کنکور ٩٤ نیز مانند سال های پیش تمام مراحل خود را طی کرده اما یک مرحله تا بسته شدن این پرونده باقی است.

طهورا شهبازی: کنکور۹۴در حالی چهل و پنجمين سال خود را طی کرد که سر موعد هرساله برگزار نشد و به هفته چهارم خرداد موکول شد. از رونق افتادن کنکور امسال خود را در تعداد داوطلبان شرکت کننده نمایان کرد. کنکور ۹۴نسبت به سال های پیش تعداد داوطلبان کمتری برای شرکت در این آزمون بزرگ داشت که از این میان تجربی ها کنکور را مال خود کرده بودند. (اینجا)

تعداد داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۴ در مجموع به 880هزار و 756نفر می رسید که در مجموع 58.83درصد ثبت‌نام کنندگان زن و 41.17درصد مرد بودند. همچنین از مجموع ثبت‌نام کنندگان تعداد 181هزار و 846نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، 498هزار و 822نفر در گروه علوم تجربی، 182هزار و 239نفر در گروه علوم انسانی، 10هزار و 868نفر در گروه هنر و 6981نفر در گروه زبان‌های خارجه ثبت نام کردند. نگاهی به آمار داوطلبان سال ۹۴نشان می دهد با توجه به اینکه در آزمون سال 93، یک میلیون و 31هزار و 381نفر ثبت‌نام کرده بودند آمار سال 94 نسبت به سال 93 تعداد 150هزار و 625نفر یعنی 14.60درصد کمتر است. (اینجا و اینجا)

کاهش داوطلبان کنکور پیامی جز از رونق افتادن کنکور ندارد با توجه به اینکه تلاش های برخی از نمایندگان مجلس در سال های گذشته برای حذف کنکور بی نتیجه مانده بود اما حالا کاهش انصراف های داوطلبان از کنکور سراسری، خود به خود هدف برداشتن کنکور را تحقق بخشیده است.

در سال های اخیر به همان نسبت که داوطلبان روند نزولی طی کردند روند صعودی داوطلبان زن نیز شکسته شد. به طوری که سهم زنان از سال ۸۸ به یکباره با کاهش در کنکور سراسری مواجه شد. زنان که در دهه ۸۰سهم بالای کنکور کارشناسی را از آن خود کرده بودند حالا با روندی نزولی به سمت کاهش سهم در حال حرکت هستند. حرکتی آهسته در افزایش سهم مردان و کاهش سهم زنان. حرکتی که حتی منجر به کاهش داوطلبان کنکور سراسری در سال های اخیر شده است. (اینجا)

زنان همانطور که به مرور در کنکور سراسری کمرنگ ظاهر می شوند تا خیزی به سمت مدارج بالاتر داشته باشند مردان نیز حضور خود را پررنگ می کنند به طوری که در بین برترین های کنکور امسال از بین ۳۰رتبه برتر ۲۳مرد و ۷زن جا گرفتند. (اینجا)

از نکات جالب دیگر کنکور سهم بالای یزدی ها در میان رتبه های برتر در ۲۱سال گذشته است. احمد شیرزاد مدیرکل آموزش و پرورش یزد معتقد است که توجه به همه دانش آموزان بدون توجه به دولتی و خصوصی بودن و توجه والدین به تحصیل فرزندانشان نقش بسیار مهمی در تداوم این موفقیت دارد.(اینجا)

اما مقصد رتبه های برتر کدام دانشگاه هاست؟ دانشگاه تهران مانند سال های گذشته مقصد اصلی رتبه های برتر آزمون سراسری امسال نیز هست.(اینجا)

با توجه به افزایش ظرفیت ها و گسترش روزافزون دانشگاه های مختلف اعم از شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و مجازی به ازای هر شرکت کننده دو صندلی خالی وجود دارد. کیفیت گرا شدن داوطلبان کنکور سراسری در نهایت منجر به خالی ماندن صندلی های بی کیفیت در دانشگاه های مختلف شده است. طبق آمارهای سال های گذشته در کنکور 93 بیش از 252 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها، نصیب نظام آموزش عالی کشور شده است که به گفته رییس سازمان سنجش کشور 99 درصد این ظرفیت خالی مانده در دوره آموزشی دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی بوده است. همین روال برای کنکوری های سال های قبل نیز برقرار بود؛ بیشترین ظرفیت خالی در دانشگاه های پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی وجود داشت که نسبت به سال قبل ۱۵درصد افزایش داشته است. (اینجا)

اما با توجه به ظرفیت های اعلام شده از سوی دانشگاه های مختلف تنها ۱۷درصد از داوطلبان کنکور می توانند به دانشگاه های برتر و رایگان راه پیدا کنند. بر اساس آمار سازمان سنجش از میان ۷۹۶ هزار نفر شرکت کننده تعداد ۷۶۷ هزار و ۲۵۷ نفر ظرفیت ایجاد شده است که تقریبا همه شرکت کنندگان مجاز به انتخاب رشته شدند. که از این تعداد تنها ۱۲۸هزار و ۵۱۶نفر مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های رایگان شده اند دانشگاه هایی که جزو دانشگاه های مادر و با کیفیت محسوب شده و انتخاب نخست بیشتر داوطلبان برتر محسوب می شود. همچنین بیشترین ظرفیت پذیرش دانشجو به دانشگاه های پولی اختصاص دارد. امسال ۸۳درصد دانشجویان باید راهی دانشگاه های پولی شوند. دانشگاه هایی اعم از دانشگاه پیام نور، دانشگاه های غیرانتفاعی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه های مجازی، پردیس های خودگردان و دوره های شبانه از جمله این دانشگاه ها هستند. (اینجا)

 کنکور امسال از حاشیه نیز به دور نبود. قانون جدیدی که در کنکور اعمال شده است از طرفی صدای داوطلبان را درآورده بود و از طرف دیگر صدای رسانه ها،بر اساس این قانون در راستای لایحه سنجش و پذیرش دانشجو، یکی از ضوابط تعیین شده تاثیر 25 درصدی سابقه تحصیلی در کنکور است که این ضابطه در کنکور 93 اعمال شد و در کنکور امسال نیز ادامه داشت که جمع کثیری از داوطلبان نسبت به آن اعتراض داشتند. (اینجا)از طرف دیگر روزنامه کیهان در اعتراض خود به این قانون به سه دلیل آن را بی اعتبار خواند(اینجا)  که در آخر سازمان سنجش از این عمل کاملا دفاع کرده و این تصمیم را در راستای حذف کنکور می داند که توسط یک کمیته گرفته شده است و سازمان سنجش تنها مجری مصوبات قانونی است.(اینجا)

از طرف دیگر اما سازمان سنجش خبری خوب برای عده ای از داوطلبان کنکور امسال که در رده غایبان قرار گرفتند داشت با این موضوع که داوطلبان غایب در آزمون سراسری سال ۹۴ می توانند انتخاب رشته کنند. حسین توکلی رییس سازمان سنجش گفت: ثبت نام و انتخاب رشته های تحصیلی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی پیام نور ، غیرانتفاعی صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی است و از دوشنبه 5 مرداد 94 آغاز و 10 مرداد پایان می پذیرد.(اینجا)

نتایج نهایی کنکور ۹۴نیمه شهریورماه اعلام می شود.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    نتايج نهائي كي مياد پس؟ دو ماهه و ١٠ روز پيش كنكور داديم.دق دادن مارو