دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور در آیین افتتاحیه دوره آموزشی مشاوره کتابدار که در شیراز در حال برگزاری است، بر ضرورت پرورش و گسترش فضای کتابخوانی و مطالعه از سوی کتابداران تأکید کرد، و در این زمینه به ارائه گزارشی از یک کتاب پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا مختارپور با اشاره به اعتقاد خود در احتساب حرفه کتابداری به عنوان یکی از ارزشمندترین امور کشوری، بیان کرد: من بر این باورم که تکریم کتابداران ابتدا از خود کتابداران آغاز می شود. کتابدار، خود باید مقام ارزشمند و والای خویش را باور داشته باشد؛ اما لازمه این امر، حضور وی در عرصه گفتمانی کتاب است.


مختارپور با تأکید بر ضرورت پرورش و گسترش فضای کتابخوانی و مطالعه از سوی کتابداران، به ارائه گزارشی از یک کتاب پرداخت. این کتاب با عنوان «از کتاب رهایی نداریم» مجموعه اظهارات خواندنی اومبرتو اکو، نویسنده رمان نام گل سرخ، و ژان کلود کریر، منقد و فیلمنامه نویس فرانسوی در مورد کتاب و کتابخوانی است، که به کوشش ژان فیلیپ دوتوناک تهیه شده است.


وی در خصوص این کتاب گفت: در بخش اول کتاب، مصاحبه کننده پیشگویی های آینده پژوهی را مطرح می کند که به باور او در سال 2023، چهار اتفاق رخ خواهد داد، که عبارت است از: رسیدن قیمت هر بشکه نفت به 500 دلار، تبدیل شدن آب به یک کالای تجاری، تبدیل افریقا به قدرت اقتصادی و نابودی کتاب. در ادامه این موضوع مورد بحث قرار گرفته و مقایسه ای بین استفاده دستگاه های مختلف از اینترنت و رایانه در قیاس با کتاب شکل می گیرد.

مختارپور ادامه داد: سوالی که امروزه به وفور شنیده می شود این است که، آیا دنیای دیجیتال جای کتاب را خواهد گرفت یا خیر. اکو به این سوال با طنزی شیرین پاسخ می دهد و می گوید، اگر بخواهید رمانی را دو ساعت در کامپیوتر بخوانید، چشمتان از کاسه در می آید. او می گوید، جنگ و صلح را نمی توانید در رایانه بخوانید، چراکه در این صورت هم سرگیجه می گیرید، هم چشمتان درد می گیرد، و هم درک نمی کنید. با اینحال، برای بازدید یک پرونده 25 هزار برگی، استفاده از رایانه گزینه بهتری است.

وی اضافه کرد: کریر بحث را دنبال کرده و می گوید، مطالعه، پیش نیازی به نام خواندن و نوشتن، و شرایطی دیگر، دارد. شرایطی که، شما برای کار با رایانه نیز بدان نیاز دارید. بنابراین رایانه مطالعه شما را دگرگون نمی کند، تنها ممکن است تغییرات خاصی در بعضی بخش ها ایجاد نماید.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به فصلی خواندنی در این کتاب به نام "هیچ چیز ناپایدار تر از وسایل ماندگار نیست" اشاره کرد و گفت: در این فصل گفته می شود، تکنولوژی های جدید دائما در حال دگرگونی است و شما مجبورهستید هر دو سال، ابزار های مورد استفاده خود را در این حوزه از جمله، رایانه، تلفن همراه، و ... به روز کنید. اکو در این خصوص می گوید، اگر حافظه سمعی بصری قرن بیستم به دلیل هر نوع اختلالي ناگهان قطع شود، تمام کسانی که اطلاعات خود را در این قالب ذخیره کرده اند با خلاء رو به رو خواهند شد. در حالی که این امر در خصوص کتابخانه ها صدق نمی کند. بنابراین، ابزارهای فرهنگی امروز آسیب پذیرتر از گذشته است.

وی در ادامه با اشاره به بخش هایی از این کتاب عدم ثبات تکنولوژی های جدید را یادآور شد و گفت: تکنولوژی طوری پیش می رود که کسانی که تمام علم و دانش خود را به این ابزار وابسته کرده اند، هر روز باید خود را به روز کنند. در قدیم وقتی انسانی به پختگی در سنش می رسید، تا مدتها برای اطرافیانش نصیحت گر بود، اما امروز اگر خود را به روز نکنید، حتی مدیرانتان باید شغلشان را عوض کنند، چرا که به روز نیستند. بنابراین امروز دیگر کسی به مرحله ثبات نمی رسد، چراکه اصلا ثباتی وجود ندارد.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به بخش های دیگری از این کتاب ادامه داد: در فصلی دیگر ژان کلود کریر می گوید، همسر من ایرانی است. پدرش ادیب پژوهشگری بود. از پروژه های پژوهشی او صحافی بغدادی، به نام ابن ندیم، بود که به دلیل علاقه وافرش به کتاب، آثاری را که برای صحافی نزد او می بردند، می خواند و خلاصه ای از آن می نوشت. بعدها، بسیاری از آن کتب از بین رفتند، و تنها یادداشت های ابن ندیم از آنان باقی ماند و به "الفهرست"، یکی از منابع قدیمی کتابشناسی، تبدیل شد. در آنجا ژان کلود کریر می گوید، صحافی و جلد اختراع ایرانی هاست. ایرانی ها برای اولین بار برای اینکه کاغذهای نوشته محفوظ بماند، جلدی سخت برایش درست کردند.


مختارپور ضمن اشاره به بخش هایی از کتاب در خصوص رمان های عامه پسند، بخشی از متن را برای کتابداران خواند وگفت: رمان عامه پسند به عنوان ژانر کتاب طبقه بوژوا در انگلستان شروع شد. نویسندگان برای تاجران و دریانوردان که به اقتضای شغلشان سفر می کردند، کتاب های داستانی می نوشتند که در طول سفر بخوانند. این نویسندگان به صورت جداگانه کتبی برای همسران آنان و نیز کتبی برای خدمه همسران آنان می نوشتند. هر دو گروه باسواد بودند و تا پاسی از شب به خواندن آنها مشغول می شدند. به دلیل استقبالی که از این رمان ها شد، این آثار بعدها در سطوح مختلف جامعه گسترش یافت و به رمان های عامه پسند تبدیل شد.

وی اضافه کرد: اتفاقا یکی از نقاط ابتدایی برای علاقمند شدن نوجوانان و جوانان به مطالعه، رمان عامه پسند است. خواندن اين نوع رمان ها اشکالی ندارد اما نظام آموزشي، مربیان، معلمان و کتابداران ما باید کمک کنند تا کسی که با این رمان ها خواندن را آغاز کرده است، خود را تنها به آنها محدود نکند. همانگونه که، هیچ كودكي در خوردن پوره و شیر خشک توقف نمی کند و در سطوح بالاتر به غذاهای مقوی تر، متناسب با رشد خود نیاز دارد.

به گزارش خبرآنلاین، «از کتاب رهایی نداریم» نوشته اومبرتو اكو و ژان كلود كرير را انتشارات نیلوفر با ترجمه مهستي بحريني و در 320 صفحه با قیمت 18هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

تجلیل از برگزیدگان خاطره نویسی در 17 اسفند

خبر دیگر از نهاد کتابخانه ها اینکه، بررسی نهایی آثار جشنواره خاطره نویسی آغاز شد. محمد الهیاری از انتخاب هیات داوران بخش نهایی انتخاب آثار خاطره نویسی و آغاز آخرین مرحله گزینش آثار خبر داد. وی از آغاز به کار هیات داوران بخش نهایی گزینش آثار جشنواره خاطره نویسی خبر داد و گفت: آخرین مرحله داوری آثار ارسالی از روز چهارشنبه 6 بهمن ماه آغاز شده و هیات داوران با تعیین شاخصه های گزینش آثار و امتیازدهی به آن، در حال بررسی خاطرات دریافتی شرکت کنندگان این دوره هستند.

وی با توجه به اتمام مرحله نخست داوری در روز سه شنبه 5 بهمن ماه، به معرفی هیات داوران مرحله نهایی جشنواره پرداخت و گفت: اعضای هیات داوران دومین دوره مسابقه خاطره نویسی شامل دکتر محسن پرویز، جهانگیر خسروشاهی، جواد محقق، حجت الاسلام محمد رضا واحدی، بلقیس سلیمانی و راضیه تجار است.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور استقبال مخاطبین از این جشنواره را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: در این دوره، مجموعا تعداد 4150 اثر، توسط دبیرخانه جشنواره خاطره نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه ها دریافت شده؛ که 1739 اثر به وسیله ایمیل و 2414 اثر نیز توسط پست ارسال شده است.

الهیاری با اشاره به پایان دوره نهایی ارزیابی آثار توسط هیات داوران در اواسط هفته آینده اظهار داشت: از برگزیدگان این دوره از مسابقات خاطره نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه ها در روز 17 اسفند ماه سال جاری و همزمان با آيین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تقدیر خواهد شد.

شایان ذکر است آثار کتابداران در این دوره، 9 موضوع مرتبط با کتابدار، کتابخانه و مطالعه را در بر می گیرد که شامل «کودکان و نخستین تجربه های برخورد با کودک»، «اندیشمندان و نویسندگان در کتابخانه»، «کتابدار به عنوان مشاور امین»، «ارزشمندترین تجربه کاری»، «کتابداران و خیرین کتابخانه ساز»، «اهدای کتاب»، «کتابداران و جایگاه شغلی، اجتماعی»، «کتابداران و دنیای مجازی» و «کتابدار و خانواده» است. محور آثار ارسالی اعضای کتابخانه ها نیز در قالب 4 موضوع «نخستین تجربه حضور»، «وقایع و اتفاقات جالب»،«دوستان کتابخانه» و «من و کتابدار" به دبیرخانه ارسال شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کتابداران IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    3 2
    اقای مختار پور به جای این حرف ها به فکر معیشت کتابداران مظلوم باش با حقوق75 هزار کتابدارارن زیر خط فقر هستند