۰ نفر
۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵

تسنیم نوشت:

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به نگرانی اسرائیلی‌ها از تونل های زیرزمینی حماس پرداخت و نوشت که این تونل های تاریک و خنک که در عمق 46 فوتی از سطح زمین ساخته شده اند، به اندازه ای پهنا دارند که دو نفر بدون داشتن لباس جنگی می توانند از آنها عبور کنند.

بر اساس این گزارش، تخریب این تونل ها اولین هدف اعلام شده از سوی اسرائیل برای حمله زمینی به غزه بوده است؛ حمله ای که از 17 جولای جاری آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد.
درحالیکه حدود 11 روز از شروع عملیات اسرائیل برای تخریب این تونل ها می گذرد و در این بین نیز مقامات اسرائیلی از کشف 31 تونل و تخریب 15 عدد از آنها خبر دادند، اما فلسطینی ها بعد از ظهر روز گذشته (دوشنبه) باز هم از طریق تونل خود را به اسرائیل رساندند و با نظامیان اسرائیلی مقابله کردند؛ در این درگیری، چندین نظامی اسرائیلی و حداقل یک فلسطینی کشته شدند.

این روزنامه با اشاره به اینکه شروع ساخت این تونل ها توسط حماس به سال 2006 میلادی باز می گردد، نوشت که بیشتر از آنکه شلیک موشک ها در طول این جنگ 21 روزه علیه غزه، اسرائیلی ها را روانه پناهگاه کند، این حملات تونلی علیه اسرائیلی ها بوده است که روان اسرائیلی ها را به هم ریخته است؛ حمله تونلی روز گذشته نیز ششمین حمله حماس در جنگ جاری محسوب می شود.
نیویورک تایمز نوشت اسرائیلی ها این روزها در حال صحبت درباره سناریوی کابوس های خود درباره حملات تونلی حماس هستند؛ سناریوهایی از فیلم های اکشن که در آنها دشمنان مسلح از زیر زمین ظاهر می شوند و جمعیتی را با مسلسل هدف می گیرند و بعد از آن دوباره به داخل زمین می روند.
بر اساس گزارش های منتشر شده، در این تونل ها علاوه بر تجهیزات نظامی، فضاهای کوچکی نیز برای استراحت و یا مخفی شدن در نظر گرفته شده است.

شگفت زدگی اسرائیلی‌ها از پیچیدگی شبکه تونل های زیرزمینی حماس
کارشناسان اسرائیلی اعلام کرده اند که ساخت هر کدام از این تونل ها، یک سال زمان می برد و هزینه ای حدود 2 میلیون دلار نیاز دارد؛ ارتش اسرائیل از سال 2003 متوجه وجود این تونل ها شد و یک کارگروه را به مدت یک سال مامور بررسی این تونل ها کرد اما با این حال، در درگیری های اخیر اسرائیل با حماس، از کشف شبکه پیچیده تونلی شگفت زده شده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ashia A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    0 0
    خوبه بعد ازشکست دادن اسرائیل و پیروزی نهایی ، میشه این شبکه تونل هارو به عنوان یک اثر پیشرفته مهندسی یا یکی از جدیدترین عجایب هفتگانه دنیا ثبتشون کرد