ارکستر سمفونیک عراق روز پنجشنبه یک آبان به رهبری آرش امینی رهبر ارکستر ایرانی در بغداد به اجرای برنامه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امینی که مديركل امور جشنواره‌ها و همكارى‌هاى بين‌الملل سازمان سينمايى است، به دعوت وزارت فرهنگ عراق، اركستر سمفونيك این کشور را رهبرى كرد. اين رويداد، نخستين همكارى فرهنگى - هنرى دو كشور در سطح عالى به شمار مى‌رود.

 در بخش اول اين برنامه، محمد امين‌عزت قطعاتى را همچون «رومئو و ژوليت» اثر چايكوفسكى، «آوازهاى سرزمين پدرى» اثر سيبليوس و چند اثر ديگر را اجرا كرد.

در بخش دوم و با اشاره نمادين به آغاز دوران همكارى هاى فرهنگى - هنرى بين دو كشور، آرش امينى قطعاتى از آرام خاچاطوريان، حشمت سنجرى، روسينى و لوريس چكنواريان را اجرا كرد.

اميني درباره حضور خود در عراق و رهبري اركستر سمفونيك عراق به روابط عمومی سازمان سینمایی گفت: سال گذشته كه  در برنامه اختتاميه «بغداد  پايتخت فرهنگى جهان عرب» حضور داشتم، در كمال ناباورى شاهد اجراى اركستر سمفونيك عراق بودم و  آشنايى من با رهبر مجرب و كادر آن  از همان زمان آغاز شد. در ادامه اين ارتباط، هنگامى كه با ابراز تمايل آقاى محمدعزت ابراهيم رهبر اركستر و دعوت آقاى عقيل مندلاوى، معاون وزير فرهنگ مواجه شدم، آمادگى خود را براى شركت در اين برنامه اعلام كردم.

وي درباره پيچيدگي‌هاي رهبري اركستر سمفونيك در كشوري ديگر يادآور شد: اين اقدام خاص نيست اما به هر ترتيب با ارتباط از راه دور قطعات را با دقت و وسواس انتخاب كرده و البته با تهيه نت‌ها و ارسال آنها به بغداد، پيش از ورود من اركستر تا حدى با قطعات آشنا شده بود.

اميني ادامه داد: براى بسيارى جاى تعجب است كه به هر حال با توجه به ناملايمات و مشكلاتى كه دولت عراق با آن‌ها دست به گريبان است، چگونه يك اركستر سمفونيك در شهرى مثل عراق به كار خود ادامه مى‌دهد، اما مى‌بينيم كه هنرمندان اين كشور در طول اين سال‌هاى سخت، هرگز دست از كار و تمرين نكشيدند و مسئولانه به كار خود ادامه دادند.

وي اظهار كرد: اين اركستر هم اينك به طور مداوم هرماه يك  كنسرت برگزار مى‌كندكه ظاهرا قرار است برنامه‌هاى آن از سال ٢٠١٥ به هر ماه دو كنسرت افزايش پيدا  كند.

مديركل امور جشنواره‌ها و همكارى‌هاى بين الملل سازمان سينمايى درباره اجراي برنامه در بغداد گفت: تاكنون در كشورهاى مختلفى اجرا داشته‌ام و با عشقى كه به اين كار مى‌ورزم، همواره با اشتياق در اين اجرا‌ها حاضر شده‌ام؛ اجراى عراق نيز نمى‌توانست مستثنى باشد.

اميني تصريح كرد: چطور مى‌توانستم زمانى كه هنرمندانى را كه در همان شرايط به كار خود ادامه مى‌دهند، تنها بگذارم؛ معتقدم چون عشق حرم باشد، سهل است بيابان ها.

وي گفت: اميدوارم اين برنامه نقطه عطفى در آغاز همكارى‌هاى فرهنگى بين دو كشور ايران و عراق باشد و اين كار در ساير زمينه‌هاى هنرى بيش از پيش گسترش يافته و زمينه بسط ارتباطاتى محكم فرهنگي ميان دو كشور فراهم شود.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =