، سری به منطقه 14 بزنید، دولاب و دروازه دولاب تهران.

مسجدجامعی درباره این منطقه می گوید: محله دولاب، شخصیت های ارزشمند و بزرگی در گذشته داشته. تاریخ این محله به این دلیل غنی است که هروقت ری دچار مشکلاتی مانند جنگ یا قحطی می شده، دولاب پناهگاه بزرگان آن سامان بوده.

حسینیه های بزرگ و فراوانی در دولاب وجود دارد که بخشی از آنها قدمتی تا عهد تیموری و بخشی نیز تا دوره صفوی دارند.

عضو شورای شهر تهران درباره فرهنگ چندگانه این محله می گوید: بخش هایی از دولاب، مربوط به پیروان ادیان دیگر است. مثلا ارباب کیخسروشاه که از بزرگان زرتشتی بوده در این منطقه دفن است. او از بزرگان مجلس بوده و کتابخانه مجلس که در بهارستان است، از یادگارهای اوست. کیخسرو مورد اعتماد مجلسیان اواخر دوره قاجار و ابتدای پهلوی بوده از جمله مدرس که با او سابقه دوستی داشته است.

در گورستان زرتشتی ها، بخش مربوط به شهدای زرتشتی است و شعرهایی که روی سنگ قبرها نوشته شده، نشان دهنده اهتمام آنها برای پاسداشت خاک وطن است.

مسجدجامعی درباره سایر فرهنگهای این منطقه می گوید: در منطقه ۱۴ تهران، قبرستان های دیگری نیز وجود دارد که برای اکثر تهرانی ها ناشناخته است. مثلا روس ها در این محله قبرستان ویژه ای دارند که حتی چندتن از فرماندهانشان را در آنجا دفن کرده اند. روس هایی که از کشورشان به دلیل انقلاب اکتبر 1917 فرار کردند و به ایران آمدند نیز در این محله دفن هستند. حتی روی قبر یکی از آنها می توان علایم و نشان های دولتی را دید.این گورستان به اندازه ای مورد توجه روسیه است که سفارت این کشور در سال یک روز را برای برپایی مراسمی به آن اختصاص می دهند.

مسجدجامعی درباره عجایب این گورستان می گوید: در بین این قبرستان فضایی را می بینید که با گنبدی اسلامی ساخته شده و کاملا فضا اسلامی است. این گور متعلق به خانمی است که همسرش ارمنی بوده و اینجا دفن شده، اما می خواستند این خانم هم کنار همسرش باشد و هم با فضا و آداب اسلامی دفن شود.

این تهران شناس درباره حضو متنوع دیگر فرهنگها و ملل در این منطقه می گوید: در محله دولاب، قبرستان لهستانی ها داریم. آنهایی که در جنگ جهانی دوم، از کشور خود کوچانده شدند و به دلیل بیماریهای مسری تهران، فوت شدند و در این محله دفن شدند. همچنین قبرستانی وجود دارد که ایتالیایی ها در آن دفن هستند. گورستان ملل دیگر مانند فرانسوی ها نیز در این محله است.

قبرستان ایرانی های ارمنی و آشوری نیز در این محله است.

مسجدجامعی درباره سایر دیدنی های دولاب می گوید: شخصیت های مهمی دیگری در گورستانهای دولاب دفن هستند از جمله مارکوف، پزشک فرانسوی ناصرالدین شاه.

این تهران شناس درباره سایر امکان دیدنی دولاب می گوید: در این محله خانه استاد محمد معین، که فرهنگ معین را نوشته، وجود دارد. دیدن این خانه بسیار لذت بخش است به علاوه سبک خانه سازی اماکن دیگری که در کنار خانه استاد معین وجود دارد، نشانه ای از سبک خانه سازی تهران قدیم است.

به دولاب رفتید، بازدید از باغ وثوق الدوله را فراموش نکنید.نایی قدیمی در این باغ وجود دارد که متعلق به دوران جنگ جهانی دوم است و بنایی میراثی به شمار می رود، قرار است این بنا پس از بازسازی به فضایی فرهنگی برای بانوان شهر تهران تبدیل شود.

منطقه 14 تهران از شمال به خیابان پیروزی، از جنوب به خیابان خاوران، از شرق به کوه های قصر فیروزه و از غرب به 17 شهریور منتهی می شود و 2.3 مساحت تهران را در بر می گیرد. این منطقه قدیمی 6.2 درصداز جمعیت تهران را درخود جای داده است و تراکم جمعیتی دراین نقطه بسیار زیاد است.

47231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =