معاون وزیر ورزش می گوید پرسپولیس با وجود هزینه کردن 19 میلیارد تومان، هنوز هم پول کم دارد.

فرهاد عشوندی: امیررضا خادم معاون وزیر ورزش در امور پرسپولیس؛ او این روزها بیش از همه مورد اتهام است در حالي كه خودش معتقد است هيچ تصميمي به صورت انفرادي گرفته نشده است. تصمیماتی که همه مربوط به واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو هیات مدیره فعلي این روزهاست. انتقادها از او و تصمیماتش بالاست. این شاید بهانه خوبی باشد برای گفت‌و‌گو با خادم درباره تصمیماتی که وزارت گرفته و حاصلش در پرسپولیس این همه اتفاق پر سر و صدا بوده است.

 *بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس دوباره مطرح شده. اعضای هیات مدیره های دو تیم واگذاری این تیم ها با قیمت 100 میلیارد تومان را غیر کارشناسی می دانند. مثلا افشارزاده و توفیقی این رقم را یک دهم قیمت واقعی استقلال می دانند.

راستش قیمت گذاری این تیم ها کار ما نیست کار تخصصی است. اصلا دقیقا قیمت گذاری دقیق برای ما هم مبهم است. نمی دانیم چطور این کار را می کند. در آخرین جلسه ای که چهارشنبه گذشته داشتیم ، گفتند دو تیم قیمتگذاری هم شده اند. قرار شده نتایج حسابرسی باشگاه ها هم اعلام قطعی شود و بر اساس آن آخرین تغییرات قیمت ها را اعلام کنند.

 *حدود این قیمت ها چقدر است چون الان به نظر می رسد اموال باشگاه استقلال خیلی بیشتر از قیمت گمانه زنی شده است .

این بحث را استقلالی ها دارند چون می گویند مشکل کمپ در حال حل شدن است و ورزشگاه مرغوبکار هم در صورتی که  یکسری از شرکت ها هم هستند که از اموال باشگاه هاست اما مشکلات مالکیتی دارند . باید این اختلافات حقوقی شان حل شود. ولی به هر حال موضوع قیمتگذاری به ما ارتباطی ندارد . کارشناسان قیمت گذاری سازمان خصوصی سازی بر اساس مسئولیتی که دارند باید این کار را انجام بدهند. به هر حال ما که نمی توانیم در این باره چیزی بگوییم اگرچه به نظر من هم قیمت باید بیشتر از 100 میلیارد تومان باشد.

 *اگر این قیمت واقعی نباشد و واگذاری مشکلات آینده را به همراه داشته باشد چه کسی پاسخگو می شود؟

راستش فقط می دانم اگر پروژه موفق نباشد ، همه کاسه و کوزه ها سر وزارت ورزش شکسته می شود . از این اتفاقات در واگذاری شرکت های بزرگ برای شرکت های دیگر هم افتاده است ، اما استقلال و پرسپولیس با این شرکت ها فرق دارد. حیطه شرکت های دیگر واگذار شده تا حیاط شرکت های شان است و معترضانش نهایتا کارکنان این شرکت ها هستند. ولی این دو تیم شرایط دیگری دارد . البته باز هم می گویم واگذاری دو تیم تکلیفی قانونی است. فعلا هم که همه فکر می کنند با واگذاری ، مشکلات دو تیم حل می شود. اگر این کار خوب اتفاق بیفتد ، کسی به ما نمی گوید دست تان درد نکند اما اگر مشکل ساز شود گناهش گردن وزارت ورزش است. برسیم به ماجرای پرسپولیس و سفر جنجالی مدیران تیم به اسپانیا بالاخره ما که دستگاه متولی هستیم و دستگاه های امنیتی مرتبط با موضوع پیگیر هستند. اگر این مسئله از ابتدا شائبه های امنیتی داشت ، حتما تذکر داده می شد. واقعیت این است که اسناد موجود در پرسپولیس ناقص بودند و باشگاه مجبور شدند تا با باشگاه رئال مادرید مکاتبه کنند. آنچه الان به شما می گویم بر اساس اسنادی است که باشگاه مادریدی فرستاده . نامه های ابتدایی مذاکرات بیرون از باشگاه پرسپولیس با مدیریت آقای رویانیان انجام گرفته و ایشان در جریان شان بودند. اینکه چه کسی مسئول مذاکرات بوده است. مثل اینکه ایشان در نامه آن فرد را به عنوان رابط معرفی کرده بودند.البته ایشان هم حتما طرف مذاکرات را نمی شناخته و اگر این طور بود هیچ گاه این اتفاق نمی افتاد. یا آن زمان اگر بحث حساسیت زا می شد ، نهاد های امنیتی به ایشان تذکر می دادند. آنچه در اختیار مدیریت جدید باشگاه بوده مربوط به مذاکرات دوره مدیریت آقای پروین بوده و در آنها هیچ اسمی از این نماینده وجود نداشته است. آنها این طور که بارها گفتند تازه در جلسه با این فرد روبرو شدند. اگر کسی او را می شناخت احتمالا باید آقای منتقمی می بود که در مدیریت قبلی بوده اند اما او چند بار قسم خورد که در جریان نبوده. او این قدر شخصیت محتاطی دارد که اگر ماجرا را می دانست هیچ وقت خودش به این سفر نمی رفت پس واقعا در جریان چیزی نبوده است.

 *ولی به هر حال این ماجرا قبلا در دوره آقای رویانیان رسانه ای شده بود و یک سری از سایت های اصولگرا در این باره هشدار داده بودند.

ما در جریان نبودیم ، مسئولان پرسپولیس هم سابقه موضوع را نمی دانستند. این حرف آقای منتقمی که می گویند در جریان حضور چنین شخصی نبوده هم برای ما سند است. البته ماجرا را نهاد های امنیتی بررسی می کنند و در نهایت در این باره  نظر نهایی شان را اعلام می کنند. اما وقتی این بحث به وجود می آید باید یادمان باشد این همان رئالی است که در جنگ غزه موضع گیری کرد و رونالدو از داخل همین باشگاه بر علیه صهیونیست ها اعلام موضع کرد.پس نباید این قدر این موضوع رسانه ای برجسته شود. من هم بارها با افراد ایرانی ارتباط داشتم که آنها را نمی شناختم. تازه من نماینده مجلس بودم.فضای مطبوعاتی این روزها حسابی سر و صدا کرده است . دستگاه های امنیتی بررسی می کنند گزارش ها را و به نتیجه می رسند. سر و صدا های رسانه ای هم که طبیعت این دو باشگاه است.

 *به هر حال پدیده سیاسی این قدر عجیب هست که وزارت ورزش درباره اش تحقیق کند. آدمی که همزمان در چند باشگاه هزینه می کند و معلوم نیست برای چه پول می پردازد اگر قرار نیست مالکیتی داشته باشد؟

 بالاخره ما به اندازه شما روزنامه نگاران این قدر دانش و کنجکاوی مان زیاد نیست. فقط این قدر می دانیم که او تا الان بالغ بر 6 میلیارد هزینه کرده است. حالا اگر پول اسپانسر پرداخت شود قرار است یک بخشی از این پول برگردد. در حال حاضر که تکلیف اسپانسر مشخص نیست به هیچ کدام از تماس های ما هم پاسخی نمی دهد. دو ماه است که منتظرشان ماندیم. در این شرایط فعلا سیاسی تنها گزینه پیش روی ماست.آقای رحیمی هم که در دوره مدیریت شان ، ته حساب باشگاه را در آوردند.

 *ببخشید متوجه ته حساب باشگاه را در آوردند نشدم.

13 میلیارد پول ابتدایی که در حساب تیم بود را آقای رحیمی در دوره مدیریت شان هزینه کردند .به طوری که وقتی رفتند هیچ پولی نبود . البته نه اینکه خدای ناکرده پول ها بد مصرف شده باشند اما نحوه هزینه کرد به نظر می آمد می توانست خیلی بهتر باشد. کل بدهی های فصل قبل را پرداختند. پولی برای سال جدیدشان نماند و درصد کمی از پول بازیکنان را دادند که مشکلات امسال را به همراه آورده است. اصلا بحث اصلی بین اسپانسر ، هیات مدیره و ایشان از اینجا شروع شد.

 *این ارقامی که می گویید نزدیک به 20 میلیارد تومان است. مگر پرسپولیس در هر سال چقدر هزینه دارد؟

 بله 19 میلیارد پول آمده ولی باز هم کم دارند. به هر حال تیمی که نزدیک به100 میلیارد بدهی دارد ، این مشکلات را هم پیدا می کند. بخش قابل توجهی از پولی که تزریق شده را برای بدهی ها پرداخت کرده اند. ما فکر می کردیم که کل بدهی 100 میلیارد تومانی را در این فصل با 15 میلیارد تومان مدیریت کنیم. من حتی با رحیمی حرف زدم که تیم را با این رقم مدیریت کند. قرار بود باقی بدهی ها را با 15 میلیارد تومان در طول سال اداره کنند و 15میلیارد دیگر هم هزینه جاری تیم کنند اما این اتفاق نیفتاد . باقی بدهی ها هم می خواستیم بماند و به مالکین آینده تیم واگذار شود.

 *سیاسی در حالی مورد حمایت وزارت ورزش است که تصمیمات اخیرش هزینه مدیریتی بالایی برای وزارت ورزش داشته. این دلیل و اصرار شما برای حمایت از او قابل درک نیست؟ آیا هیچ کس دیگری پیدا نمی شود که هزینه کند؟

 در مورد هزینه بالای مدیریتی شان اظهار نظر نمی کنم. البته او غیر از ماجرای سفر اخیر هیچ تصمیمی را انفرادی نگرفته و تمام تصمیمات گرفته شده با تصمیم اعضای هیات مدیره بوده است. هر اتفاقی که افتاده ، عینا و مستند با تصمیم و اجماع در هیات مدیره بوده است. ولی آقای سیاسی چون تجربه فوتبال را ندارد گاهی  اظهاراتی می کند که اظهار نظر نکردنش بهتر است. به هر حال تیم سخنگو دارد و ایشان نباید نقش سخنگو را ایفاء کند.

 *ولی مثلا اسپانسر یکی از دلایل ندادن پول به تیم را نوع ادبیات خارج از عرف و رفتار بد سیاسی می داند. این بحث مطرح شده که او خیلی محترمانه با انها برخورد نمی کند؟

 اجازه بدهید وارد این بحث نشوم. این ادعا هم می تواند درست باشد هم نه من که در ریز مسائل بین اسپانسر و اعضای هیات مدیره پرسپولیس نیستم. شما خودتان این موضوع را بررسی کنید. به هر حال این حرف ها زمان آقای رحیمی هم بود . هر کسی که مسئولیت تیم را بر عهده می گیرد ، این انگ را می خورد.می گویند  نوع دیالوگ و صحبت کردنش هم خیلی نگاه مثبتی نیست و درگیری ایجاد می کند. ولی این بحث و نوع دیالوگ های اعضای هیات مدیره از بندهای پرداخت تعهدات مالی اسپانسر نیست و ما انتظار داریم دو طرف حرفه ای تر با مسئله برخورد کنند.

 *حضورتان در ابومسلم هم این روزها خبرساز شده است؟

 خدا را شکر من هر جا ورود می کنم ابهام برایش می آید. این قدر شیوه کاری ام شفاف است که برای حاشیه های های شان نمی توانند حتی مستندی ارائه کنند.  درباره ابومسلم هم به صراحت می گویم به عنوان متولی استان ها ، اگر کسی می تواند هزینه های این تیم محبوب را در دسته دوم تضمین کند پیش بیاید تا تیم به آنها واگذار شود.

*به هر حال خداداد عزیزی به حضور شما در این تیم اعتراض داشته. او یکی از چهره های اثرگذار ابومسلم و فوتبال مشهد است؟

 ایرادی ندارد. بدون شک ابومسلم دیون زحمت بزرگانی مثل خداداد است. خداداد عین ابومسلم است. شکر خدا مشکل مالی هم ندارد. چه خوب است که بیاید زیر دست و بال این تیم را بگیرد و به اوج برگرداند. بهترین حالت اتفاقا این است که مدیریت ابومسلم دست اهالی فوتبال بیفتد  . در این بین هم هیچ کس بهتر از خداداد نیست. انشااالله این کمک را به تیمش داشته باشد. وزارت ورزش هم از این اتفاق استقبال می کند.

41 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    همین خود شما پرسپولیس رو به خاک سیاه نشوندی با آوردن آدمی مثل سیاسی درخشان و سیاسی و هرچه زودتر از پرسپولیس اخراج کنید اینها فقط از روی دلال بازی و رفیق بازی وارد پرسپولیس مردم شدن
    • بهنام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      30 6
      این تصمیمات این همه حاشیه ها که به ضرر ما هوادارها و باشگاه بوده فقط واسه پائین آوردن ارزش مالی باشگاه بوده
  • قاسمی IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    آقای خادم از پرسپولیس چه میخواهی لطفا استعفا کن.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    19 26
    مشکل پرسپولیس علی دایی بود که خدا رو شکر رفت
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    9 2
    رونالددددددددددووووووو
    • بی نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      1 0
      عشششششققققه
  • زين الدين IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    13 1
    اقاي كاظم پور عضو هيات مديره پرسپوليس اعلام كردند كه الان 2 ماه كه هيچ جلسه اي با هيان مديره صورت نميگيره و سياسي با وزارتش همه كاره شدن ، تناقض گويي تا به اين آقاي خادم ؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    3 0
    اقای خادم جان مادرت بی خیال فوتبال شو