اقتصاد نیوز نوشت:

پس از تفاهم نامه لوزان و انتشار اخباری مبنی بر برخی همکاری‌های ایران و آمریکا، مجلسی‌ها به بهتر شدن روابط با آمریکا مخالفتی ندارند.

پس از تفاهم لوزان ۲۴ تاجر آمریکایی به ایران آمدند و به دنبال آن اعلام شد تاجران ایرانی هم می‌خواهند به آمریکا بروند. در همین حال اخباری هم مبنی بر احتمال برخی همکاری‌های اقتصادی این دو کشور از جمله در بخش خودرو شنیده شده است. اما در این اوضاع موضع نماینده‌های مجلس چیست؟

در همین مورد محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌گوید: ما در حال حاضر نمی‌توانیم شرایط آینده را پیش‌بینی کنیم و باید منتظر پایان مذاکرات شویم تا تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهیم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان روابط اقتصادی بین ایران و آمریکا وجود دارد؟ می‌گوید: اگر آمریکا تحریم‌های سخت خود را بردارد این احتمال وجود دارد که در آینده مناسبات تجاری آن هم در بخش خصوصی با آمریکا داشته باشیم. 

ناصر موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره عنوان می‌کند: هنوز توافق‌نامه‌ای به صورت قطعی بین ایران و آمریکا صورت نگرفته است و از طرفی این رفت و آمد‌ها به صورت رسمی نبوده و به صورت غیررسمی صورت گرفته و این توافق که قرار است از تیر ماه انجام شود تا برای کشور ما روشن نشود ما نمی‌توانیم در این زمینه اظهار نظر کنیم. 

وی اضافه می‌کند: قبل از انقلاب اسلامی آمریکایی‌ها در اقتصاد ما جایگاه قوی داشتند ولی حضور آنها در کشور ما چندان باعث رونق اقتصاد کشور ما نشد و باعث شده بود که ما اکثر نیازهای کشورمان را وارد کنیم؛ حتی محصولات خیلی پیش پا افتاده کشاورزی که تولید آن در کشور ما خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی انجام می‌شد را از کشور آمریکا وارد می‌کردیم. با این حال مردم رفته رفته این تولیدات را‌‌ رها کردند.

او اظهار می‌کند: حضور آنها در کشور اگر در تحول صنایع و تکنولوژی ما تاثیرگذار باشد می‌تواند اقتصاد کشور را تکان دهد ولی اگر قرار باشد با آمدن آنها واردات‌ بی‌رویه به کشور ما صورت بگیرد و حتی اگر این صنعتی را هم که داریم از دست بدهیم نه‌تنها باعث تحول بلکه باعث ضربه هم می‌شود. 

در همین حال علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس هم بیان می‌کند: امکان همکاری در مبادله‌های اطلاعات فنی و برخی از استاندارد‌ها وجود دارد. البته باید توجه کرد که آمریکایی‌ها بخشی از امکانات اولیه خود را از کشورهای دیگر تهیه می‌کنند. 

وی اضافه می‌کند: ما در چند روز پیش از کارخانه‌ای در چین بازدیدی داشتیم که پل فلزی بسیار بزرگی برای اآمریکا می‌ساختند و شاید در این رابطه آمریکا امکانات مورد نظر را ندارد اما اگر در بخش فولاد و یک سری استاندارد‌های هواپیمایی بتوانیم همکاری کنیم موثر است. 

وی خاطر نشان می‌کند: در حال حاظر اعتقاد من بر این است که ما در نیروی کار مشکلی نداریم و نیرو‌های برجسته‌ای در بخش‌های مهندسی داریم و عمده مصالح ما خوب است. شاید یک سری همکاری‌های جزئی مانند فعالیت در عرصه سنگ‌های مصنوعی و پرس‌های مختلف یا تکنولوژی‌های خاص با آمریکا داشته باشیم ولی در کل امکانات اولیه برای انجام این چنین اقداماتی موجود است.

او تصریح می‌کند: در این بخش اگر مذاکراتی صورت گیرد ما خواسته‌های خود را در این زمینه طلب می‌کنیم و این امکانات می‌تواند موثر واقع شود. 

همچنین ناصر صالحی‌نسب، نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: خارج از مسائل سیاسی و تفاهم‌های سیاسی ما موافق تقویت اقتصادی و همکاری بین ایران و آمریکا در بخش کشاورزی هستیم. چرا که از لحاظ علمی اقلیم‌هایی از کشور آمریکا مشابه کشور ما است و طبعا کشاورزی آمریکا یک سروگردن از ما بالا‌تر است و به تبع از آن، کسب دانش و مهارت‌ها و ایجاد روابط علمی در بخش کشاورزی با آمریکا کمک قابل توجهی به ما خواهد کرد. 

صالحی نسب در پایان می‌گوید: کسب دانش کمک قابل توجهی به کشور در تولید محصولات و تقویت بنیه کشاورزی می‌کند.

این سخنان نماینده‌های مجلس نشان می‌دهد که آنها مشکل خاصی بابت همکاری‌های اقتصادی بین ایران و آمریکا ندارند و امیدوارند این همکاری‌ها در راستای تقویت اقتصاد ایران صورت بگیرد. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرزاد A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    5 1
    آخه وقتی اجناس بادوام و با کیفیت چینی و هندی هست کی میره پولشو بده اجناس بنجل آمریکایی بخره ؟ وقتی شرکای تجاری قدری مانند سودان داریم چه نیازی به آمریکا داریم .
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    3 0
    ناصر موسوی قبل از انقلاب اسلامی آمریکایی‌ها در اقتصاد ما جایگاه قوی داشتند ولی حضور آنها در کشور ما چندان باعث رونق اقتصاد کشور ما نشد و باعث شده بود که ما اکثر نیازهای کشورمان را وارد کنیم؛ حتی محصولات خیلی پیش پا افتاده کشاورزی که تولید آن در کشور ما خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی انجام می‌شد را از کشور آمریکا وارد می‌کردیم.یعنی حالا خودکفا شدیم؟ ما که الان حتی چوب بستنی و دسته بیل هم از چین وارد میکنیم برنج های آلوده هندی گوشت بوفالو هندی خودروهای چینی
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    2 0
    دوستان عزیز لطفا دقت کنید ما در زمینه ها و مواردی که برای کشورمان منافع دارد و نیازمند هستیم بایستی از آمریکا کالا وارد و دانش فنی را بیاموزیم. به عنوان مثال در زمینه الکترونیک، مخابرات، صنایع سنگین پیشرفته، صنایع فضایی، نانو و غیره. لذا بایستی دقتم کنیم به دام مواردی که پول و سرمایه کشور احیانا به هدر میرود نیافتیم. مثلا ما در طی این سالها میتوانستیم خیلی چیزها را از کره جنوبی یا چین یاد بگیریم ، اما تبدیل شده ایم به وارد کننده صرف لوازم خانگی ، خودرو و دیگر موارد از این کشورها . البته موضوع خودرو کاملا بحث مفصلی دارد و چون مزیت نسبی در این زمینه نداریم کلا بایستی فکری جدی در مورد آن نمود....
  • ناشناس IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    2 0
    مطمن باشیدچون مزدکارگرونیروی کارومتخصصین درایران نسبت به امریکاارزان است امریکا بخش وسیعی ازمونتاژ خودشومیاره توکشورهایی مثل ایران بدلیل اینکه تمام شده اون کالاواسش اروزنتر میشه ودرنتیجه بازاراشتغالزایی درکشورایجادمثل خیلی کشورهای دیگه یاهمین چین که مثال زدید الان تمام لوازم برقی درچین تحت لیسانس ساخته میشه ملت چین هم ازشون بهرمندمیشن این قانون طبیعته بده بستون حال بدی حال بهت میدن ضدحال بزنی ضدحال میخوری