۰ نفر
۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
رقص ماهواره‌ها با سرعت مافوق صوت

مهر نوشت:

در علوم فضایی به مانور سیستم ها در خارج از اتمسفر زمین «رقص» فضایی گفته می شود و حالا یکی از سریعترین آنها در مدار زمین در حال انجام است.

آژانس فضانوردی اروپا (اسا) هدایت و کنترل دو ماهواره را بر عهده دارد که با فاصله اندکی از یکدیگر اما با سرعتی فراتر از سرعت صوت در حال چرخش مداری در اطراف زمین هستند.

این ماهواره ها که به پروژه Cluster II تعلق دارند با هدف بررسی اثرات بادهای خورشیدی بر میدان مغناطیسی زمین به فضا پرتاب شده اند.

ماهواره های پروژه Cluster II در سال 2004 و به عنوان جایگزین مأموریت اصلی Cluster - که در سال 1996 و در حین پرتاب به دلیل خطای رایانه ای با شکست همراه شد - به فضا پرتاب شدند.

این پروژه شامل چهار ماهواره است که در فضا ساختار شبکه ای چهارگوشی را تشکیل می دهند و معمولا در فاصله 600 تا 20 هزار کیلومتری از یکدیگر در مداری بیضوی شکل در حال حرکت هستند.

مأموریت این ماهواره ها تهیه نقشه سه بعدی از امواج شوک آور خورشیدی است که به مغناطیسی زمین برخورد می کند.

با این حال هفته گذشته اتفاق جالب روی داد که طی آن ماهواره های 3 و 4 این پروژه با فاصله ناچیز 6 کیلومتر از کنار هم عبور کردند. در خلال این رویداد دانشمندان اسا توانستند مشاهداتی دقیق و با جزئیات کامل درباره شوک های ناشی از بادهای خورشیدی انجام دهند.

این درحالی است که دو ماهواره دیگر در فاصله 5 هزار کیلومتری از یکدیگر قرار داشتند.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    9 0
    رقص نه حرکات موزون ماهواره‌ها
  • بی نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    21 0
    حرام است...