مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آيين اختتاميه جشنواره فيلم كوتاه تهران با حضور حجت الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي، محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري، محمد احساني معاون نظارت و ارزشيابي، محمد طباطبايي نژاد مدير عامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و جمعي از ميهمانان خارجي و هيات داوران به ميزباني حبيب ايل‌بيگي دبيرجشنواره فيلم كوتاه تهران یکشنبه شب 27 مهرماه در تالار وحدت برگزار شد.

 در ابتداي اين مراسم حبيب ايل بيگي دبير سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران ضمن خوشامدگويي به ميهمانان حاضر در مراسم اختتاميه اين جشنواره گفت: «خدا را شاكرم كه توفيق خدمتگزاري سي و يكمين جشنواره فيلم كوتاه را نصيبم كرد. همچنين از برادر عزيزم جناب دكتر ايوبي رئيس سازمان سينمايي به خاطر اعتمادي كه به اينجانب كرده اند و مسئوليت دبيري اين دوره از جشنواره را به بنده سپردند ، كمال تشكر را دارم.»

دبير جشنواره فيلم فجر با اشاره به ماهيت اين دوره از جشنواره فيلم كوتاه گفت: «در اين دوره از جشنواره شاهد نمايش آثاري بوده ايم كه بذر آنها در جشنواره هاي منطقه اي و استاني و نيز در دوره هاي آموزشي انجمن گذاشته شده بود. كيفيت آثار و محتواي فيلمها چيزي نيست كه يك شبه بتوان آن را در فيلم ها تزريق كرد.»

او افزود: «اگر انتظار داريم جشنواره بعدي به لحاظ كيفيت آثار رشد قابل توجهي نسبت به توليدات امسال داشته باشند بايستي شرايط توليد فيلم كوتاه را در كشور بهبود بخشيم. ما معتقديم از كشت ناكرده، نمي توان انتظار درو داشت.»

 دبير جشنواره فيلم كوتاه تهران در ادامه با اشاره به اين مطلب كه جشنواره فيلم كوتاه تهران  كارنامه‌اي 2 ساله براي اين عرصه است گفت: «اين دوره از جشنواره فيلم كوتاه تهران را مي توان عرصه اي براي بررسي كارنامه 2 ساله فيلم كوتاه تهران دانست.»

 ايل‌بيگي در ادامه تصريح كرد: «در اين دوره از جشنواره آثاري به نمايش درآمد كه چهره مقاومت در منطقه و ارزشهاي دفاع مقدس را به زيباترين شكل ممكن به نمايش كشيد و از طرفي آثاري كه مستندسازان جوان از جغرافياي طبيعي و تنوع فرهنگي كشور به تصوير كشيدند ظرفيت فرهنگي كشور را براي مخاطب غيرايراني به خوبي نشان مي‌دهند.»

 دبير سي و يكمين جشنواره فيلم كوتاه در پايان صحبتهاي خود گفت: «عليرغم مشكلات اجرايي، پروژه نگران سازي و بي اعتماد كردن مسئولان نسبت به فيلمسازان جوان كشور كه توسط برخي از افراد مغرض بنا بود اجرا شود، نتوانست گردي بر دامن اين جشنواره بيفشاند و به حمد ا... قاطبه شركت كنندگان در جشنواره رضايت نسبي از برگزاري مناسب از جشنواره را ابراز داشتند.»

 در ادامه اين مراسم هيئت داوران بخش بين الملل سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران بيانيه هيئت داوران را قرائت كردند و پس از آن فرشته طائرپور به عنوان عضوی از هيئت داوري بخش بين‌الملل روی صحنه حاضر شد و گفت: «نمايش و تماشاي فيلم‌هاي كوتاه اين نكته را به ياد مي‌آورد كه هيچ محفلي جز جشنواره‌هايي از اين دست براي ديدن اين فيلم ها وجود ندارد.»

اين تهيه‌كننده سينما خطاب به رئيس سازمان سينمايي گفت: «من تشكر مي كنم كه گروه هنر و تجربه تشكيل شد كه اين اتفاق مهمي است اما جا دارد براي اين همه پتانسيل موجود در فيلم كوتاه محفلي فراهم شود .وي افزود اي كاش بعضي از دوستان فيلم كوتاه را مي ديدند تا بدانند هر نوع مسئله اي سياه نمايي نيست بلكه حساسيت اجتماعي است.»

 پس از پايان صحبتهاي طائرپور مراسم تجليل از فرهاد مهرانفر و شهرام مكري برگزار شد و در ادامه حجت ا... ايوبي رئيس سازمان سينمايي سخن گفت.

 رئيس سازمان سينمايي گفت: «فيلمسازان فعال در عرصه فيلم كوتاه آينده سينماي ايران هستند من هر بار كه به انجمن سينماي جوان مي آيم شهرام مكري و مكري هاي فراوان را مي بينم كه چشم و چراغ سينماي ايران هستند.»

ايوبي گفت: «يكي از مشكلات انجمن سينماي جوان ديده نشدن آثار فيلمسازان فيلم كوتاه است . بنده هم از همان روز اول بر اين نكته تاكيد داشته ام اما چه كنيم كه  تعداد اندكي از سالنها را مي توانيم به هنر و تجربه اختصاص دهيم. خوشحالم هنر و تجربه شروع خوبي داشت و اميدوارم با حمايت همه مديران اين گروه سينمايي به خوبي فعاليت كند.»

ايوبي در ادامه افزود: «ديده شدن سينماي كوتاه تنها به عهده سازمان سينمايي نيست بلكه ما همچنان دستمان به سوي صدا و سيما دراز است تا در اين عرصه فعاليتهاي جدي انجام دهد. زبان تصوير بهترين زبان براي نشان دادن فرهنگ و هنر و شعر و ادب فارسي است. من مطمئنم  زبان تصوير مي تواند سرزمين ايران به خوبي به دنيا معرفي كند. امروز از همه مسئولان ، دولتمردان و مجلس مي خواهم با سينما آشتي كنند و اين هنر صنعت را حمايت كنند. همه ما بايد به كمك سازمان سينمايي بياييم تا بهترين بهره را از خلاقيت جوان ببريم.»

در مراسم پایانی سی و یکمین دوره جشواره فیلم کوتاه تهران، برگزیدگان جوایز خود را دریافت کردند. اسامی برگزیدگان جشنواره به این شرح است:

بهترین فیلم با موضوع پرتو ایمان:

تندیس جشنواره و مبلغ 40 میلیون ریال به فیلم داستانی« نجس» از تبریز به کارگردانی بهرام و بهمن ارک اهدا شد.

بهترین فیلم با موضوع چشم انداز سرزمین زیبای ما:

تندیس جشنواره و مبلغ 40 میلیون ریال به فیلم مستند « اوزال» ساخته مسعود میرزایی از بندرعباس تعلق گرفت.

بهترین فیلم با موضوع چراغ راه:

تندیس جشنواره و مبلغ 40 میلیون ریال به فیلم مستند «لیر» (خانه سنگی) ساخته محمدرضا حافظی از خرم آباد اهدا شد.

بهترین فیلم با موضوع دست‌آوردها:

تندیس جشنواره و مبلغ 40 میلیون ریال به فیلم پویانمایی «تمام زمستان هایی که ندیده‌ام» ساخته امید خوش نظر از تهران تعلق گرفت.

همچنین هیات داوران مسابقه ملی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران جوایز مسابقه سینمای ایران در بخش‌های بهترین صدای فیلم (صدابرداری و یا صداگذاری)، بهترین تدوین، بهترین تصویربرداری، بهترین جان بخشی در آثار پویانمایی، بهترین فیلمنامه، بهترین تحقیق و پژوهش، بهترین فیلم تجربی، بهترین فیلم پویانمایی، بهترین فیلم مستند، بهترین فیلم داستانی و بهترین فیلم در بخش سینمای ایران را معرفی کردند.

بهترین صدا:

از میان 6 کاندید دریافت جایزه در این بخش، بهروز عابدینی و علی ابوالصدق برای فیلم «حذف اضطراری»، فرزاد جعفریان، هادی کریمی و مجید محمد دوست برای فیلم «حیات در رگ های سرد»، اشکان فتحی و آرش قاسمی برای فیلم «خون مردگی»، حسن شبانکاره و بهروز شهامت برای فیلم« ژیلا» و مسیح سراج و آرش قاسمی برای فیلم «کودکان ابری» ؛ تندیس جشنواره و مبلغ 40 میلیون ریال به بهروز عابدینی و علی ابوالصدق برای فیلم داستانی «حذف اضطراری» اهدا شد.

بهترین تدوین:

از میان 5 کاندید دریافت جایزه در این بخش، اسماعیل علیزاده و فرزاد براهویی برای فیلم «خون مردگی»، محمد نجاریان برای فیلم «حذف اضطراری»، مجید محمد دوست برای فیلم «حیات در رگ­های سرد» و پالیز خوشدل برای فیلم «روی زیرزمین»؛ تندیس جشنواره و مبلغ 40 میلیون ریال به محمد نجاریان برای فیلم «حذف اضطراری» تعلق گرفت.

بهترین تصویربرداری:

از میان 6 کاندید دریافت جایزه در این بخش، مسعود میرزایی برای فیلم «اوزال»، آیین ایرانی برای فیلم «رنگان 99»، سینا کرمانی‌زاده برای فیلم« حذف اضطراری»، مهدی نورمحمدی و محمود منصوری برای فیلم «حیات در رگ­های سرد» و پیمان عباس زاده برای فیلم «کودکان ابری» ؛ دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال به مهدی نورمحمدی و محمود منصوری برای فیلم «حیات در رگ های سرد» تعلق گرفت. همچنین تندیس جشنواره و مبلغ 40 میلیون ریال به سینا کرمانی زاده برای فیلم «حذف اضطراری» تعلق گرفت.

بهترین جانبخشی در آثار پویانمایی:

از میان 5 کاندید دریافت جایزه در این بخش، محمدحسین اعظم پور و شادی ادیب برای فیلم «خانوم گل میخکی»، محمد زارع و شلاله خیری برای فیلم «دخترک آت آشغالی»، رسول شیری برای فیلم «درخت»، امین ونکی، بهزاد رجبی پور، سعید مرادی، حامد بهروزی و مشهود ولیان برای فیلم «تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ایم» و سعید مددی ماهانی و مهسا زینی برای فیلم «توپ جنگ»؛ تندیس جشنواره و مبلغ 40 مییون ریال به امین ونکی، بهزاد رجبی پور، سعید مرادی، حامد بهروزی و مشهود ولیان برای فیلم «تمام زمستان هایی که ندیده ایم» اهدا شد.

بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند:

از میان 5 کاندید دریافت جایزه در این بخش، مسعود میرزایی برای فیلم «اوزال»، محمد کارت برای فیلم «خون مردگی»، عبدالحمید ارجمند برای فیلم «سعدی کارنو»، حسن نقاشی برای «فیلم شاه جهان» و بهزاد فتحی نیا برای فیلم «حیات در رگ های سرد»؛ تندیس جشنواره و مبلغ 40 میلیون به عبدالحمید ارجمند برای فیلم «سعدی کارنو» اهدا شد.

بهترین فیلمنامه

از میان 6 کاندید دریافت جایزه در این بخش؛ سمیرا نوروزی و محمد نجاریان برای فیلم «فردا صبح»، رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری»، محبوبه محمدزکی برای فیلم «جوجه ماشینی»، سعید روستایی برای فیلم« خیابان خیلی خلوت»، علی ثقفی برای فیلم «معادله» و پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم «حذف اضطراری»؛ دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال به رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری» تعلق گرفت.

تندیس جشنواره و مبلغ 40 میلیون ریال به محبوبه محمدزکی برای فیلم «جوجه ماشینی» اهدا شد.

بهترین کارگردانی فیلم تجربه گرا:

دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال به مهدی آقاجانی برای فیلم «شکستنی است » تعلق گرفت.

بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی:

از میان 5 کاندید دریافت جایزه در این بخش؛ سارا طیب زاده برای فیلم «خانوم گل میخکی»، محبوبه محمدزکی برای فیلم «جوجه ماشینی»، محمد زارع و شلاله خیری برای فیلم «دخترک آت آشغالی» و امید خوش نظر برای فیلم «تمام زمستان هایی که ندیده‌ایم»؛ تندیس جشنواره و مبلغ 50 میلیون ریال به محبوبه محمدزکی برای فیلم «جوجه ماشینی» تعلق گرفت.

بهترین کارگردانی فیلم مستند:

از میان 5 کاندید دریافت جایزه در این بخش؛ مسعود میرزایی برای فیلم «اوزال »، مهدی خمامی‌پور برای فیلم «روی زیر زمین»، فتح الله امیری برای فیلم «حیات در رگ های سرد» محمدرضا حافظی برای فیلم «لیر» (خانه سنگی)، محمد کارت برای فیلم «خون مردگی» تندیس جشنواره و مبلغ 50 میلیون ریال به فتح الله امیری برای فیلم «حیات در رگ های سرد» اهدا شد.

بهترین کارگردانی فیلم داستانی:

از میان 7 کاندید دریافت جایزه در این بخش؛ محمد نجاریان برای فیلم «فردا صبح»،علی ثقفی برای فیلم «معادله»، توفیق امانی برای فیلم «آپارتمان مورچه‌ها»، پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم «حذف اضطراری» سعید روستایی برای فیلم «خیابان خیلی خلوت» و رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری»؛ دیپلم افتخار و مبلغ 000/000/20 به پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم «حذف اضطراری» اهدا شد. تندیس جشنواره و مبلغ 70 میلیون ریال به رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری» تعلق گرفت.

جایزه هیات داوران در بخش فیلم داستانی :

لوح افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال به محمد نجاریان برای فیلم «فردا صبح» اهدا شد، لوح افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال به محمد حسینی بازیگر فیلم «معادله» تعلق گرفت.

بهترین فیلم در بخش سینمای ایران:

از میان 4 کاندید دریافت جایزه در این بخش؛ محبوبه محمد زکی برای فیلم «جوجه ماشینی»، پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم «حذف اضطراری»، فتح الله امیری برای فیلم «حیات در رگ های سرد»، رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری»؛ تندیس جشنواره و مبلغ 100 میلیون ریال به رضا فهیمی برای فیلم داستانی«کودکان ابری» اهدا شد.

هیات داوران مسابقه بین الملل سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، بهترین آثار در بخش های بهترن فیلم جهان اسلام، بهترین فیلم کشورهای آسیایی، بهترین مستند، بهترین انیمشن، بهترین فیلم تجربی و بهترین فیلم داستانی را انتخاب و معرفی کردند.

هیات داوران مسابقه بین الملل این دوره از جشنواره در بخش بین الملل که متشکل از «لوزیانا یوهانا بادر» استاد دانشگاه فریبورگ از کشور سوئیس،«کلود گیزارد» مدیر مرکز سینمای مستند آتلیه «وران» از کشور فرانسه،«کریستین براد تامسون» کارگردان، نویسنده و تهیه کننده سینما از کشور دانمارک، «استر ونگر» کارگردان و تهیه‌کننده سینما از کشور آلمان و فرشته طائرپور تهیه کننده از ایران بودند؛ آرای خود را اعلام کردند.

بر همین اساس آرای هیات داوران سی و یکمین جشنواره فیلم بین المللی فیلم کوتاه تهران به شرح زیراست:

بهترین فیلم کشورهای اسلامی:

جایزه بهترین فیلم جهان اسلام به صورت مشترک به فیلم «سکوت» ساخته بکیم گوری از کشور کوزوو و«قفس» به کارگردانی کریمه حسن زاده ، از افغانستان اهدا شد.

بهترین فیلم کشورهای آسیایی:

جایزه بهترین فیلم کشورهای آسیایی به «تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ام» ساخته امید خوش نظر ، از ایران جایزه تعلق گرفت.

بهترین فیلم داستانی:

جایزه بهترین فیلم داستانی در بخش مسابقه بین الملل به فیلم«زمین» به کارگردانی الکسیس میشالیک ، از فرانسه اهدا شد.

بهترین فیلم مستند:

جایزه بهترین فیلم مستند در بخش مسابقه بین الملل به فیلم «لیر»، به کارگردانی محمدرضا حافظی، از ایران رسید.

بهترین انیمیشن:

جایزه بهترین فیلم انیمیشن در بخش مسابقه بین الملل به فیلم «پدر» ساخته سانتیاگو گراسو ، از آرژانتین تعلق گرفت.

بهترین فیلم تجربی:

جایزه بهترین فیلم تجربی در بخش مسابقه بین الملل به فیلم« مردی که سرش را از دست داد» ساخته فردژوئایو ، از فرانسه اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران:

جایزه ویژه هیات داوران بدون جایزه نقدی به فیلم تجربی«تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ام» به کارگردانی امید خوش نظر اهدا شد.

بخش پایانی اهدای جوایز بخش بین الملل سی و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به اهدای جایزه بزرگ جشنواره 5000 هزار یورو اختصاص داشت.

در این بخش جایزه بزرگ جشنواره در بخش بین‌الملل به صورت مشترک به فیلم های «انضباط» به کارگردانی کریستوف صابر، از کشورسوئیس و«جوجه ماشینی» ساخته محبوبه محمدزکی از ایران اهدا شد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =